Hej, Jonatan heter jag. Detta är min första post och jag är inte helt säker på om det är rätt forumdel men det angränsar starkt till uteplats och altan. Jag och min sambo flyttade ut till en stuga i höstas och har sedan dess stört oss på vår mindre graciösa septiktank som ligger halvt nedgrävd längs med trappan upp till huset. I sommar är ambitionen att dölja tanken på ett billigt och inte allt för arbetskrävande sätt. Vi har övervägt att låta gräva ner tanken ytterligare, vilket känns dyrt. Vi har också övervägt att göra en mur runt tanken, åtminstone på sidan mot trappen, men det känns ganska tungt och svårt. Vi har kommit på en annan idé men är tokamatörer och vår plan kan vara hur dålig som helst, så därför kollar vi här så att någon som kan sånt här kan berätta om idén är kass eller om den är OK.

Just nu ser det ut såhär:
IMG_20150418_092402606_HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20150418_092436737_HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Den idé som vi har är att bygga ett typ plank runt den ungefär som de två stockarna gör på bild nr.2, fast mycket finare. Insidan vill vi då fylla med stenar, grus och jord längst upp för att odla en rabatt. Jag har försökt illustrera detta på denna ”ritning”:

IMG_20150418_095113239.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som gör att jag inte vet om denna plan funkar är 1) hur ska man göra för att träet ska klara av fukt – någon typ plast som man brukar se längs grunder? Och 2) Kommer sida A verkligen palla trycket av vikten när planket dels är ganska högt och kommer vara befäst i en sluttning? Känns som jag överkomplicerar det hela lite…

Någon som har några tankar om vår idé är kass eller helt ok?
 
Du måste slå ner plankorna rätt långt ner i backen för att det skall hålla. Tryckade brädor håller säkert 20 år under mark.
 
Jag tycker att idéen är bra.
Själva genomförandet är svårt att säga något om. Man skulle behöva veta mer om markförhållandena.
Är det berg/sten så kanske det är enklare att borra ner armeringsjärn och gjuta en mur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.