I
smurfen72 skrev:
Jag skulle inte vilja ha en luft värme pump i ett rum man vistas i för visst låter dom en del.
Jag vill inte göra reklam för något märke, dessutom kanske det finns ännu bättre än den jag refererar till, men jag lovar, den pumpen hörs mindre än mina frånluftsdon. Och utedelen får man gå fram till och titta om den går.
 
Även om ljudnivån är låg på moderna LLVP så är det ändå en konstant brus i bakgrunden.
Luften ska ju vispas runt och när man stänger av den så märker man ju hur tyst det blir. Skulle man bli av med den och sköta forseringen av frånluft från vinden istället för fläktar i badrummen så borde man ju få ner bakgrundsbruset en del.

Men det var inte hur olika människor upplever ljudnivån som jag behövde få reda på, jag letade efter alternativ och har fått ett par uppslag, tackar!

Du får gärna skriva vilket märke och modell du har, alltid bra att ha någon referens till något. :)
 
ion skrev:
Jag vill inte göra reklam för något märke, dessutom kanske det finns ännu bättre än den jag refererar till, men jag lovar, den pumpen hörs mindre än mina frånluftsdon. Och utedelen får man gå fram till och titta om den går.
Ljudet från frånluftsdon varierar beroende på grovlek på rör samt om dom är ljuddämpad eller ej och frånluftsdon brukar sitta på ställen där dom ej stör så mycket tex tvättstuga/toalett man har dom aldrig i tex sovrum/vardags rum. Hur mycket ljud stör är upp till var och en men jag skulle inte vilja ha en luft/luft vp i vardags rummet men helt ok i garaget beroende på att jag tycker komfort är viktigare än några sparade kronor men det är helt olika hur vi tänker.
 
Man vill väl inte ha tilluft i tvättstuga eller toalett, där har man ju typiskt frånluft?
 
I
Andreas Lundgren skrev:
Man vill väl inte ha tilluft i tvättstuga eller toalett, där har man ju typiskt frånluft?
Korrekt.
Fast har man ett stort ventilationsbehov på toan kan man nog ha tilluft även där, bara man justerar så att man inte får övertryck just där, då blir det inget roligt.

:)DFör säkerhets skull)
 
Redigerat av moderator:
Tilluftsdon finns normalt 1st/sovrum + 1-2 st i vardagsrum, Frånluftsdon finns 1 st i kök, 1st/badrum samt 1 st i tvättstuga.
 
  • Gilla
Andreas Lundgren och 1 till
  • Laddar…
Andreas Lundgren skrev:
Man vill väl inte ha tilluft i tvättstuga eller toalett, där har man ju typiskt frånluft?
Precis och därför gör det inte så mycket om det låter om frånluftsdonen efter dom sitter i rätt rum.
 
Demmpa skrev:
...
En LLVP har en årsmedelfaktor på ca 3, alltså om man stoppar in 1kWh elenergi så får man ut ca3kWh värmeenergi.
Den tar tillvara på mer eller mindre all värmeenergi i frånluften dygnet runt året runt.

Vad ett FTX-system med värmepumpsväxlare har för årsmedelfaktor vet jag inte.
..
Svar: Ett FTX-system med värmepumpsväxlare har COP upp till 8, beroende på vilken fläkthastiget och vilken utetemperatur som råder, se diagram
Combi polar 300.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Precis och därför gör det inte så mycket om det låter om frånluftsdonen efter dom sitter i rätt rum.
Frånluftsdon tillsammans med FTX-ventilationssystem är väldigt tysta, förutsatt att man har varit noga med flexibla ljuddämpare före och innan aggregatet.
Frånluftsdon med FLVP borde man kunna ljuddämpa lika bra, kanske är det den större VP-effekten som väsnas via stomljud i husen mer att det låter från donen...
 
krypgr-direktel-ftx skrev:
Svar: Ett FTX-system med värmepumpsväxlare har COP upp till 8, beroende på vilken fläkthastiget och vilken utetemperatur som råder, se diagram
Varifrån kommer bilden? Även om det går att visa upp en hög värmefaktor går det inte att få stora mängder värme på det viset. FTX är utmärkt som ventilationssystem, och är värmefaktorn hög sker ventilationen med små förluster. Men det är fortfarande inget uppvärmningssystem.
 
Yes, håller med om att detta inte är ett primärt uppvärmningssystem för ett större 70-tals hus, aggregatet är designat för väldigt välisolerade hus säkerligen även med välisolerade ventilationskanaler för att komma upp i dessa värden. El-spets behövs kalla vinterndygn i de flesta hus byggda före år 2000, så att behålla el-elementen är god idé även om man beslutar att investera i ett aggregat med integrerad VP, jag talar av egen erfarenhet.

Bilden kommer från detta datablad:

http://reader.livedition.dk/nilan/2019013035/
 
krypgr-direktel-ftx skrev:
Frånluftsdon tillsammans med FTX-ventilationssystem är väldigt tysta, förutsatt att man har varit noga med flexibla ljuddämpare före och innan aggregatet.
Frånluftsdon med FLVP borde man kunna ljuddämpa lika bra, kanske är det den större VP-effekten som väsnas via stomljud i husen mer att det låter från donen...
Klart man ska ljuddämpa donen men låter dom lika högt som en luft/luft vp är dom antagligen inte dämpade alls.
 
I
https://www.energimyndigheten.se/Hu...uctTypeVersionID=334&productTestId=1278&tab=2
Vet jag är tyst. 32-56dB inne och 62dB ute. Ute ifrågasätter jag då pumpen är en inverter, ljudtrycket borde variera även ute. Jag kollade mina fl don 0,5m ifrån ligger de på 40-41dB, lägre kan jag inte mäta med min ljudmätare, IBMens kylfläkt ligger på 42dB 0,5m ifrån. Kunde inte se avståndet för mätningen av värmepumpen, någon som vet?
Jag förstår att även en viskning kan vara irriterande för känsliga öron, absolut.En annan har ju inte det längre.:confused: Bra med Mitsubishi Electric är ju att de har en hel del att välja på, förstår jag rätt kan man t.o.m sätta "innedelen" i en tilluftskanal.
decibelskala.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Avemo skrev:
Om du skall få tillräckligt med värme ur frånluften måste du kyla den långt under utomhustemperaturen. Då får du en sämre värmefaktor än om du kyler utomhusluften men har ett större flöde. Det är en orsak varför inte så många gör så. En FTX med värmepump är ett utmärkt ventilationssystem, men det räcker inte för att värma huset.

Jag har sett bilder på lösningar där husets frånluft släpps ut bakom luftvärmepumpen för att öka dess värmefaktor något. Jag har även sett ifrågasättande av det konceptet därför att den fukt som också tillförs kan göra att värmepumpen måste frosta av oftare vilket sänker värmefaktorn. Luftvärmepumpens stora poäng är att den är ett billigt och enkelt sätt att minska elförbrukningen. Gör man den mer komplicerad så minskar även den fördelen. Men visst kan den förbättras i tekniskt avseende.
Har läst att en äldre flvp som även har frånluftsuttag i typ hall/allrum blir effektivare. Om den kompletteras med en llvp som gör att flvp värmeelement (oftast el, cop faktorn) behöver gå mer sällan vilken höjer den gemensamma effekten.

En äldre flvp har också problem att värma alla utrymmen som llvp har. Sätter man då llvp så att den även värmer dessa utrymmen och relativt nära frånluftsuttaget så får man mindre/bort kallare utrymmen som tidigare behövdes kompletteras med element. Det enda problemet som kvarstår är badrumen som ofta blev kalla on det inte kompletterades med element.
 
Det verkar som om tråden har pågått så pass länge att ingen längre bryr sig om att läsa första inlägget, och svaren blir mer och mer irellevanta. Så jag ber om att få tacka för all information som var relevant. Nu unsubscribar jag! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.