HEJ! Vi har en 35år gammal och 30 meter lång björkhäck som gränsar mot grannen. Den har nu gjort sitt och är mer död än levande och vi vill plantera en ny häck. Vi bor i Luleå vid havet och är i zon 5- 6, tror jag. Vi vill ha ett häck som växer fort och att man kanske köper lite äldre plantor så att vi får insynsskydd så fort som möjligt. Vi har våran uteplats cirka 3 meter från häcken och vill gärna slippa alltför mycket fåglar som sitter omkring den och smutsar ner. Vad för häck ska vi välja? Har en budget på runt 20-25k och tillgång till grävmaskin. Och hur ska vi göra för att undvika alltför mycket skador främst på grannens gräsmatta när vi ska få bort rötterna?
 
Jag är från Luleå, men jag jobbar inte med/i den växtzonen. Inte får man så mycket växtinspiration när man åker upp heller... Få som satsar på sina trädgårdar än så länge.

Jag vet alltså inte vad som växer fort där uppe, om något ens gör det. Häggmispel är snabb och har många värden, men den har sjuka i form av kraftiga mjöldaggsangrepp. Det kan vara så att den får mindre angrepp där uppe – hör hos en bra handelsträdgård!

Rydlinge plantskola i Skellefteå är väl värt ett besök! Han kan säkert ta in större storlekar om ni önskar, och leverera hem till er. Priser vågar inte jag mig dock inte in på.

Tips på härdiga häckväxter zon 6: kornell, scharlakanshagtorn, måbär (som kan bli hög om den får stöd, t ex utmärkt vid gunnebostaket), häckoxbär, aronia, blåtry, ungersk syren (finns vit/Holger och lila/Oden).

Fåglar gillar att sitta tätt och skyddat, och de gillar bär – undvik hagtornshäckar, vintergrönt och allt som får bär i så fall. Men de brukar väl inte direkt kacka på altaner?

Ang björkrötter så förmultnar de allt eftersom och skjuter inte rotskott, så de som går in i grannens gräsmatta skulle jag låta vara. Vissa björkar (ofta ungbjörk) skjuter stubbskott, så allt måste bort från "häckrännan". Bra att beskära vår så savar den ur och dör. Men för att plantera måste ni få bort stubbar och rötter i häckdiket.

Ni kanske skulle satsa på att insynsskydda partiellt runt de privataste uteplatserna?! Lägg en del av budgeten på uppvuxen häck (färdighäck) eller buskar på en kortare sträcka? Eller så kanske en spaljé med klätterväxter kan vara alternativ (eller fint plank). Höga väggar (växter eller snickeri) ger fin rumslighet i trädgården också. Visst bör man markera tomtgräns och yttre ramen, men bygg gärna på "inre strukturen" också.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.