Hej!
Jag har en stor och en mindre rabattrundel intill varandra framför köksfönstret som jag vill förvandla till mormorsrabatter. I den mindre (1,5m) tänkte jag ha ett blickfång (från sittplats) i form av ett rostorn. Men vad ska jag välja för blommor för att få till en klassisk mormorsrabatt i den stora rundeln (ca 2.2 meter i diameter), och vad planterar jag ihop med rostornet...? Vill gärna ha en blekgul eller ljusrosa ros som blommar sent, men det ska ju matcha det övriga. Huset är ljusgult.

Jag vill gärna att det ska finnas några blommor under hösten och fina blomställningar alt. vintergrönt på vintern.
 
Sätt en klematis med rosorna.

Mormorsrabatter brukar vara lite vimsigt vilda och rufsiga, men behöver inte bara ha gamla sorter från mormors tid. Det är karaktären på växtsättet som ger känslan. Mycket blommor och ganska höga sorter. Kan inte göra en planteringsplan här och nur. Det tar flera timmar...

Pioner, akleja, anisört, nävor, stjärnflocka, iris, dagliljor, fingerborgsblomma, riddarsporrar, rosenstav, höstflox. Men inte alla såklart.

Gör gärna ett sammanbindande flor av stenkyndel, brudslöja, kantnepeta (inte i kant utan som vävarväxt) eller blodtopp (kan vara olika på olika ställen). Titta också på violruta och perovskia. Vissa av dessa vill ha torrare och väldränerat, ställ dem på solsidan.

Vad gäller rosor så gå till din bästa lokala handelsträdgård med kunnig personal för rådgivning vad som passar din växtzon. Rosor är inte min starka sida, hinner inte så i listorna nu.
 
Rosor som blommar sent.
Avses remonterande antar jag?

Generellt så blommar rosor i juli. Rena arter och Spinossisima i juni. Detta gäller även remonterande. Det blir inte något mäktigt blomsterflor efter huvudfloret, mer enstaka blommor.
Remonterande rosor är känsligare och mer krävande än engångsblommande.
Så satsa på engångsblommande, och låt klematisen stå för den senare blomsterprakten.

Gula rosor undviker jag som pesten eftersom de är mest känsliga för svartfläcksjuka. I alla fall hos mig.
Moderna rosor har jag heller ingen nämnvärd koll på, (enl mig trista och ofta sjukliga).

Ljusrosa och remonterande klätterros är ju den oerhört trista (enl mitt tycke) New Dawn.

Mina förslag är:
Rapsodhy in Blue
Russeliana
Constance Spry
Venusta Pendula
Rosa Multiflora

Med undantag för Rosa Multiflora så har jag alla de andra och de är friska och robusta och har vackra väldoftande blommor. Sök upp info om dem på nätet, t ex Odla.nu el AoTs roslista. Även Flora Linnea och Cedergrens bör ha info.
 
Bra med roserfarenheter Oldboy!

I min roslista står "Använd 'Awakening' istället för 'New Dawn'. De liknar varandra men Awakening är inte lika lös i blomman som 'New Dawn'. Det goda rådet har jag fått eller läst av någon kunnig och pålitlig, men minns inte vem.
(Kanske Flora Linnea/Franziska Kröll faktiskt, ur "Rosor för förnuft och känsla")
 
Tack för alla tips!!! I boken Trädgårdsvinter av Sanna Töringe ges exempel på "Några av de sista rosorna", tex: Ilse Krohn Superior", "Geoff Hamilton", "moonlight" och andra icke klättrande. Men i ett rostorn måste man väl ha en klättrande... Constance Spry och Venusta Pendula är väl de som färgmässigt skulle passa mig bäst. Awakening ser också fin ut! Synd om det är problem med gula rosor, men då kanske jag ska försöka med en helt vit (tror det blir snyggast mot huset). Ett annat tips jag fick var att sätta klätterros "Lykkefund" i ett gammalt träd, men den har lite för små blommor för rostornet tycker jag. Det är växtzon 3 här.
 
I Lars-Åke Gustavssons bok om klätterrosor hittar jag "Mme Carriére", "Purity" och "Alchymist". Är någon av dessa bekant?
 
En snabb googling gav mig följande förslag: "Michka", "Leverkusen", "Climbing Iceberg" och "penny lane". Så många vackra rosor det finns!
 
Alchemyst är en oerhört kraftigväxande ros. Alldeles för kraftig för ett rostorn.
Vår slänger iväg 2 m rankor på en säsong, och grenarna är oerhört grova samt oerhört taggiga med långa kraftiga taggar. (Det är aldrig roligt att gå i närkamp med den = den värsta av mina 100-talet rosor.) Vi bor också i zon 3.

Alchemyst gör sig nog bättre som friväxande. Då bör den bli 2-2,5 m hög och med en bredd/diameter på 4-5 m.

Lykkefund i ungefär samma storlek som Alchemyst.
Likaså Rosa Helenae "Hybrida" (zon 5) som är lite tuffare än Lykkefund. Hybridan har mer gula blommor än Lykkefund. Den är en av våra helt friska rosor. Har förvisso inte de största blommorna, men desto fler. Hela busken blir översållad med gräddgula blommor som sprider sin väldoft omkring sig i trädgården. Friväxande el för mindre träd 5-8 m.

När det gäller rosor så står storlek och frodighet i allmänhet i relation till zon. Dvs en ros som odlas på sin zongräns blir sällan så stor och frodig och blomrik som man vill/förväntar sig. Kommer sannolikt också att frysa ner nästan helt vissa enstaka ogynnsamma vintrar. Därför satsa på minst en, och helst två, zoners marginal, så får du en vackrare och frodigare ros (varje år).

Om man sedan också begränsar urvalet till helt el nästan helt friska rosor så blir det mycket enklare att välja, och man slipper besvikelsen av en sjuk ros som måste klippas tillbaka nästan helt något år nu och då när angreppen varit extra svåra.

Från att ha 1000-tals rosor att välja på så minskar det till något el några 10-tals om man satsar på de friska sorterna som motsvarar ens förväntningar/förhoppningar varje år. (Lars-Åke Gustavsson är nog den enda som ger relevant information om rosors friskhet. Han har i många år studerat mängder av rosor runtom i Sverige, så det är valid information från verkligheten.)
 
Jag har kämpat med Madame Alfred Carrière många år innan jag/den till slut gav upp. Den frös ner om vintrarna och var väldigt snål om blommorna. Stod lite blåsigt och i halvskuggigt läge. Men en helt underbar ros i färg och doft. Prova den! Klarar sig i zon 3, men välj ett bra läge på tomten.
 
Tack! :) Nu är jag inne på dessa tre (ändrade mig när det gäller färg..), men bäst att jag dubbelkollar härdigheten då...:
Mme Carriére mot södra husväggen
Etude vid entrén
Gerbe Ros i rostornet

:)
 
  • Gilla
Cajsa Lundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.