Hej! Jag är inte så glad för att upprepa jobb jag redan gjort (tex rensa ogräs, klippa häck, osv). Jag designar min trädgård för att kunna skötas med extremt liten insats. Jag tycker inte heller det är så trevligt med de skelett till buskar som blir till vintern. Skulle du kunna ge mig lite tips på vintergröna växter? Både mamarktäckare, "häckagerande" och buskar. De skall absolut vara llättskötta.
Jag och min fastighet finns i Skåne.
Mvh
Pierre
 
Åsa Lund
Lagerhägg och järnek
Benved i olika storlekar och färgsättningar, även som marktäckare
Liguster finns som vintergrön variant
 
Ja, lagerhägg är fin året runt. Busken vingbenved har enormt vackra höstfärger. Klätterbenved går att ha som marktäckare, men rådjuren älskar den. Liguster tappar ofta bladen vintertid (även den som heter vintergrön, den är inte städsegrön), plus att liguster allt oftare drabbas av en trist svartfläckssjuka.

Buskar som har lite grövre grenbyggnad ger fina vintersiluetter, jämfört med "risbuskar" med tunna veka trassliga grenar. Bukettapel, dvärsyren och havtorn är fina.

Tricket för lättskött är att ha ruskigt bra marktäckare så jorden täcks av mot ljus, och får jämnare fuktighet. Dessa väljs efter ståndorterna på din tomt, dvs för skugga, sol, halvskugga osv. Marktäckare får inte vara för låga, då kommer ogräset ändå att gro och växa. Helt skötselfritt går inte att få.

Mest skötselfritt är vintergröna marktäckare/buskar/klättrare, men de tar oftast också längst tid på sig att växa ihop.
Perenner och buskar som växer ihop snabbt och är fina lång tid kan vara idé att kolla på. Fint att blanda in prydnadsgräs bland vintergrönt för lite mer variation över år och i struktur.

Kolla på bergormrot, sockblomma, ulleternell, nävor, waldsteinia, matt-en, skuggröna, snöbär Arvid, blåbärstry Anja, sandkörsbär, tuvkornell, liten stefandra – allt beroende på ytornas storlek, hur nära sittplatser och gångstråk osv. Klätterväxter kan också funka bra, som murgröna, klätterhortensia. Man kan köra lite mer rabattaktigt, med variation och blommande nära entréer och sittplatser tycker jag, och köra de ekonomiska i större fält och längre ut. De buskar du väljer kan du satsa på vårblom och höstfärg.

Det finns färdiga perennamattor att köpa om man ha så skötselfritt som möjligt så snabbt som möjligt. För under etablering får man – vad man än väljer för växter – alltid räkna med skötsel, dvs hålla undan ogräs på bar jord mellan växterna tills de växt ihop. Plantera aldrig för glest, utan hellre tätare än rekommenderat c/c-avstånd.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.