Dags för kåken att få lite takavvattning, tänkte börja med att gräva ner markrör men stötte genast på en fundering. Jag har ju tilläggsisolerat huset en del och därför är ju fasaden "utanför" grunden. Om jag sätter stupröret på knutbrädan och låter det löpa rakt ner så kommer det ju bli ett ganska stort mellanrum mellan rör och grund. Gången till huset går runt just det hörnet så jag kommer ju se det ett par gånger om dagen. Blir det snyggare om jag sneddar med sista biten stuprör och låter markröret komma upp jämte grunden istället eller är det helt otänkbart?
Se dessa två förträffliga bilder för bättre förklaring. Givetvis fullkomligt skalenligt. :)

rakt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


snedda.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övriga tips och trix mottages tacksamt.
 
Krilleman
Du kanske kan leda vattnet till en hörna där du inte alltid går?

Jag skulle dra röret rakt ner.
 
Två svar som tycker olika, jag tyckte det var svårt innan... ;)

Renstrattar var ett bra tips, den icke självrensande är ju inte lika hög så den kanske är bättre i detta fallet om jag skall snedda.

Kan inte leda vattnet någon annanstans, det är entrésidan med dörr och trappa och sånt jox så taket är avdelat i två delar och jag vill inte gärna leda ner det precis vid dörren. Så varje del kommer få ett stuprör i ytterhörnen och det är ju där grusgången runt huset går dessvärre.
 
MathiasS skrev:
...
Jag skulle dra röret rakt ner.
Jag med!
Gör det enkelt så blir det gjort. Efter 14 dagar ser du inte röret ändå :)

Jag gjorde likadant på mitt första hus när vi isolerade och bytte panel 1983.
Knutbrädorna hamnade ca 15 cm utanför grunden.
Ett av stuprören var direkt vid gatan, i gathörnet.
Ingen såg något konstigt, ingen sa något.
 
Kan man räkna ut hur långt utanför fasaden markrören skall ligga? Eller måste jag köpa grejer och montera för att se vilket avstånd det skall vara?
 
Jag skall korrigera mig lite.

Sätt inte stupröret på knutbrädan utan bredvid, så kommer den in lite närmare grunden.

Stuprörsfästet är 40 mm, så med 90 mm stuprör så skall markröret ligga med centrum 40 + 45 = 85 mm utanför fasadbrädorna.
Och tag självrensande silar, mycket enklare att slippa hålla på och rensa bort ruttnande löv!
P1000329 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
peternicklas
Alt. 2
 
KnockOnWood skrev:
Stuprörsfästet är 40 mm, så med 90 mm stuprör så skall markröret ligga med centrum 40 + 45 = 85 mm utanför fasadbrädorna.
(y)

Jag började gräva ett dike, tänkte att slutgiltig placering får jag fundera på under kvällen. Men ingenting är ju enkelt med det här huset, nu upptäckte jag att grundstenarna inte alls är staplade två lager som brukligt är utan det finns bara ett lager och det hänger i luften... :banghead:
Känns tveksamt om jag vågar fortsätta gräva, vill ju inte att hela skiten rasar - även om det förmodligen vore det bästa för alla inblandade.
 
  • Gilla
kennart
  • Laddar…
Rören för dagvattnet/takavvattningen behöver inte läggas så djupt!
 
Jag har inte grävt djupt, jag har grävt typ 7 cm, om ens det. :|
 
Hemmakatten
Håller mef KOW om att stupröret skall sitta bredvid lnutbrädan, inte på.

Har du redan en dagvattenledning nedgrävd runt huset? Förstod inte riktigt huruvida du har det
I annat fall kan du inte bara ha ett rör som går ned i marken. Det innebär ju stor risk för ökad fukt runt grunden. Har du inte dagvattenrör får du antingen gräva ner ett markrör som löper ett antal meter ut från huset till lämpligt ställe eller ha en traditionell vattentunna vid stupröret.
 
Hemmakatten skrev:
Har du redan en dagvattenledning nedgrävd runt huset? Förstod inte riktigt huruvida du har det
I annat fall kan du inte bara ha ett rör som går ned i marken. Det innebär ju stor risk för ökad fukt runt grunden. Har du inte dagvattenrör får du antingen gräva ner ett markrör som löper ett antal meter ut från huset till lämpligt ställe eller ha en traditionell vattentunna vid stupröret.
Nej, det är ju det röret jag började gräva för men upptäckte att grundstenarna hängde i luften så jag avbröt och väntar nu på bättre tider eller nåt.
 
Hemmakatten
Då kanske en vattentunna ändå är ett rimligt alternativ om.en sådan passar ihop med husets stil och om du kan flytta ut gångvägen en bit från huset.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Då kanske en vattentunna ändå är ett rimligt alternativ om.en sådan passar ihop med husets stil och om du kan flytta ut gångvägen en bit från huset.
Tyvärr är svaret negativt på bägge, lutar nu åt att gräva en bit ifrån huset. Nackdelen är att där skall det göras en ordentlig entré med vibbat grus och sånt. Tror inte markrören gillar att bli nerknödda i gruset av en tung markvibrator?
Röda streck var så som jag planerat att dra rören men det lutar nu åt något i stil med de gröna. De leds ut till ett dike utanför min tomt, det ligger lite närmare än på bilden så flytta gångvägen funkar inte.

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har nog aldrig sett ett hus som inte har stuprören på knutarna, inte härikring i alla fall. Är det ett nytt påfund eller är det lokala preferenser tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.