Det har dykt upp en del modeller av skärmväggar som man kan rulla ut och fästa i en betongfot eller liknande. Behöver man bygglov för dessa om man sätter dem nära tomtgräns?

Tycker de är idealiska (om än inte jättesnygga) när man vill ha det lite privat i tät radhusbebyggelse men ändå inte vill blockera grannen permanent.
 
En enkel beskrivning av reglerna:

Till ett en- och tvåbostadshus får du anordna en skärmvägg inom 3,6 meter från bostadshuset utan bygglov om den inte är högre än 1,8 meter.
Om väggen ligger närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs medgivande från grannen. Det är byggnadsnämnden i din kommun som bedömer om bygglov krävs, kontakta därför ditt lokala stadsbyggnadskontor om du är osäker.
 
Men om skärmväggen är flyttbar och inte står där hela tiden, behövs inte bygglov. Ungefär som man skulle ställa ett släp eller husvagn under en helg på samma plats på tomten.
 
OpiMaza
Eller som en markis, den är inte bygglovspliktig.
 
O
De skulle inte förvåna mig om det skulle krävas bygglov för den bara för att blir som en vägg... När en markis får monteras utan bygglov...
Men jag skulle inte brytt mig om bygglov i detta fall... Men det är bara jag....
 
OK, jag monterar upp den utan bygglov. Får väl hävda att det är en felmonterad markis i värsta fall... :p
 
Sidomarkis behöver du ju inte bygglov för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.