Hej,

Skall uppdatera och utöka maskin/verktygsparken och läst en mängd trådar om diverse olika maskiner. Var igår och tittade på kap&gersåg och klyvsåg. Det känns som om en klyvsåg från Bosch eller Dewalt är väldigt dyra om man tittar på vad man får. Om den används vid större byggen kan det vara motiverat men är man hobbysnickare och håller på med husrenovering mm så känns det inte motiverat. Mycket plast och begränsad funktionallitet/precision.

Finns det några vettiga alternativ till en bordssåg? Kommer att bygga en del fast inredning som hyllor, skåp och lådor så det blir en del sågning i skivor. Utöver detta blir det kyvning av brädor och regler för golv väggar etc. Helst skulle man ha en justersåg men med tanke på hur ofta den kommer att användas och platsen den tar med spånsug så är det inte motiverat idag.

Har hittills använt rätskiva och cirkelsåg för sågning i skivor men det är svårt att få någon precision. Hur noga man än är skiljer det alltid någon/ra tiondels mm på storleken mellan de tillsågade skivorna när man sätter ihop dessa. CMS från Festool är ett alternativ men jag uppfattar det bordet som för smalt utan skulle vilja ha upp till 800mm mellan klinga och anhåll men minst 650mm i alla fall. Det systemet är dessutom är dyrt.

Finns det något liknande system som CMS men för tex sänksåg från Bosch istället? Kan man få bra presicion på en sänksåg med skena när man vill ha ett flertal skivor med samma storlek? Eller, skall man såga övermått och sedan använda tex en bordsmonterad handöverfräs med hörnförbindningsfräs för att få finare snitt och precision?

Hur gjorde man förr när man inte hade alla maskiner som man använder idag? Snickerier och möbler var det snudd på presspassning och det ser man inte idag.
 
Mikael St skrev:
Hur gjorde man förr när man inte hade alla maskiner som man använder idag?
Skulle gissa att det först sågades med lite övermått, sedan tog man fram hyveln och finjusterade till den finish som man ville ha.
Hyveln är idag ett "bortglömt" verktyg......
 
  • Gilla
Fredsod
  • Laddar…
Bygger man i massivt material och ska ha det riktigt tajt o bra är hyveln guld värd (och inte alls bortglömd) även idag, dock inte lika kul att stå o hyvla mdf eller spånskiva som det gärna blir om det ska byggas hyllor o annat.

För repeterbarhet vad gäller skivsåging skulle jag säga att bordssågen är oslagbar, dock krävs det en väldigt stor bordssåg för att kunna dela en helskiva säkert och exakt. Sänksåg med skena följt av mindre bordsåg löser de flesta uppgifter. Ett festool mft bord erbjuder väl också repeterbarhet men det känns som mer mek än med en bordssåg.

Innan jag fick min verkstad någorlunda komplett betalade jag för sågning på byggvaruhuset. 10orna det kostar extra tjänade man snabbt in på besparat blod svett tårar och svordomar.
 
Det känns för mig uppenbart att det är sänksåg med skena som du är ute efter. Vad du inte får med en sådan setup är möjlighet till jiggar och annat magiskt. Med parallellanslagen för Festool kan du få repeterbarhet även för skivmaterial. Dock ganska dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.