Hmm nu brukar jag ta och konvertera om mina cd skivor och dvd'er till ett format som passar i mina enheter, det tar inte många minuter att göra och det går att hitta det mesta på second hand butikerna för en tia.
Och när det gäller musik så tar min bil cd inget annat än orginalskivor så då blir det enklast att köra radio elelr köpa begangade skivor, det görs för övrigt inte lika mycke bra musik nuförtiden heller
 
ikeo skrev:
Och när det gäller musik så tar min bil cd inget annat än orginalskivor så då blir det enklast att köra radio elelr köpa begangade skivor
Dags att köpa ny bilstereo? Om man nöjer sig med en som bara tar USB/SD så kostar de cirka en femhundring.
 
Troberg skrev:
Dags att köpa ny bilstereo? Om man nöjer sig med en som bara tar USB/SD så kostar de cirka en femhundring.
Fast på någorlunda moderna bilar är ju ofta stereoeländet mer eller mindre integrerat med bilen och inte speciellt lätt att byta ut. :mad:
 
Vissa bilmodeller har så, vissa har inte. Dock, även på de som har så brukar man kunna köpa en ny panel som tillåter att man sätter i en standardstereo.

Det är dessutom ganska få årsmodeller där det är ett problem. Efter att man började med integrerad stereo så dröjde det inte så många år innan det blev standard med USB också.
 
Min bilstero är en integrerad stor klump Volvo orginal med kassetdäck, CD och radio.
Bilen är ju en V40 2001 som jag tänkte att jag skulle ha kvar tills den rostat sönder maskinellt är den hyffsad och vi använder den så lite att det känns som att vi egentligen inte behöver nåt annat (SL is the shit).
Att hitta en panel och byta stereo känns som överkurs och det finns bättre hål att stoppa pengarna i då fortsätter jag att jaga cd skivor istället
 
ikeo skrev:
Min bilstero är en integrerad stor klump Volvo orginal med kassetdäck, CD och radio.
Bilen är ju en V40 2001 som jag tänkte att jag skulle ha kvar tills den rostat sönder maskinellt är den hyffsad och vi använder den så lite att det känns som att vi egentligen inte behöver nåt annat (SL is the shit).
Att hitta en panel och byta stereo känns som överkurs och det finns bättre hål att stoppa pengarna i då fortsätter jag att jaga cd skivor istället
Löser dina problem och tar dig och bilen in på 2000-talet:

http://www.brl.se/sv/artiklar/imiv-classic-ipod_iphone_aux-in-till-volvo.html

Kan ev köpas till bättre pris på annat ställe.
 
Det är lite äpplen och päron kanske, men visst finns det enklare alternativ (även enklare imiv-varianter).
 
peternicklas
MathiasS skrev:
Det är lite äpplen och päron kanske, men visst finns det enklare alternativ (även enklare imiv-varianter).
Jo det kan jag hålla med dig om, XCarLink är i en klass för sig! Detta är då deras budget version. Den jag har kan man ansluta både USB och SDkort samt AUX och BT.
 
Jag ser inte riktigt "i en klass för sig" men jag kan inte alla detaljer om varken Xcarlink eller imiv - har ingen av dom men är lite på g.....

För att göra det Imiv classic gör verkar jag behöva 2-3st lådor från XCarlink vilket är lite stökigt, den fördel jag ser med xcarlink är dock att dom har ett bt-interface vilket jag inte hittar hos imiv. Detta baserat på Volvo, XC70, 2005.

EDIT: jo imiv fixar BT men med en tredjeparts BT-pryl för 350kr.
 
peternicklas
MathiasS skrev:
Jag ser inte riktigt "i en klass för sig" men jag kan inte alla detaljer om varken Xcarlink eller imiv - har ingen av dom men är lite på g.....

För att göra det Imiv classic gör verkar jag behöva 2-3st lådor från XCarlink vilket är lite stökigt, den fördel jag ser med xcarlink är dock att dom har ett bt-interface vilket jag inte hittar hos imiv. Detta baserat på Volvo, XC70, 2005.

EDIT: jo imiv fixar BT men med en tredjeparts BT-pryl för 350kr.
Skiljer sig nog åt lite beroende på vilken bil man har. På min så går den direkt in på CanBus systemet så även rattkontroller mm. fungerar tillsammans med telefonen. Den stora enheten är som en cigarettask och den lilla som en pastillask. Det är inge stora utrymme de behöver. Kablarna är nog det som tar mest plats.
 
Mikael_L
ikeo skrev:
Hmm nu brukar jag ta och konvertera om mina cd skivor och dvd'er till ett format som passar i mina enheter, det tar inte många minuter att göra och det går att hitta det mesta på second hand butikerna för en tia.
Och när det gäller musik så tar min bil cd inget annat än orginalskivor så då blir det enklast att köra radio elelr köpa begangade skivor, det görs för övrigt inte lika mycke bra musik nuförtiden heller
Det låter utmärkt, fortsätt bara så.

Jag antar att du bara ville skriva av dig lite ... :cool:
 
jupp börjar bli gammal och grining och har en lungn dag på jobbet :wow:

fast nu blev jag lite sugen på att försöka uppgradera bilsteron så att den fixar blåtand
 
Mikael_L
Blåtand är trevligt.

Kan nog vara den vettigaste uppgraderingen, om det går att fixa.

edit:
Ja förutsatt att du har satt dig själv på smartphone-tåget och alltså redan börjat sända BT till lite saker och ting, och fyllt telefonen med musik eller streamar från t.ex. spottan.
Annars blir BT mer tveksamt. ;)
 
Redigerat:
Finns det några andra tåg? Redan för två år sedan hade nästan 80 procent av användarna smartphones...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.