Tydligen är amorteringskraven olagliga. Det råder total kaos. Hur ska det sluta?

http://www.di.se/artiklar/2015/4/16/domstolen-amorteringskravet-ar-olagligt/

Vi behöver fler bostäder. Ett sätt är att låta folk bygga nytt. Kraven på 15% i kontant insats, gör att det är dessa personer som redan äger fastigheter har råd med nyare och dyrare fastigheter. Dessa personer måste släppa sina billigare hus/lägenheter till förstagångsköparna. Som i sin tur får släppa hyres till andra som behöver en bostad.
Amorteringskravet kan försvåra processen. Fast vi behöver många bostäder omgående.
Att kunna bygga så många lägenheter inom närmaste tiden, anser jag vara omöjligt.
Även om man lyckas att bygga ett antal, blir hyrorna mycket höga. Trots allt är det lönsamheten som styr.
Vad tror ni. Är det lämplig med amorteringskrav? Just nu?
 
Jag tycker det är bra med amorteringskrav, varför Ska man kunna låna pengar utan att betala tillbaka ?
 
  • Gilla
Jonas_123 och 9 till
  • Laddar…
Om någon vill låna ut pengar till dig utan att du behöver betala tillbaka ett öre så kan dom väl få göra det. Varför ska du eller någon annan ha en synpunkt på det?

Amorteringskrav kan nog vara vettigt, men av helt andra skäl än de du framför.
 
  • Gilla
Nilfons och 7 till
  • Laddar…
Malten skrev:
Jag tycker det är bra med amorteringskrav, varför Ska man kunna låna pengar utan att betala tillbaka ?
Man betalar dagen man dör. Lidande blir arvingar. Varför skulle jag behöva bry mig om detta?
Hellre bränner jag mina pengar på det jag gillar än amorterar för att "någon" ska bränna dessa efter min bortgång ;)
 
Lidande? Arvingarna ärver inga skulder...
 
O
De får inte ärva lika mycket... eftersom du inte amorterat
 
O
Jag gillar inte amorteringskraven. Det är upp till mig och banken. Men det känns ganska meningslöst att amortera av ett lån på 5milj. Då är det nog bättre att spara pengarna på annat sätt.

Banken tjänar på att du inte amorterar, eftersom de är räntan de vill ha.
Men de som vill amortera får göra det om de vill! Det har naturligtvis sina fördelar.
 
H
Amortera, man betalar ju till sig själv. Däremot ska man få välja vilket belopp man vill amortera, gärna att man bestämmer detta årsvis.
 
  • Gilla
ceicli
  • Laddar…
Hoppas amorteringskraven blir av, det är bara positivt!
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
I Sverige äger man inte sitt boende, man hyr det av banken. När man inser det blir det lättare att resonera. Vill jag sänka min risk för plötslig hyreshöjning (= räntehöjning) genom att amortera eller behöver jag kapital just nu, t.ex. till renovering eller underhåll som kanske minskar andra ekonomiska risker (t.ex. fuktskador) eller sänker boendekostnaden på annat sätt (t.ex. installation av bergvärme).
 
  • Gilla
Enolf och 7 till
  • Laddar…
O
Napster skrev:
Hoppas amorteringskraven blir av, det är bara positivt!
Hur resonerar du när du lånar 3 milj för att kunna köpa ett hus?
 
O
HEM2121 skrev:
Amortera, man betalar ju till sig själv. Däremot ska man få välja vilket belopp man vill amortera, gärna att man bestämmer detta årsvis.
Det är inte riktigt lönt att amortera om man har ett för stort lån. Då är det bättre att spara på andra sätt... för du kan du ta ut pengarna....
 
  • Gilla
cust3000
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Hur resonerar du när du lånar 3 milj för att kunna köpa ett hus?
Om man resonerar som så att man inte har råd att amortera på ett lån på 3 miljoner med dagens ränteläge, så bör man ju kanske fundera på att sikta på något med lite lite lägre pris istället. Det finns ju gott om billiga boenden om man vänder sig lite utanför storstadsregionerna.
 
  • Gilla
Tompamannen
  • Laddar…
Tycker oxå att man skall amortera! Har man inte råd med ett hus på 3 mille låter man helt enkelt bli o köper det.
 
  • Gilla
Tompamannen och 3 till
  • Laddar…
H
Odjuret skrev:
Det är inte riktigt lönt att amortera om man har ett för stort lån. Då är det bättre att spara på andra sätt... för du kan du ta ut pengarna....
Har man amorterat ett tag kan man ju låna på huset igen. :cool: större ränta på pengarna att amortera än ha dem på banken.
 
  • Gilla
doggydoggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.