Hej

Jag ska renovera ett ganska stort hus med många fönster ca 150 st. Vore tacksam om du kunde maila mig kontaktuppgifter till de du anlitade för att göra dina fönster.

MVH
Joel
Fange73@hotmail.com
 
  • Gilla
EAK
  • Laddar…
Vi renoverade 12 st bågar i vårt trettiotalshus förra året. Började med att pilla brt så mycket löst kitt som möjligt och slipa och skrapa på de värsta ställena, fönstren var inte så eftersatta men det hade börjat släppa kitt längst ner.

Lämnade sedan in dem till glasmästare som bytte alla innerglas till energiglas och kittade om det vi tagit bort. Därefter anlitades en målare som målade bågarna medan vi tog hand om karmarna och satte in nya tätlister.

Vill minnas att vi hamnade på omkring 17000 totalt med ROT.
 
Här finns lite bra info om fönsterrenovering. Jag har för mig att renovering med energiglas och ROT kostar ungefär som att köpa nya fönster eller kanske lite mer, men att renoverade fönster av gammalt kärnvirke håller betydligt längre än nya fönster så det är troligen en bra affär att renovera gamla fönster.
 
Hehe kul att du länkar till den hemsidan, det är en kompis till mig som har den firman.

//Peder
 
Som svensk hantverkare råkar jag och många med mig ofta på de där jobben som utförts av utländsk arbetskraft, exemplen är många på hur olika hantverk gjorts och fortfarande görs på helt felaktigt sätt.
Även materialvalen brukar ofta vara av billigaste art istället för hållbarhet. Personligen då jag själv anlitar
någon för att utföra ett arbete så ser jag inte enbart till initialkostnaden utan vad det här arbetet är tänkt att ha för livslängd mm. Fönster är ett exempel på ett mycket utsatt ställe på ett hus och behöver självklart göras på ett så noggrannt sätt som möjligen går, om t.ex delar av eller hela bågen behöver ersättas så ska kärnvirke företrädesvis från gran användas. Sådant virke hittar man inte på vilken brädgård som helst och våra utländska kamrater har förmodligen inte det kontaktnätet som behövs för att inhandla rätt material för ändamålet. Då är detta bara grunden till en komplett renovering MEN det har ju förmodligen gått snett redan där. Om man då har betalt hälften av vad den riktige hantverkaren
ville ha för att få en undermålig produkt så ser jag det inte som speciellt kostnadseffektivt då de kommer att vara i behov av en ny renovering efter ganska kort tid, om det nu går att renovera efter att bågarna saboterats från sin tänkta funktion. Så undersök ALLT som de utländska hantverkarna försöker göra ALLT från trä, lim, stift, kitt, olja, grundfärg, täckfärg mm. Ofta har de också en förmåga att dra i skruv och banka i spik i allt för att går fortare än att fräsa till laxningar etc, men framför allt har de i regel inte verktyg och maskiner för sådana arbeten.
Härmed inte sagt att all utländsk arbetskraft är av denna digniteten men en mycket stor del är i alla fall det, ofta kan jag som hantverkare få en förfrågan där kunden skapar sig en uppfattning om vad arbetet kostar. Därefter beställer kunden jobbet av nå´n gästarbetare efter en tid upptäcker samma kund att det inte blev så bra och en ny förfrågan kommer där man vill få alla problemen tillrättalagda.
Jag och flera seriösa hantverkare har precis som jag ledsnat på det här förfarandet och inte åtar oss
att slutföra misslyckanden.
 
  • Gilla
Joalca2
  • Laddar…
S
Jag har kollat runt lite idag och priserna verkar ganska lika för svenska hantverkare som sysslar med fönsterrenovering.

Jag har kopplade fönster med fasta spröjs på utsidan 1+1-glas, dvs varje fönster har 6 små glas och 2 större på insidan, så kallat bonde fönster.

Varje båge kostar 3500-5000kr att kitta om och måla.
Jag har 21st fönster.
Kostnaden efter ROT oavsett prisupplägg hamnar runt 105000kr
Det är 5000kr per fönster, om inget fönster är rötskadat och måste lagas.

Ett nytt öppningsbart likvärdigt fönster med aluminium kostar 4500kr + montage.

Jag skulle vilja påstå att det kostar troligen lika mycket för nya som att få dem renoverade.
 
Om du räknar på snittet av 3500 och 5000 blir det 4250:- per fönster och då har de 5250kr till att laga rötskador för innan du är uppe på samma peng som för nya fönster.

Har du gjort någon seriös undersökning av livslängden på nya resp renoverade fönster? Livscykelkostnad är ju det man ska räkna på egentligen.
 
S
1. Jag tror inte 5000kr räcker långt för reperation av rötskador med tanke på det arbete som krävs och de timpriser som faktureras. Oftast skickas vissa arbeten till andra snickerier, har jag läst.

2. Min poäng var att belysa kostnaden, som i stort sätt är like stor oavsett alternativ.

Men om man ska gå på hållbarhet, underhåll och livslängd så är aluminum bäst sett till ekonomi. Enligt ( http://www.byggahus.se/bygga/aluminiumbekladda-fonster-klarar-sig-bast-undersokning ) så håller dessa fönster 70år kostar lika mycket initialt, men kräver inget speciellt underhåll. Rätta mig om jag har fel.

Renoverade fönster håller max 65år minus den tid de redan förbrukat. De måste även målas om vilket medför stora kostnader över tid. Eventuellt kan riktigt fina fönster i rent kärnvirke hålla i all evighet om de är i gott skick och underhålls.

Med tanke på att mina barn är 80år när aluminium fönstren ska bytas så låter det ju som ett självklart val att köpa dessa.

Gör man arbete själv så är ju renovering ett självklart bästa val ekonomiskt.

Men att leja ut arbetet till svenska fönsterrenoverare är oekonomiskt om man inte har tummen mitt i handen, onödigt mycket pengar eller vill vårda byggnaden av bevaringssjäl.
 
S
Verkar som priset för renovera fönster ligger runt 5000-6000kr per fönster med allt omkring inräknat. Det kan jag nu konstatera efter att ha fått priser från de flesta fönsterrenoveringsföretag i Skåne.

Den enda som stack ut från mängden var Fönsterrenovering/ Ateljén i Skåne som skulle ha 16800kr per fönster. Holy crap!!
 
Gammal tråd men blev ändå nyfiken på ditt inlägg, jag är fönsterhantverkare/fönstermakare i Norrland.., men jag använder mig endast av kärnfura som är runt 100år och endast rotstock är dugligt för fönster samt karm enligt min mening, det är klart att det går att använda gran, men furan har av natur mer kåda och hartser som gör virket motståndskraftigt och inte "lakas" ur lika snabbt som tex gran. Gran är inte särskilt fet i veden, Al, fura, ek är för att nämna några träslag lämpligare än gran ;-) ville bara skriva detta så "gör det självaren" gör lite mer rätt från början:) sen är det som sagt endast Linoljebehandlingar som bör användas som vedbehandling.
Angående priser som verkar vara på tapeten här :-D jag vet inte vart ni fått priserna ifrån,,, men det låter högst orimligt att 1 fönster/2 bågar ska kosta 3500-5000kr att renovera?! Iaf till ett vanligt bostadshus med vanliga fönster,
Jag jobbar en del med såna fönster men mest med äldre fönster och det är mer aldrig än sällan jag debiterar dom pengarna, 1båge per timme å så tillkommer materialkostnad, jag kanske jobbar på fel sätt?! Haha! 2timmar totalt inkl allt per båge. Jag tar inte ut hyra för fönstren medan linoljan oxiderar! jag står inte heller och tittar på fönstren medan dom torkar så debiterar jag inte heller..hhaha!
Sen vad gäller att byta fönster från gamla till moderna.. det är aldrig ekonomi eller någon anmärkningsvärd energivinst att byta i ett äldre hus, om jag skulle bygga nytt? Ja absolut skulle jag köpa nya masstillverkade partier... det tar ca 60-80 år att "tjäna" in den energivinsten, faktum är att det går åt mer energi att tillverka fönstren än dom sparar in under sin livstid.. så byt inte fönster i tron om att ni sparar energi eller pengar, eller att era barn är 80år när dessa är uttjänta, era barn kommer förmodligen inte bo i huset.... Renovera när fönstren ser hängiga ut, å gör så varje gång fönstren ser hängiga ut.. Ert hus har en alldeles egen karaktär som drastiskt kan ändras om "tjocka" moderna partier moneras in.. tänk efter en gång extra.
 
Redigerat:
  • Älska
Flyktsoda
  • Laddar…
Hur tusan lyckas du renovera en fönsterbåge på en timme? Du får gärna berätta mer om hur du gör och vilka moment som ingår och inte ingår. För det låter som att du antingen är väldigt effektiv, eller gör jobbet på ett enklare sätt än andra fönsterhantverkare.
 
Nja den sammanlagda handpåläggningstiden tar ca 1 timme totalt, inkl strykningar 2 timmar för normalfönstret.
handlar nog mer om verktygen som används.
jag gör fönstren trärena, värmer in rålinolja, sen grundning... låter de oxidera.
oljebränner beslag och monterar dessa. Sen gör resten av strykningarna.. sen är det jy inte bara en båge som behandlas per gång,, kör i grupp om 10-12 bågar. och självklart tar det tid om jag behöver byta delar i fönstret. Jag är nog effektiv, jag gör fönstrrbehandlingarna helt enligt konstens regelbok. Detta är ett hantverk som jag känner stolthet i, men jag har sett till att ligga bra i pris så inte dom gamla vackra fönstren byts för att de ekonomiska.. Sen om det är antikvarie jobb så tar det alltid längre tid..
 
  • Gilla
Flyktsoda och 2 till
  • Laddar…
Tycker att det låter rimligare med dina timmar/kostnad Jens än de andras erfarenheter, visst beror det på skicket och hur mycket som skall bytas men att det kostar flera tusen per båge är märkligt, men visst, alla vill väl tjäna pengar! Och om man bor lite ute på "landet" så går det inte att ta hutlösa priser om man vill leva på hantverket. Tog mig mer än dubbla tiden för samma moment som du räknat upp! Men jag har inte så bråttom med mina renoveringar hemma! :rolleyes:
Själv kör jag plansidorna med en snålt ställd hyvel, färgens släpper fint då, även kittet, har inte spräck en ruta ännu!
Norrlandsfura är bästa valet.....
 
Det låter som en sund takt att renovera fönster på :) blire inte dyrt med stål till hyvelkuttern? :-D Håller man på med ett sorts yrke dagarna i ända så blir "snabb", önskar dock det kunde gå fortare så helgerna blir längre:-D
Det är ju torktiderna som drabbar kunderna och kan vara lite svåra att förstå för en del. Dagens moderna (läs olämpliga) akrylat behandlingar torkar ju på en timme och idag får ingenting ta tid, allt ska finnas on demand :-D men jag hoppas och tror att mitt hantverk kan överleva nån generation till :-D
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
J Jens Pettersson skrev:
Det låter som en sund takt att renovera fönster på :) blire inte dyrt med stål till hyvelkuttern? :-D Håller man på med ett sorts yrke dagarna i ända så blir "snabb", önskar dock det kunde gå fortare så helgerna blir längre:-D
Det är ju torktiderna som drabbar kunderna och kan vara lite svåra att förstå för en del. Dagens moderna (läs olämpliga) akrylat behandlingar torkar ju på en timme och idag får ingenting ta tid, allt ska finnas on demand :-D men jag hoppas och tror att mitt hantverk kan överleva nån generation till :-D
Hej Jens
med stort intresse har jag läst dina inlägg om fönsterrenovering. Jag bor i södra Sverige i ett 1800 tal trähus. vilket jag köpte 2016. Mina fönster är i renoveringsbehov, för att dem delvis är i hopp klistrat och kittet börja lossna. Jag har anlitad en hobby fönsterrenovering person och hon sa att renoveringen av ett fönster 6bågar skulle kosta 13000 exkl. resekostnader och montering. Hon gjorde ett fint jobb. Men jag fick räkningen gick det på 25000. Låter det rimligt? Med tanke att jag har 19 fönster kommer det att kosta mig! Nu undrar jag om du kanske kan rekommendera någon i södra Sverige som har samma filosofie om ditt yrke som du? Mina fönster glas är mundblåsta och jag verkligen angelägen att renovera dem. (för att jag anser de är huset själ) Men samtidigt måste jag kunna ha råd med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.