Hur går det för dig mexitegel? har dom tillverkat dina glas än?
 
Ska beställa idag tänkte jag :) passade på att samordna upphämtningen i Helsingborg med en redan planerad resa :)
 
Perfekt:)
 
Nu är det äntligen beställt, började bli lite nervös att rabatten skulle hinna försvinna :)
Har bett om leverans 15/5 då vi ändå har ett ärende till Helsingborg, hoppas de löser det.

Nu är frågan om man ska transportera rutorna liggande eller stående på bilsläpet?
254 kg glasrutor är det i vart fall...
 
Tänkte göra samma sak jag också, men funderar på hur många millimeter "spel" man behöver mellan kassett och karm?
Förmodar att det kan bero på kassettens storlek, men vad har ni för mått på kassett respektive insida karm?

Och vad använder ni för mellanlägg mellan kassett och karm? Plastkilar?
 
Fråga tillverkaren vad som är bäst, personligen så har jag aldrig sett glas transporteras liggandes, brukar vara stående med lite lut åt ena hållet.

Ulf: har inte kommit så långt ännu, hade hoppats på mera bilder och idéer från medlemmarna :)

Är glas ett dött material eller rör det sig?
Vad har du för fönster Ulf?
 
Jag tänkte bygga om några öppningsbara tvåglas fönster till fasta fönster med kassett.
Fönstren är ungefär 150X80.
 
På mina fasta relativt stora fönster (15x16) är det 2-5 mm spel på var sida (höger/väster/över/under). Det sitter plastkilar i underkant annars är det bara glaslisten som håller rutorna. En gummilist sitter mellan fönster och båge mot glaset.

Tror jag skruvar ihop ett par pallar för att transportera glasen stående även om tillverkaren menar att det går att köra liggande... :)
 
  • Gilla
19magnus
  • Laddar…
Inser att jag har använt fel beteckning i min fråga!
När jag säger karm menar jag fönsterbåge!


Vad jag funderar på är alltså hur många millimeter "spel" man behöver mellan glaskassett och fönsterbåge?

Och vad använder ni för mellanlägg mellan kassett och fönsterbåge? Plastkilar?
 
I ett fast fönster är det ju frågan om det är någon skillnad?;)
 
Nä det förstås, men jag skulle verkligen behöva veta för jag behöver snart beställa glaskassetterna, om det ska bli gjort i sommar!
 
Oj, nu ser jag att du redan svarat!

Tack mexitegel!
 
Nu närmar det sig, hämtar i Helsingborg på fredag. Skruvade ihop en ställning att ställa kassetterna på när jag transporterar dem, hoppas det ska funka bra :)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då så, lastat och klart, fick även hjälp att lyfta upp dem på släpet. :) Lite förvirrat med leveransenen men det gick bra till slut, nu återstår att se om se passar :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
phosun
  • Laddar…
Hur har det gått mexitegel? Känns det rätt nu när kylan kryper inpå? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.