"Bila ut allt" säger säkert någon men det har jag varken ork eller lust med. Vi har ett annat projekt som slukar tid och pengar. Däremot så vill jag fixa garaget på något enkelt sätt.

Vi har ca 200 kvm garage/verkstad. Tjock armerad och ojämn betongplatta, sannolikt "rätt på backen" utan isolering och oklart om det är grundat med grus. Troligen gjort på 1960-talet. Lite slarvigt gjort i sektioner. Jag tänkte sätta in en luft/luft-pump för att ha någon form av grundvärme och vill inte att värmen ska försvinna med en gång.

Funderar på att lägga cellplast 10 cm. Därefter armering och betong 10 cm. Lite bättre isolering och möjligt att göra en "finare" platta som inte har den där sura fuktdoften. Sedan bygger jag en ramp in i garaget, det finns plats.

Någon som har en bättre idé?
 
Att lägga isolering på betongen är nog inte någon bra idé ur fukthänseende. ska du ha "inomhus" klimat är det enda vettiga ventilerat golv, t.ex Nivell. Det blir dock dyrt för 200 kvm.
Jag skulle nog flyta golvet och lägga klinker. Se till att ha tilluft och frånluft fläkt, gärna med värmeväxlare och sen luftvärmepump så får du vettigt klimat.
Det är väldigt lite värme som försvinner neråt.
 
  • Gilla
RSRC och 1 till
  • Laddar…
Tror det kan fungera bra att isolera och gjuta på det.
Om inte plattan är väldigt fuktig så fungerar det säkert bra, se till att det är ordentligt dränerat runt garaget.
 
Redigerat:
Ok, två snabba svar! Lite förvirrande dock. En som skriver att isolering på betong inte är bra och en som tror att det kan fungera. Hm.

Nivell förstår jag inte riktigt eftersom det är ett garage. Det måste gå att köra fordon i hela utrymmet. Klinker vill jag absolut inte ha.

Vore intressant och höra om någon har gjort något liknande.
 
Nästan all värme försvinner genom taket. Isolering i golvet har man nästan "enbart" om man ska ha golvvärme, och att förhindra sprickor i golvet.
Låt golvet vara, om det är bra i övrigt, och du ändå ska värma upp med luftvärme.
 
  • Gilla
RSRC och 1 till
  • Laddar…
Nej, golvvärme är inte aktuellt. Betongen är hel men ojämn. Vad händer om man flytspacklar? Antar att det blir kostsamt och hur blir det med tjockleken, kan man köra på den?
 
1881 skrev:
Nej, golvvärme är inte aktuellt. Betongen är hel men ojämn. Vad händer om man flytspacklar? Antar att det blir kostsamt och hur blir det med tjockleken, kan man köra på den?
Flytspacklar du, gör du enbart plattan starkare. Såvida det görs på rätt sätt, så inte spacklet "bommar" (inte fäster i ytan). Att flytspackla en platta är heller inte särskilt kostsamt.
 
AG A skrev:
Flytspacklar du, gör du enbart plattan starkare. Såvida det görs på rätt sätt, så inte spacklet "bommar" (inte fäster i ytan). Att flytspackla en platta är heller inte särskilt kostsamt.
Flytspackla en oisolerad platta på 200 kvadrat är i min värld svindyrt! Men jag är ingen flytspackelexpert.

Gjut på 5cm istället, måste bli oerhört mkt billigare. Isolera sockeln på utsidan, det sparar du mycket på kalla vinterdagar.

Och visst försvinner mer värme uppåt men bara marginellt. Det är en myt att all värme försvinner genom taket! Varm luft stiger, värme stiger dock inte. Med ett tätt hus så har du nästan inga konvektionsförluster! Det som gör att mer värme förloras genom taket är att det i snitt är kanske 2 grader varmare vid taket än golvet (beroende på uppvärmningsform) och att marken under grunden ofta är varmare än luften ovanför taket! Delta T är alltså i snitt högre vid taket än vid golvet, dock är det ganska små skillnader!
Summering: isolering är viktigt även i golvet!
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
vectrex skrev:
Gjut på 5cm istället, måste bli oerhört mkt billigare. Isolera sockeln på utsidan, det sparar du mycket på kalla vinterdagar.
Jag antar att du menar att jag grundar med någon form av armeringsmatta och därefter gjuter "vanlig" betong 5 cm? Intressant förstås. Jag såg en uppgift om att materialkostnaden för betong ligger på ungefär 1500 kr kubiken, vilket ger ungefär 15.000 kronor. Jag har då räknat 1500 kr x 200 kvm x 0,05 m.

Svårt detta. Åter igen, "bila ut allt" är bäst men det blir galet mycket jobb och så mycket dyrare.
 
1881 skrev:
Svårt detta. Åter igen, "bila ut allt" är bäst men det blir galet mycket jobb och så mycket dyrare.
Tycker du borde ta ditt första förslag och isolera och gjuta på, om du har plats på höjden.

Ska du ha värme i garaget så skulle jag isolera för förlusterna genom en oisolerad platta på 200m2 är inte försumbara, i synnerhet inte längs byggnadens ytterkanter. Dessutom torkar en isolerad platta upp snabbare när den blir blöt av tvättning eller snöiga bilar.
 
Platonmatta cellplast och betong skulle inte det funka?
 
Kör med Lecabetong, minst 100mm det blir enklast och billigast!
 
Ska du alltså använda garaget som ett garage även i framtiden? Eller vad är syftet framledes?
Är det ett fristående garage, eller bv i huset?
 
vespaman skrev:
Ska du alltså använda garaget som ett garage även i framtiden? Eller vad är syftet framledes?
Är det ett fristående garage, eller bv i huset?
Fristående garage med dubbelport samt "verkstad" där vi förvarar alla trädgårdsverktyg, maskiner osv. Det går att köra i hela utrymmet.

Listar alternativen som måste följas upp:
- Lecabetong (antar att det har en viss isoleringsgrad)
- Annan betong (?), 5 cm (med armering)
- Cellplast och betong, mitt ursprungliga förslag
- Platonmatta, cellplast och betong (skiljer sig lite från mitt ursprungliga förslag med cellplast och betong .... hm)
- Flytspackel

Måste prata med några hantverkare om detta. Inte helt enkelt.
 
Redigerat:
Har det varit garage förr? Nackdelen med flyt är väl kostnaden och att golvet ska vara rent innan så då kanske det måste fräsa ifall det är tex oljefläckar... Kan ju vara tillskjutande fukt också

Tanken med Platon under är för att få en luftspalt och kanske kunna ventilera bort ev fukt. Om det funkar vet jag inte , mattan kanske trycks ihop av vikten på betong och bilar/ utrustning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.