Hur bra är akustiska detektorer på att larma vid krossade rutor?

Jag kar kikat lite på akustiska detektorer som t.ex. "Honeywell Intellisense FG-1625" som alternativ till de små fula prylarna man klistrar på varje ruta.

De akustiska har en räckvidd på ca 20-30 fot och skulle således kunna täcka in typ 8 fönster i mitt vardagsrum och på så sätt spara mycket kabeldragning/arbet (och som sagt ser det mycket snyggare ut)...

Frågan är bara vad som händer om man t.ex. kör en "actionfilm" på hembion med explosioner, krossat glas och allmän förödelse - kan det göra att den löser ut?

Några andra synpunkter för / emot?

Helst skulle jag vilja kunna ha "skalskydd" (som glaskross) på permanent men då får det ju inte falsklarma...
 
Måste dessa vara aktiverade när man är hemma, borde väl kunna avaktiveras som övriga larmprylar?
 
AD700 är trevlig produkt.
 
Varför är AD700 bättre än FG-1625? Den senare är "omnidirectional" medan den första bara har 165 graders detektion. Jag har två väggar med fönster som är mitt emot varandra med AD700 krävs två medan en FG-1625 skulle räcka för hela rummet...

@Tune stöder de flesta larm två moder (hemma & borta) förutom avslaget? Jag vill ha bara skalskydd på natten, både skal och "djup" när borta och, för att då undvika falsklarm, "av" när man är hemma och stökar runtt i huset?! Jag tänker mig att köpa DSC 16XX central - har den sådan möjlighet?
 
Jo, DSC's Power-serie har funktion för hemmatillkoppling.


Angående akustiska glaskrossdetektorer, tänk på att gardiner och liknande föremål försämrar funktionen ganska rejält...
 
Det är ju absolut möjligt att en hemmabio skulle kunna duplicera ljudet av ett fönsterglas som spräcks tillräckligt bra för att detektorn skulle larma. Fast å andra sidan så har ju filmljud-effekter inte ett dugg göra med hur det verkligen låter.

Och hur effekterna byggs upp varierar, så även om man skulle prova med en film på flera olika ljudstyrkor så vet man egentligen bara att just den filmen orsakar larm /inte larm. Nästa film är ett okänt kort. Tyvärr.

Har man fönsterlås och tillräckligt stora och tjocka rutor blir ju glaskross annars ett ganska bra och dessutom djursäkert komplement.
 
Hej! beror ju klart på hur glaset krossas, om man skjuter med kula så reagerar dom inte alls,
Goerana
 
Fast börjar någon skjuta på huset har man nog värre problem än att larmet inte utlöses ;)

Jag har redan fönsterlås överallt och tänkte därför skippa magnetkontakter på dem (behöver man ändå dra kabel för sådana till varje fönster tycker jag man lika bra kan sätta piezo-elektrisk detektor/folie på en gång) och därför känns akustiska detektorer som en rimlig lösning för skalskydd.

Jag har nu inte något speciellt värdefullt (konst, frimärken, kontanter, smycken ...) utan ogillar mer att någon rotar runt i ens privata prylar, vandaliserar, stökar till eller allra värst bryter sig in medan man sover på natten...

Mina tankar går ungefär så här:
* Galler på alla inbrottsvänliga småfönster (gavelfönster skymda av buskar etc) - redan på plats sedan tidigare.
* Fönsterlås på alla fönster där det inte sitter galler - redan på plats sedan tidigare.
* Rörelsedetektorer för i vart fall de ytor där man måste röra sig inom huset för att ta sig mellan rummen.
* Magnetkontakter på alla ytterdörrar.
* Akustiska glaskross detektorer för alla fönster där det inte sitter galler.

Jag kikar i första hand på DSC central (1832) då den (för en allmänt teknikkunnig och intresserad) verkar möjlig att installera själv och har interface och plugin för Vera (Z-WAVE hemautomation). Tänker mig att rörelsedetektorerna i larmet även skall kunna användas för att aktivera funktioner i hemautomation (tända lampor etc) när man är hemma så att man slipper sätta upp "dubbla" detektorer (en för larm och en för hemautomation). Har inte bestämt mig om det blir 100% trådbundet eller om det blir "hybridsystem" med några enstaka trådlösa detektorer.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.