Hejsan! Lusläst det här forumet om bärande väggar och inte funnit mitt svar så nu blev jag medlem och hoppas att någon kan hjälpa mig :D Väggen är ca 2m lång. Det är öppet upp till taket så man ser bjälken i mitten hela vägen.

Jag är i tagen med att köpa ett utbyggt fritidshus och vill göra om lite i planlösningen men är osäker på om någon av väggarna kan tänkas vara bärande. Bifogar här ritning och teknisk beskrivning Planritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk beskrivning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Högst sannolikt att den inte är bärande.
 
Tack, som jag trodde:) Dom små väggstumparna vid ingången på kortsidan till köket kan väl inte ha någon bärande funktion heller?
 
Troligen inte men lägg upp lite bilder om det blir aktuellt så kan du säkert få bättre svar.
 
Vardagsrum mot kök.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dom två väggarna vill jag ha bort:)
 
Väggarna är säkert inte bärande, men det finns troligen en bärande punkt för nockbalken i närheten av skorsten.
 
Tack så mycket för dina snabba svar! Ha en trevlig dag.
 
70 mm isolering i golv och tak och 50 mm i väggarna.
Innerväggar med hela 7 mm specialmasonite.

Förr byggde man rejält :)
 
Verkligen! Man skulle säkert klara en vinter där med jättelite energiförbrukning:p

Vad tror ni förresten om tilläggsisolering. Jag tänkte byta ut 50mm mot ny och sen 95mm utanpå det och ny panel, stående istället. Är det för lite eller kommer man klara sig några vintrar med det? Ganska milt väder här nere i Skåne. Dagarna med minusgrader kan räknas på fingrarna. Tänker mest för att man ska slippa förlänga taksprång m.m.
Planen är ju att efter ett par år riva och bygga nytt större hus så man vill ju inte lägga allt för mycket stålar på renovering.
Stugan är förresten utbyggd sen den ritningen jag lagt upp. Där är ett nytt rum där terassen nere till väster var tidigare och även där grovköks terassen var finns där en utbyggnad med rum nu. Inte fått tag i någon ritning på det bara.
 
145 är en ganska ok isolering, mer än många 60-70 talshus
 
larsbj skrev:
145 är en ganska ok isolering, mer än många 60-70 talshus
Instämmer!

Med tanke på stugans storlek så kommer elräkningarna att bli överkomliga.
Kanske du redan har planerat med en luft/luft-värmepump?
 
Huset/stugan är på 70kvm med utbyggnaderna. Där är redan en luftvärmepump, el element och en kamin så man borde väl kunna hålla det varmt med en 145 isolering?
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.