Hej!
Jag och min man är i fullgång med att börja bygga en friggebod på vår tomt och ungefär där började problemen. Vår granne gav oss godkännande (muntligt) i höstas att bygga den ca 1m från tomtgräns, men nu helt plötsligt så har han ångrat sig och yrkar på 4,5m. Problemet då är att friggeboden nästan hamnar uppe på vår altan, och att sätta den någon annanstans på tomten är inte aktuellt då det är ganska kuperat.
Min fråga är då helt enkelt om man skulle kunna komma runt den där regeln på nått sätt?
Att tillägga är att grannen absolut inte skulle se vår friggebod ens, då han först har ett garage för från sitt hus och sen yttligare en tallhäck som är ca 6m hög i tomtgräns.
Vi vet att man kan lämna in bygglov till kommunen och låta de avgöra, men är osäker på att de skulle godkänna då friggeboden går över en elledning.

Nån som har några idéer ?
Tacksam för svar!!
/Emma
 
Synd att ni inte fick hans medgivande skriftligt.
Tyvärr finns det inte mycket mer att göra än fråga grannen en gång till eller söka byggnadslov. Om ni söker byggnadslov, kommer grannen att få yttra sig och det är inte säkert att bygglovet därmed går igenom.
 
A
Jag har ingen bra lösning och kan inte annat än att beklaga.

Men lärdomen är att aldrig nöja sig med muntliga löften. När min granne kom och ville bygga sin friggebod nära tomtgräns kom vi överens om att jag också skulle få bygga nära hans tomtgräns. Dagen efter gick jag över med en tomtkarta med friggeboden inritad och en godkännandetext som han fick skriva under. Detsamma gällde de andra två berörda grannarna. Jag började inte mitt bygge förren tre månader efter, då hade ena grannen flyttat och den nya kände iofs till löftet den tidigare grannen gjort, men hade lika gärna kunnat spela oförstående och hindrat mitt bygge.
 
Tack för svaren! Ja vi brukar vara noga med att få skriftliga godkännanden, men då detta var på ett sådant ställe på tomten som han inte alls skulle beröras av så kunde man inte föreställa sig ett nej. Att tillägga är att vi byggt ett nytt hus på "landet" och att denna granne bor i sitt föräldrahem, med fyra väldigt skrotiga byggnader i direkt tomtgräns till oss. Tyvärr så går ju inte det att göra nått åt då de stått där ett tag, men väldigt surt att vi inte kan få bygga nått lite finare för att skärma av vår utsikt.
Att hans argument sedan är att "-Regler är regler" gör det inte lättare att vara trevlig mot honom...
 
Det är ju faktiskt så också att ett muntligt avtal gäller lika mycket som ett skriftligt. Vill ni dra det vidare så får ni säkert rätt i slutändan, men kanske mindre bra för stämningen på gatan :)
 
Du säger att ni bor på "landet" finns det detaljplan? vad gäller om detaljplan saknas, är det verkligen 4,5 meter då?
 
leby skrev:
Du säger att ni bor på "landet" finns det detaljplan? vad gäller om detaljplan saknas, är det verkligen 4,5 meter då?
Ja.
 
Men har det framkommit någon anledning till att han säger nej? Du skriver att han säger "regler är regler", det är ju just det som är reglen, att OM han godkänner så får ni lägga den i tomtgräns.

Som sagt, muntligt avtal gäller så har du vittne på att han gick med på det, eller i en diskussion kan få honom att erkänna att han sade ja tidigare (med vittne närvarande) så kan du bygga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.