Har vi någon metallurg på forumet? Eller bara någon annan som vet hur mycket värme gjutjärn tål?

Jag funderar på att göra något som är lite ovanligt men är osäker på om det kan bli problem. Så här ligger det till: i mitt garage finns en golvbrunn som har tre lösa delar (utöver själva locket). Sett uppifrån är det först en "kopp" med en lyftögla i mitten, under den är det en distansring och underst är det en likadan kopp fast större. Konstruktionen innebär alltså att allt som kommer ned genom locketsgaller först fastnar i den lilla koppen. Den som är lättare rinner över kanten och ned i den större koppen för att sedan åka vidare i avloppet...kan det kallas tvåkammarbrunn kanske...

Någon tidigare ägare av huset har inte varit så miljömedveten 8som man ju inte var förr i tiden) så det har nog hällt ned en hel del olja i brunnen genom åren, kanske hälldes resterna av oljan i oljentanken ned där när elpannan installerades någon gång på 80-talet. Hur som helst, är brunnen och dess lösa delar helt impregnerade med tjock, svart, illaluktande olja. Jag har försökt rengöra med avfettning, diskmedel, såpa och allt möjligt men det är helt omöjligt att få bort skiten. Jag skulle vilja ha grejerna någorlunda rena så att normal rengöring av brunnen inte är så geggigt och då kom jag att tänka på att jag kanske skulle kunna bränna bort oljekletet. Det närmar sig lite valborgseldande och då kom jag på att jag skulle kunna slänga i de lösa delarna i brasan och låta denna bränna bort allt. Dock tvekar jag lite eftersom jag inte har några reservdelar om något skulle gå snett. Jag är dessutom övertygad att det är omöjligt att köpa nya grejer eftersom brunnen är original från -68.

Vad tror ni, finns det risk att grejerna spricker eller på annat sätt förstörs om jag slänger i dem i eldningstunnan? Det blir ju rejält varmt när man eldar på i en sådan...dock är ju de flesta grenör gjutjärn så viss typ av gjutjärn tål ju i alla fall väldigt hög temperatur...

/Fred
 
Tämligen säker på att du inte kommer upp i sådana temperaturer så att gjutjärnet skadas!
 
Detta beror ju lite på hur man eldar också. Kör man för fullt med riktigt bra drag kan man ju lätt få oljefatet att glöda...men det kanske inte är varmt nog ändå.
 
borde inte det där vara en bra ursäkt för att köpa en bläster istället
 
Oja...om jag bara hade plats...:confused: Punktbläster...det köpte jag faktiskt så sent som i helgen...men jag drömmer om att jag skulle ha plats för ett blästerskåp. Friblåsande är inte ett alternativ när man bor i tätbebyggt villaområde...:(
 
Bränna bort oljeresterna med en liten gasolbrännare.
 
Min lilla gasolbrännare skulle nog ta slut innan första delen är färdig...:|
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.