Hej alla!

Vi ska göra en tillbyggnad på vårt äldre hus. Några träd står där den nya delen ska vara och behöver tas bort. Hur gör vi för att få ROT-avdrag på trädfällarens arbete? Måste fällningen vänta tills bygglovet är helt klart? Eller tills husbygget faktiskt börjar i höst? Eller kan vi låta ta bort träden innan? Måste byggfirman ta bort träden eller kan en annan firma göra det? Eftersom det är ovanligt med ROT-avdrag för trädfällning, vet någon hur man gör rent praktiskt, ska jag betala reducerat pris som vanligt och firman ansöker om resterande del hos skatteverket, eller kan/bör/ska jag betala fullt pris och själv ansöka om reduktion i efterhand?

Tusen tack på förhand!
 
Att söka reduktion i efterhand går inte. De andra frågeställningarna har jag inget svar på.
 
Aha. Jag tänkte som det var i allra första början med ROT, man betalade hela fakturan som vanligt, och fick senare tillbaka på skatten.
 
ROT avdraget söker den som ska fakturera dig för arbetet, så du behöver inte bry dig över huvud taget. Det enda som du ska hålla koll på är hur mycket ROT avdrag du har rätt att få. Har du inte rätt till den summa som blivit avdragen på fakturan blir du normalt betalningsskyldig för mellanskillnaden.
Det är den du lejer som ska ha koll på om arbetet över huvud taget är ROT berättigat.
 
Bra. Jag tänkte att ROT sällan blir aktuellt vid trädfällning så firmorna kanske inte är vana att söka. Men jag prövar att få rabatten av dem då.
 
Jag tvivlar på att skatteverket lägger sig i om du har byglovet klart för bygget. Troligen är det inga problem att få ROT även för ett rent svartbygge (och ROT en gång till för rivning senare...).

Fast någonstans borde det finnas en spärr. Annars skulle man ju kunna fixa ROT för alla möjliga markarbeten som inte är Rotberättigade. Typ Jag lät fälla en tall i ena änden på tomten för en utbyggnad, men så kom jag på att jag inte hade bygglov, så projektet lade jag ned.
 
Precis, misstänksam som jag är spekulerade jag i om skatteverket kräver att se bygglovet eller startanmälan först, först därefter får jag fälla. Alternativt att de generellt nekar ROT-avdrag för allt som har med träd att göra.
 
Rot-avdrag är ju ok om det krävs att träden tas ner för utbyggnaden, inte dock om dom bara skymmer sikten tex. Det är ju firman som skickar fakturan som sköter rot.
 
Bra jag får lita på firman då.

Nej det är inget "fusk" med utsikten utan en stor björk står verkligen där nya grunden ska vara.
 
Jag hade hjälp av en trädfällare inför vår utbyggnad. De flesta träden stod utanför nya grunden så ROT var aldrig aktuellt. Dessutom så fyllde snickarna den kvoten med råge så jag behövde inte anstränga mig med att hitta rotberättigat arbete. Men eftersom saken kom på tal så sa trädfällaren att fällning av träd som står i vägen för bygget (grunden) skulle vara ROT berättigat. Däremot hade han fått besked från skatteverket att hans firma inte fick dra ROT eftersom trädfällning mestadels inte omfattades. För att det skulle funka hade antagligen byggfirman fått anlita honom som UE så hade de fått dra ROT. Så om du själv anlitar en renodlad trädfällarfirma så kan det vara bra att kolla upp om de kan dra ROT.
 
Ja det var så jag tänkte, att det kan vara lite komplicerat. Jag får höra med trädfirmorna då hur de kan göra.
 
Är det inte så att du kommer slå i taket för ROT ändå om du gör en utbyggnad?
 
Jo kanske. Har fått en offert på 192 000 före ROT dvs jag har då 8 000 kvar i utrymme. Men det kommer säkerligen bli andra pluskostnader med bygget så att jag kommer över taket.
 
Det är inte trädfällarens sak att bedöma om du tänker göra någon utbyggnad eller inte och pratet om att det måste vara underentreprenör är felaktigt. Säger du att det är en del av en utbyggnad så kan de lita på det och skicka in sin ansökan om preliminär skattereduktion. Sen när du lämnar din inkomstdeklaration nästa år så kommer avdraget förtryckt och skriver du då på din deklaration utan att lämna korrigerande upplysningar så har du intygat att förutsättningarna som inte firman behöver ha koll på är uppfyllda, alltså att arbetet är gjort på en tillbyggnad av en bostad du äger och som du eller dina föräldrar använder för eget boende.
 
Låter bra och logiskt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.