Hoppas jag skriver i rätt forum...

Har suttit å tittat i typ alla huskataloger som finns på marknaden... å det e ett stort problem... Tvättstugorna är så små... fattar inte varför...

Vi är 6 i familjen vi har massor av tvätt. Skulle vilja ha tvättstuga i anknytning till badrum... det ska sen få plats massa garderober + tvättmaskin m.m + hänga all tvätt

Har jag missat någon leverantör som ni vet har stora utrymmen eller måste jag sätta mig å rita själv...

tvättstugan vill jag ha typ på minst 15 m2 :)
 
ÄNTLIGEN någon som tänker som jag! Det är väl underligt att det ska vara så svårt att hitta ett hus med rejäl tvättstuga. Det verkar som om alla som ritar hus inte skötter den biten hemma.

Själv letade jag oxå förtvivlat men hittade tyvärr inte det jag sökte. Jag valde att disponera om rummen på bottenplan istället. Vi hade kök, vardagsrum, tvättstuga, badrum och kontor på bottenplan från början.

Tvättstugan gjordes om till kontor, tvättmaskin och torktumlare flyttades in i badrummet (torkskåp ska oxå ställas in) och kontoret blev en stor klädkammare.
 
det var ju ganska smart.... vill ju ha känslan att när man går in i badrummet så har vi en dörr till tvättstugan... där kan man slänga skit tvätten :) å sen ta rena kläder på en gång....

som läget är idag sår går man ner till källaren å tvättar sen upp med det rena å viker sen en trappa till för att få in det i garderoberna... hänger tvätt i hela huset... så less...

men som jag ser är det väl bara sätta sig å rita på ett hus.... ::)
 
Jag håller fullständigt med dig!!
Se mitt inlägg daterat 091026 om hur ska jag få plats med allt i tvättstugan...där jag har listat mina önskemål om vad jag vill få plats med i min tvättstuga.
Äldre hus har ju fördelen med sin tvättstuga i källarplan att de oftast är väl tilltagna. Numera bygge rman ju inte källare utan på markplan och tomterna blir dyrare och dyrare och olika rum får olika mycket fokus. Det är ju öppen planlösning som gäller och STORT KÖK och STORT vardgasrum och STORT badrum, och då är det inte många kvadrat över till det stackars tvättutrymmet! Vi har kompisar som bor på dyrt läge där man bor på 2 plan och med en tvättstuga om 4 kvadrat kanske..vansinnigt!! Tur att de har så STORT vardagrsrum att de kan ha sina torkställningar där jämt ;-)
Men så står man där själv och vill bygga, kikar runt på diverse planritningar och inser att alla husen är ganska identiska på just den punkten vad gäller tvättstugan. Vi bor i ett Modulenthus "Viken" och där är tvättstugan nästan 9 rektangulära kvadrat. Vi får ofta höra att vi har STOR tvättstuga. What? Jag kan tänka mig ännu större! I dessa kvadrat har vi städskåp, linneskåp, ett smutstvättskåp och ett vaskskåp (för kemikalier, låsbart) och tvättpelare samt Värmepanna & centraldammsugare samt varmvattenrören. (de två sistnämnda huserar i samma skåp) OCH vi får plats med en torkställning i hörnan precis vid dörren. Man ska t o m stryka i utrymmet ;-)
Men mycket vill ha mer och jag kan tänka mig MER avställningsytor annars är jag på det stora hela ganska nöjd med planlösningen i vår tvättstuga.

mvh
 
C
Det var ju inte forumets nyaste tråd du hittade precis, men det är iofs en fråga väl värd att ta upp. Husen blir större och större, men tvättstugan är lika liten som den alltid har varit. Hur kommer det sig?
 
cheetah1 skrev:
Husen blir större och större, men tvättstugan är lika liten som den alltid har varit. Hur kommer det sig?
Lika liten eller snarare ännu mindre...jag tror att Jessica har rätt, det är stora kök, badrum och sällskapsutrymmen som säljer, så praktiska men mindre visuellt upphetsande företeelser som tvättstugor (för att inte tala om förvaring!) får stryka på foten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.