Hej.
Jag och min sambo har varit tvungen att installera ett minireningsverk på tomten. Så nu har vi ett stort svart lock "mitt i gräsmattan". (Lång historia kort det var den placeringen som uppfyllde alla kriterier med åtkomst och gamla systemet.) behöver lite idéer på hur man kan få locket att "smälta in" i omgivningen men samtidigt ge åtkomst för när slamsugarbilen kommer för att suga.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kort tillägg. Längre upp på bilden så ligger det en markbädd med två luftare som knappt syns.
 
Klätterväxter kan vara bra. Har sett lyckade resultat med stjärn/skogsklematis Summersnow och klätterhortensia, som fort täcker locket.

Vi har även gjort specialkonstruktion med en rostig stålställning ovanpå, så man ändå kom åt locket, med böjda klätterstöd fastsatta längs sidorna. Svårt att förklara, men det är ju roligt att klura själv... ;) Gick inte att bifoga bild här, men det blir en större och kostsammare byggnation helt enkelt, som går ut på att dölja/kamouflera locket.

Har även ritat in en "spiral" av häck runt. I det fallet klipptes överkanten på häcken snett så spiralen blev som "en uppånervänd strut". Det hela belystes och blev med andra ord ett blickfång, som en skulptur.

Vi har även gjort träaltan osv, och då gjort öppningsbart lock.

Enklast är väl att sätta lagom höga buskar runt... Gör ett buskage.

Finns säkert massor av bra tips, du kanske får fler här?!
 
Cajsa Jacobsson skrev:
Klätterväxter kan vara bra. Har sett lyckade resultat med stjärn/skogsklematis Summersnow och klätterhortensia, som fort täcker locket.

Vi har även gjort specialkonstruktion med en rostig stålställning ovanpå, så man ändå kom åt locket, med böjda klätterstöd fastsatta längs sidorna. Svårt att förklara, men det är ju roligt att klura själv... ;) Gick inte att bifoga bild här, men det blir en större och kostsammare byggnation helt enkelt, som går ut på att dölja/kamouflera locket.

Har även ritat in en "spiral" av häck runt. I det fallet klipptes överkanten på häcken snett så spiralen blev som "en uppånervänd strut". Det hela belystes och blev med andra ord ett blickfång, som en skulptur.

Vi har även gjort träaltan osv, och då gjort öppningsbart lock.

Enklast är väl att sätta lagom höga buskar runt... Gör ett buskage.

Finns säkert massor av bra tips, du kanske får fler här?!
Tack för svar.

Problemet (som jag kanske skulle ha nämnt i mitt första inlägg) är att för att kunna tömma så måste locket lyftas. Troligen så kommer personen som gör detta att på enklaste sätt luta det mot pelarna som är under altanen alt. tippa över det på gräsytan bredvid. Och jag vill gärna ha något som döljer ev. spill från sugslangen.
 
Här är bilden Cajsa ville visa, på hur hon dolt ett lock.

cajsarost4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här kommer en till bild som jag fick av Cajsa, där locket döljs av en klematis.

klematisdoljerlock.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cluddiluttan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.