Hej!
Det är så att jag och sambon ska överta en tomt från mina farföräldrar. Idag står där en enkel sommarstuga på ca 40kvm (ej isolerad, eller dyl.).

Vår plan är att i framtiden bygga ett permanent hus för oss. Nu till det tråkiga - högsta tillåtna byggarean är bara 70kvm. Känns väldigt litet att bygga hus på kanske 50-60kvm i boarea :( Hur kan man utnyttja dessa 70kvm på bästa sätt?

Någon som varit i samma sits eller som har några tips på hur man skulle kunna bygga större, lagligt?

Mvh
Emma Svensson
 
Du kan nog plussa på 10 % på dina 70 kvadrat, under 10% avvikelse brukar kallas för mindre avvikelse och får godkännas av kommunen. Nu vet inte jag hur tomten ser ut men kan man få bygga en källare? eller en inredd vind? En källare behöver inte alltid kännas som en källare och en inredd vind är det som i dagligt tal kallas för 1,5 planshus. Titta på detta hus och vad de fått in på en byggrätt på 75 m2 http://intressantahus.se/projekten/aggerborg-saltsjoboo/ genom att bygga huset i sutteräng med en "källarvåning". Ett bra exempel på ett kreativt utnyttjande av den begränsade byggrätten
 
Det huset har jag sett innan, var med i ett avsnitt av Husdömmar tidigare i år!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.