Hej!

Har planer för nya lägenheten, där jag tidigare planerat att lägga massivt furugolv, så har jag, efter svar här, ändrat mig, då det inte verkar som en bra idé att lägga det flytande på öppen planlösning.

Har slagit över till två förslag.

1. Jag lägger valfritt parkettgolv, t.ex. från byggmax, som jag sedan slipar bort lacken på, grundmålar, och sedan målar täckande vitt.

2. Jag lägger någon form av woodfiber-golv som är obehandlat, http://www.bjoorn.se/shop/shopdet.lasso?cat=Woodfiber&listName=Woodfiber,
som jag sedan målar täckande vitt.

Jag har tillgång till stor golvslip, så att slipa ser jag inte som något egentligt problem.
Mina orosmoment ligger väl egentligen i känslan på golvet, då jag vill ha känslan från träet, även om jag kommer måla det, och är lite rädd för att woodfibern känns för kall och hård, som laminat.

Vad tror ni är den bästa lösningen för mig?

Tack!
 
Om du ursäktar så tycker jag det är ganska eljest med vitt, målat golv.
Blir det inte väldigt känsligt och kommer det inte lätt att se smutsigt ut?

Gillar du inte trä? Det finns ju mycket att välja på.
 
Kan nog bli fint, men med parkett istället för ett massivt golv blir det väldigt slätt så träkänslan kan nog försvinna. Risk för att det ser ut som en slät målad yta, vilket absolut kan vara snyggt, men det är något helt annat än ett målat massivt plankgolv.
 
KnockOnWood skrev:
Om du ursäktar så tycker jag det är ganska eljest med vitt, målat golv.
Blir det inte väldigt känsligt och kommer det inte lätt att se smutsigt ut?

Gillar du inte trä? Det finns ju mycket att välja på.
Jag vill mest pröva, och ha det lite annorlunda, har sett många exempel på det där det är väldigt snyggt.
Trä i all ära, men tycker det är roligt med något lite annorlunda :)

Även om det kan sväljas upp att ha vitt överallt, så gillar jag att jobba med kontraster, att ha en stor brun soffa på ett vitt golv, en stor röd orentalisk matta, möbler i olika färger t.ex.
Mycket som kan få en annan karaktär, just för att det ger kontrast mot golvet :)

Men det är ju helt klart en smaksak!
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Kan nog bli fint, men med parkett istället för ett massivt golv blir det väldigt slätt så träkänslan kan nog försvinna. Risk för att det ser ut som en slät målad yta, vilket absolut kan vara snyggt, men det är något helt annat än ett målat massivt plankgolv.
Jo, jag var egentligen ute efter det massiva, men det blir svårt att lägga flytande på 45kvm betonggolv utifrån vad jag läst och hört om det, just för att det rör sig såpass mycket, så är det många som varnat för att det kan resa sig väldigt mycket.

egentligen är det något sånthär jag är ute efter:
http://images.styleroom.se/image/scaled/full/2wlr/1/495005-hall.jpg

Men det blir svårt med ett parkett, men sett många fall där det blir snyggt hursom :)
 
Köp billigt massivt trägolv, från 99kr/m2 obehandlat, måla vitt vitt vitt, njut av världens tråkigaste färg men inred med känsla, svennebanan kör svart/vitt och lägg ut bilder sedan :wow:
 
En granne har "flytande" kilsågat furugolv ovanpå betongplattan.
(Kilsågat = bräderna är inte jämnbreda, utan följer furustammens form.
Varannan bräda har den breda rotändan åt vänster, varannan åt höger i princip)

Han har det visserligen såpskurat, men det hade lika gärna kunnat vara vitmålat.
(Vilket jag som sagt tycker är synd, då man döljer den vackra trädmönstringen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.