Hej.
Jag förmodar att någon beskurit denna stackars björk under ympningshöjd så att grundstammen åter skjutit upp något som idag kanske kan kallas krona.
Vad tusan gör jag med denna anskrämliga stackare?
Jag gillar snyggt hamlade träd och någon nämnde att det inte är omöjligt att hamla björkar.
Sedan dess har jag googlat utan att finna bilder på lyckade ingrepp.

I väntan på bättre idéer har jag just planterat en honungsros intill trädet med tanke att skapa ett "rosträd".

Tips och idéer mottages med stor tacksamhet

// David


. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svårt fall! Vet inte riktigt vad som hänt. Om den har annan grundstam, så borde ympningen vara gjord strax ovan roten. Du menar att detta är ett "rotskott" som blivit en stam.

Ser inga snitt, men det ser ut som den beskurits och där delat sig, men det gjordes nog när den var väldigt ung.

Björk är inte en bra art att hålla på beskära, och som du säkert vet ska den absolut inte beskäras vår, utan sensommar (JAS-beskärning). Så glöm hamling.

Nej jag vet inte, den kanske kan få vara så här, lite kul ändå. Om du är rädd vad gäller kvalitet så ta dit en arborist som får kolla. I längden kommer den nog inte att hålla (med så många konkurrande toppskott). Kanske lika bra att ta ner och redan starta upp ett bättre format träd, eller en stor buske, beroende på vad ni har för behov (insynsskydd på vilken höjd t ex).
 
Din björk är ju ett unikum. Så var stolt över den, det finns miljoner björkar som ser ut som 'de ska' så var rädd om denna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.