Sen vi flyttade in i huset för 3 år sedan har vi tyckt att det var ganska lite varmvatten. När man ska fylla badkaret får man köra på halvfart osv.
Det sitter en bergvärmepump ctc från 2006.
Tanken är nu att sätta en beredare i serie med värmepumpen.
Vi är två vuxna och 2 små som säkerligen kommer kräva mer varmvatten.

Tips på storlek?
100L?
 
Vad är det för modell på bergvärmepumpen?
Vad är temperaturen inställd på & vilken temp håller värmepumpen?
Hur stor är befintlig beredare i värmepumpen?
 
Ctc ecoheat 8,5
Den är inställd på 50 grader och brukar ligga på ca 54grader pga uppvärmning för att få bort bakterier.
Det sitter bara en genomströmsvärmare i den. Varmvattnet tar snabbt slut men kommer tillbaka ganska snabbt igen.
Men vi vill gärna kunna fylla badkaret utan problem.
 
http://www.vpkollen.se/uploaded/manualer/CTC/CTC_EcoHeat-V2-2002-2006.pdf

Enligt teknisk data sida 6, så innehåller pannan 223 liter (radiatorkretsen), sedan är det en spiralslinga på 5,7 liter för tappvarmvattnet, spiralslingan är inuti pannans 223 liter.

läs sidan 29
"Många vill utnyttja värmepumpens låga driftskonstnader maximalt. Elpatronens temperaturinställning påverkar den varmvattentemperatur som kan erhållas från produkten. Lägre inställning ger lägre temperatur, men också större besparing. Ställ in den temperatur som motsvarar önskemålet. Börja med att välja en låg inställning, t ex 45°C. Öka succesivt om varm- vattnet är otillräckligt. Vid tillfälligt stort behov kan temperaturen tillfälligt ställas högre (meny inst).
Observera: Undvik att spola varmvatten med högsta hastighet. Vid upp- tappning av t ex badkar är det en fördel att tappa lite långsammare, vilket ger en högre temperatur på vattnet. Kontrollera att en dålig blandningsventil inte reducerar varmvattentemperaturen."

Vad är elpatronen inställd på för temp?
Vilka värmesteg på elpatronen kan gå in?
Vad är effektvakten inställd på?
Var sitter avkännarna till effektvakten?
Vad har ni för storlek på huvudsäkringarna?
 
Demmpa skrev:
Vad är elpatronen inställd på för temp?
Vilka värmesteg på elpatronen kan gå in?
Vad är effektvakten inställd på?
Var sitter avkännarna till effektvakten?
Vad har ni för storlek på huvudsäkringarna?
Tack för ditt engagemang!!
Det är V3 ser lite annorlunda ut men funktionen är densamma.

50 grader
Om jag inte missminner mig: 1,5 3 och 6A
20A
Tror de sitter på inkommande el.
3x 20A

Vi använder "mer varmvatten" funktionen när vi vet att det är dags för bad eller flera duschar i rad.

Är det dumt att sätta in en beredare?
Det känns som man aldrig kan få en riktigt varm dusch.
 
Vi hade en befintlig vvb som vi kopplade ihop med en ecoheat 412 när vi installerade bergvärme. Med denna konfiguration har vi aldrig problem med varmvatten.

Under en period var det problem med vvb som slog av sig och då var det för lite varmvatten för vettig temperatur i badkar. Men det kan ju ha berott på att vp var tvungen att skicka allt varmvatten genom en avstängd vvb.

Dock är den antagligen onödigt stor (270 L) så det ger dig kanske inte så stor vägledning om vad du ska välja för storlek...
 
Redigerat:
Då kanske vi är på rätt väg.

Vad är att föredra: koppla på 230V eller 400V?
 
fgo skrev:
Vad är att föredra: koppla på 230V eller 400V?
Vår gamla går att köra på endera. Den switchades från 230 till 400 i samband med att den kopplades ihop med vp. Om det finns någon fördel annat än större möjligt effektuttag vet jag inte...
 
Ofta är det ingen skillnad i inkoppling om en varmvattenberedare kopplas till 230 eller 400 volt. På 400 volt får den då 3 gånger så hög effekt som på 230 volt. Vattnets värms då fortare. Jag skulle koppla den till 400 volt.
 
Jag har en 100 liters VVB i serie med min CTC Eco El. Främst pga att jag har egen brunn och genomströmningsberedaren har haft en tendens att tappa effekt pga kalkavlagringar. Har funkat hur bra som helst både till bad och dusch. Beredaren är kopplad till 400 V.
 
kan man inte rensa bort avlagringarna?

Då får det nog bli en 100l eller liknande.
Ska kika runt lite vad priserna hamnar på.

Värt att välja kända märken?
Eller är det ingen skillnad?
 
På min förra panna lät jag en firma spola genomströmningsberedaren, men ganska snart var problemet tillbaka så de tipsade mig om att sätta in en extra VVB.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.