Har just köpt en 43 kvm stor etta där jag vill ha ett sovrum med dörr som går att stänga.

Funderar på att förstora klädkammaren och istället använda den som sovrum. Jag inser det inte är så lätt finna andra lösningar, men om uti fall att det finns någon kreativ person som kan tänka "outside the box" kanske ändå det går finna smart lösningar. Det vore ju egentligen nice med ett riktigt fönster i lägenheten.

Jag är mycket tacksam för all tänkbar hjälp!

Tack på förhand!

ps. om någon dessutom som kan rekommendera en hantverkare i göteborgsområdet så vore det supernice :)

11962598.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det verkar som du har den rätta lösningen redan som du skriver. Snylta några meter av v-rummet och kanske sätta en glasruta/ljusinsläpp högt upp i väggen mot bef fönster?
 
Tack för svar! Det är precis så jag tänk faktiskt. Sen kanske man kan ta bort köksdelen mot "vänsterväggen" och bara behålla kök mot "badrumsväggen" och istället ha en köksö i mitten för förvaring/arbetsyta. Borde upplevas luftigare då!
 
Ingen dum ide med köksö men stor skillnad blir det inte, behöver köket fräschas upp?
 
Det kan behöva sig en lite touch. Nya vitvaror åtminstone. Kanske räcker att lacka om skåpsluckorna? 10981059_10203626326364785_7462612348505567280_o.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Glöm inte ventilation i det nya sovrummet om du skall ha dörren stängd!

Är det någonstans det blir unken luft så är det i ett litet tillstängt sovrum.

Men varför skall du överhuvud taget ha en dörr?
Skall ni bo flera, som inte delar sovrum, i ettan?

Vad sägs om att göra så här i stället?
Så får du fönster i sovrummet. Städskåpet kan ju flyttas till klädkammaren.
Sovrumsdörren kanske skulle sitta mot köket i stället förstås.
Etta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Off topic-fråga: Behöver man verkligen diskmaskin i en etta?
 
Faktiskt ingen dum idé alls! Tack. Ni tror inte att det blir för lite med endast 2 fönster för resten av lägenheten då?
 
I min 52 kvm tvåa som jag bodde i 1968 - 1974 fanns det bara ett fönster + en dörr i vardagsrummet.
Så nej, jag tror det blir OK.

Du skulle ju kunna testa genom att sätta upp en avbalkning (tyg/plast/kartong eller liknande),
och se hur det känns innan du kallar in Martin Timell :)

Små lägenheter blir ju alltid kompromisser.
 
Jag hade nog också kört på KoW:s tanke, med det eventuella tillägget att om du tycker v-rummet blir för trångt så kan man kanske riva väggarna till klk:n och istället sätta garderoberna mot den nedre väggen och sätta in skjutdörrar till dem. En garderob skulle kunna vara riktad mot hallen för att hysa ytterkläder.

Vill också tillägga att en diskmaskin är klart befogad i en etta! Inte bara som diskmaskin utan även som förvaring av smutsdisk som annars skulle bli stående på diskbänken eftersom man inte orkar/vill/ids diska efter varenda måltid utan man låter diskberget växa och det dåliga samvetet växer proportionerligt. Been there, done that! :D
 
  • Gilla
wiker och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Tips: Kolla även med BRF vad de tycker om saken innan du drar igång. Det kan vara så att de inte godkänner det hela och lägenheten är ju faktiskt föreningens. Ventilationen är väldigt viktig att få till korrekt så att det inte blir nedslag på en OVK längre fram. Jag minns att några lägenheter där jag bodde förut fick nedslag vid en OVK, efter att köket byggts om så att ventilationen hamnade i ett skåp, eller liknande. Nuvarande ägare av lägenheten var måttligt nöjd med beskedet att de var tvungna att åtgärda problemet och tyckte att det fick minsann föreningen fixa isåfall.
 
skiss 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för alla svar!

Jag har skissat upp min ursprungliga idé nu. Svårta att välja. Villl gärna komma åt en så öppen och ljus känsla som möjligt! Någon som kan rekommendera hantverkare i Göteborgsområdet?
 
11962595.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

11962586.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Stört fräsch lägenhet hur som helst! Jag gillar ditt förslag bäst då du blir av med utrymmesslöseriet kallat klädkammare :). Hade klädkammare i min förra lägenhet och det var helt värdelöst, använde bara garderoben i den iallafall.
 
Det kommer att kännas trängre med köksön än med bänk-/skåpraden längs väggen. Köksöar tenderar att upplevas mycket massivare i verkligheten än på ritning.
 
Jag tycker också det blir bäst att göra om klädkammaren till sovrum, slöseri med m².
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.