Jag har extremt svårt att se spottarna på den bilden, än mindre vilket fabrikat de har. Oavsett vad så kan man köpa vilka spottar man vill till vilket kök man vill, så det känns inte särskilt relevant att diskutera.
 
R
Bara för att man har råd att lägga 250k på ett kök så ska man ju inte kasta ut pengar bara för det. Ska du tex sälja huset så ser folk inte skillnad på vem tillverkaren är. Kan du spara 200k kan du lägga dessa på mycket annat. Hur är det med dränering, tak, badrum osv?
Enda gången man ska lägga 250k på ett kök skulle jag säga är om huset är mycket exklusivt i övrigt eller ligger på ett exklusivt ställe precis vid havet. Då har man igen pengarna, annars inte.
Har man dessutom precis fått sparken bör man nog fundera både en och två gånger innan man ger sig in i renoveringsträsket.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Nu bygger de väll nytt så de måste ju ha ett kök för att kunna flytta in....
 
  • Gilla
cc80
  • Laddar…
vi är inga miljonärer med oändliga resurser långt därifrån....
Vi skulle kunna ha råd att lägga 250000 på ett kök vi bygger helt nytt och vi kan välja hur vi lägger budgeten.
Men mitt syfte med denna tråd är inte att vräka om att vi tänker köpa kök för flera hundra tusen.
Jag frågade om det är hutlöst dyrt och vad ni andra valt.
Vingar grävt allt själva. Sågat virket själva...fällt träden själva...bygger huset själva... Men köket är det vi kan tänka oss att lyxa till det på men vill ändå ha tips och råd för självklart finns mer att lägga pengarna på.m

Vi bygger helt nytt.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om detta är lyxig ..ja 240 kvadrat med källare byggt i lösvrkelösvirke på min mammas mark 140 meter ner till vattnet. Sjöutsikt har vi från övervåningen annars får vi nöja oss med detta....

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det tar 1 minut ner till detta
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taket är förhoppningsvis bra...vedpannan splitter ny och dräneringen kunde inte vara bättre då det är sandmark.

Renovera behöver vi nog inte göra på ett tag.

Men självklart måste man se över kostnaderna. Tackar alla som gett tips och råd om hur man kan göra. Köket jag visat är det enda köket vi räknat på och det lär självklart bli fler.
 
  • Gilla
arneri68
  • Laddar…
R
ok, det är ett nytt hus, och ett sådant hus förtjänar ett kök i den prisklassen. Sen at ni har utsikt över en tennisbana får ni väl leva med..
 
Ha ha och ett reningsverk...ha ha....fast ett litet sånt men vissa dagar doftar det.
 
Redigerat:
R
inte mycket att orda om, slå till på köket!
 
  • Gilla
cc80
  • Laddar…
Om det blir det köket tar vi inte vitvarorna från köksleverantören...det är inte försvarbart med 66000 för dessa nej det går nog att få billigare på annat ställe. Sen är det den där rackarns köksön...utan stenskiva billigare.

Alla skåp är måttanpassade...satt och försökte planera själva utifrån Ikea stommar men det blev inget bra. Vi kan ha höga skåp och vill ha special lösningarna och far slitit hemskt mycket med allt annat så att få köket ihop monterat och inte behöva sitta med hundratals lådor skruvar och muttrar är en befrielse.

Montera skåpen gör vi självs men det kan ju bli ett annat kök med.
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Jag köpte an fräs, hyvel och såg för typ 70 tusen "Mortens" och byggde sen köket för kanske 15... Lite dum får man väl var för att göra det men nu har jag maskiner och kök.... Var några år sen men köket står sig bra. Stommar i 19mm MDF och luckor i trä med speglar. Lådor inner delen alltså köpte jag på Ikea, då köpte dom av Blum vilket är standard för alla fina kök vad jag sett.... Det tog faktiskt inte mer än 3-4 helger att bygga, 17 skåp och 22-23 lådor..... Sen fick man ägna några där till att måla... Man får ha stor snickarbod, maskinerna väger ca 300 kg var och tar lite plats men kan nog bygga många kök om det skulle behövas... Hyveln köptes faktisk innan till husrenoveringen men hade svårt att motivera fräsen en MF30 innan köket var aktuellt :)
IMG_3547.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_3654.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonas_123 och 6 till
  • Laddar…
Jätte fint. Jag skäms nästan när jag säger att vi ska köpa kök. Sambon han är möbel och inredningssnickare. Vi har massor av maskiner även en rikt och planhyvel ett sort as som väger 2,5 ton haha ja lite galen får man vara. Mycket virke har gått därigenom. All panel på huset är bonnsågat...

Men vi känner att vi gör allt annat själva så vi orkar inte göra köket sjäva. Orken börjar tryta lite. Eller vi tänker om vi köper köket gör vi resten.
 
Ska ju direkt säga att jag är bara en glad amatör .. Men om ni har en möbelsnickare i familjen så... Vore det inte bättre ekonomi att lägga tiden på köket än på att spika panel typ, eller vad ni nu gjort själva... Men du har rätt, börjar orken tryta så driv det inte för långt, inte värt det. Det ska vara kul oxå. Bygg nästa ;-)
 
Apropå dum.. Jag har hyvlat allt......... Alla list i hela huset, all läkt, alla foder och knutbräder all panel som är bytt, nästan alla golv, 12 år senare så börjar det bli klart :)
 
cc80 skrev:
...Orken börjar tryta lite...
Inte så konstigt, ni har väl hållit på och byggt i tre år nu.

Kanske dags att börja ta lite "genvägar" på sluttampen.

Det bästa är det godas fiende säger man ju. Allt måste inte vara perfekt, det räcker att det är bra :)
 
  • Gilla
cc80
  • Laddar…
Jo det är nog så
 
leby skrev:
Ska ju direkt säga att jag är bara en glad amatör .. Men om ni har en möbelsnickare i familjen så... Vore det inte bättre ekonomi att lägga tiden på köket än på att spika panel typ, eller vad ni nu gjort själva... Men du har rätt, börjar orken tryta så driv det inte för långt, inte värt det. Det ska vara kul oxå. Bygg nästa ;-)
Bra poäng där, rent ekonomiskt tjänar ni nog massvis med pengar på att leja bort panelspikning, spackling, målning, uppsättning av gips etc. För att hinna med att bygga köket själva. Helt klart värt att fundera på.
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.