Hej! Vi funderar på stenläggning vid vår entre ca 45 m2. Är det värt pengarna att satsa på gatsten (svensk bohusgranit) jämfört med att sätta betongsten?
 
  • Gilla
Goberg
  • Laddar…
Hej!

Skulle absolut rekommendera svensk gatsten om plånboken medgav!
Svenskt bohusgranit är en investering. Du kan troligen sälja den för mer än du köpt den för om 10 år...

Betongsten åldras inte heller vackert. Natursten vinner i långa loppet skulle jag säga. Men det är klart det är en budgetfråga.

Om betong, så skulle jag säga att en klassisk storlek på betongplattor är mest tidlöst och neutralt. Om små betongstenar, så ta helst inte tumlade, utan släta och "ärliga". (Lite skeptisk till såna som försöker vara rustika. Men just det är en smaksak!)
 
Korvgubbe
Bägge alternativen kommer att överleva dig med råge om man inte gör något katastrofalt, så det blir en fråga om du tycker att utseendet är värt merkostnaden. Så det är nog ingen idé att ens ställa frågan, då det enbart är ditt eget tycke och din smak som kan avgöra.
 
Ja, betongstenen har den otrevliga förmågan att dra till sig alger och annan smuts och ser efter några år väldigt tråkig ut.

Gör man då misstaget att tvätta med högtryckstvätt så ruggar man upp ytan ännu mer och ger tillfälle för alger och smuts att etablera sig ännu mer och snabbare.

Detta problem har du inte med natursten....

Priset på svensk begagnad smågatsten har varit ganska konstant de sista 10 åren, du kommer inte att tjäna storkovan om du vill sälja dom efter några år men du får pengarna tillbaka... utan ränta.

Betongsten däremot, får du skänka bort och vara glad om någon överhuvudtaget vill hämta dom ....
 
Redigerat:
Korvgubbe
Varför skulle man sälja markstenen efter tio år? Köper man något "tidlöst" så är det väl inga problem att behålla den livet ut? Det går utmärkt att lägga om befintlig sten om behovet skulle uppstå. Och att det skulle bli fullt med alger? Nej, det tycker jag inte. Att blåsa av plattorna med högtrycken ingår väl i en normal vårstädning av trädgården. Skulle jag hoppa över ett år så märks det inte heller.
 
Korvgubbe skrev:
Varför skulle man sälja markstenen efter tio år? Köper man något "tidlöst" så är det väl inga problem att behålla den livet ut? Det går utmärkt att lägga om befintlig sten om behovet skulle uppstå. Och att det skulle bli fullt med alger? Nej, det tycker jag inte. Att blåsa av plattorna med högtrycken ingår väl i en normal vårstädning av trädgården. Skulle jag hoppa över ett år så märks det inte heller.
Tja, varför och om gränsen går vid 10 år låter jag vara obesvarad, men om man kollar annonser på blocket så vimlar det av annonsörer som skänker bort sina betongplattor/sten av olika storlekar och design men när det gäller svensk begagnad gatsten så skänkes det inte bort utan då får man plocka fram plånboken.

Varför är det så?

Ja, det kan vara svårigheten att sköta och hålla betongstenen fräsch och snygg, kanske en modesvängning.
Oavsett orsak så kan man nog med fog hävda att andrahandsvärdet och därmed förhöjd värde på fastigheten är större med natursten, oavsett om den ligger kvar eller säljes av någon orsak;)
 
Korvgubbe
När man köper en fastighet så är det så många saker som spelar in på slutpriset så det blir svårt att komma med ens en kvalificerad gissning, men jag håller det för ytterst osannolikt att värdeökningen av gatsten kontra betongplattor skulle överskrida prisskillnaden mellan de samma. Då tjänar man nog mer på att lägga om befintlig sten så det är slätt och vackert än materialvalet. Eller bara måla om i hallen...
Och svårigheten tycker jag som sagt att man kan strunta i, att blåsa av stenläggningen en gång per år är knappast det mest ansträngande underhållet man har som fastighetsägare. Då är snöskottningen ett större jobb och enligt min erfarenhet så är den enklare på släta betongplattor än skrovlig gatsten.
Nej, jag hävdar fortfarande att det enbart är en fråga om tycke och smak.
 
Givetvis tänker jag inte att man ska sälja gatstenen. Men det var faktiskt en kund som uttryckte sig så när vi la några hundra kvadrat smågatsten, att om det blir hårdare tider kan ha sälja stenen och få tillbaka pengarna... Det får man inte med betongsten.
Betongsten får hack och jack, och är inte alls lika tillåtande mot ogräs i fogarna som gatsten (eller natursten ö h t).

Men, visst, vi har många kunder som inte alls gillar smågatsten, de tycker det känns offentligt och trist. Betongplattor ger givetvis en helt annan karaktär. De klassiska formaten (35x35 och 40x40) är mest tidlösa. Stora format är trendigt och kanske känns ute om 10-15 år? Men kan gå väl ihop med modern arkitektur. Det handlar om sammanhang.

Jag hävdar ändå att det är värt pengarna att satsa på kvalitet, som svensk gatsten är – givet att man gillar karaktären, vilket jag tolkar att frågeställaren gör.
 
  • Gilla
blatummen
  • Laddar…
Arbetsprocessen av att lägga gatsten på en lång entrégång med en skottkärra och arbetare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny lagd gatstensgång på nästan 12 meter med varierande färger och mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


7 år sedan senaste inlägg.
Här är Svaret!
Gatsten är värt pengarna.
Denna entregång som är nästan 12 meter lång kostar inte ens 20.000 kr för stenen och stensättningen.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.