75 000 för endast inredningen är ju rätt mycket om man inte beställer bänkskiva på samma ställe samt ev. vitvaror.

Vi sätter Noblessakök i mitt nuvarande projekt på jobbet (187 hyresrätter) och jag tycker köken är väldigt fina jämfört med andra kök vi satt tidigare (Myresjökök, HTH o.s.v.).
 
falkn skrev:
75 000 för endast inredningen är ju rätt mycket om man inte beställer bänkskiva på samma ställe samt ev. vitvaror.

Vi sätter Noblessakök i mitt nuvarande projekt på jobbet (187 hyresrätter) och jag tycker köken är väldigt fina jämfört med andra kök vi satt tidigare (Myresjökök, HTH o.s.v.).
Vart läste du "endast inredning?" Det ska vara hela köket inkl vitvaror, http://www.noblessa.se/kampanjinfo/
 
Mikael_Swe skrev:
Vart läste du "endast inredning?" Det ska vara hela köket inkl vitvaror, [länk]
Jag läste ingenstans jag bara påpekade att de flesta kanske inte köper vitvaror på samma ställe som kök och kanske inte häller bänkskiva (om man ska ha sten) då detta brukar vara dyrare. Ska man då betala 75 000 för enbart stommar och luckor så ska man ha ett rätt stort kök även med Noblessa.
 
Jag skulle se upp lite om man vill göra det enkelt och köpa kök + vitvaror på samma ställe. Risken som jag har sett är man riskerar betala rätt mycket för vitvarorna samt att urvalet kan vara rätt begränsat. Dvs, även med 20% så går det att handla billigare.. Värt att undersöka innan du slår till iaf...
 
PeeWee skrev:
Jag skulle se upp lite om man vill göra det enkelt och köpa kök + vitvaror på samma ställe. Risken som jag har sett är man riskerar betala rätt mycket för vitvarorna samt att urvalet kan vara rätt begränsat. Dvs, även med 20% så går det att handla billigare.. Värt att undersöka innan du slår till iaf...
Det var precis detta jag syftade på.
 
Men personligen är prisgapet mellan IKEA kök och bättre kök för stort. Bostaden som ska renoveras ligger i ett "miljonprogram". Försäljning kommer att ske inom 2-3 år. Har talat med mäklare som menar att man inte får något "mer" för att man har bättre kök. Lite så jag tänker. Tänker jag rätt tror ni?
 
Min erfarenhet av egna och vänners renoveringar är som följer:
Renoverar man för att sälja - Gör det enkelt och relativt billigt.
Renoverar man för att bo - Gör det så avancerat och dyrt som krävs för att själv bli nöjd, oavsett vad andra tycker.

Ifall "2-3 år" innebär att förutsättningarna är som första eller andra delen får man nog själv avgöra.
I vårt nuvarande hus, med 3½ år gammalt Ikea-kök, ser det nästan exakt ut som det gjorde när det var helt nytt. I det hus vi snart flyttar in i, med 5 år gammalt Ikea-kök, tänker vi att det snart är avskrivet och ska bytas till något finare. (Även om det inte alls är märkbart slitet..)
 
Du får betalt för ett snyggt kök, vad det heter är inte primärt. Jag har byggt kök i en lägenhet med Epoq (Elgiganten) och har varit nöjd med resultatet och fick också betalt för det vid försäljning. Andra upplevde det som stilrent också men utan "krusiduller" som man kan få med större och mycket dyrare leverantörer. Jag är 100% säker på att jag inte skulle fått en krona till vid försäljningen om det stått något annat på köket. Men det kan givetvis variera lite med objektet...
 
PeeWee skrev:
Du får betalt för ett snyggt kök, vad det heter är inte primärt. Jag har byggt kök i en lägenhet med Epoq (Elgiganten) och har varit nöjd med resultatet och fick också betalt för det vid försäljning. Andra upplevde det som stilrent också men utan "krusiduller" som man kan få med större och mycket dyrare leverantörer. Jag är 100% säker på att jag inte skulle fått en krona till vid försäljningen om det stått något annat på köket. Men det kan givetvis variera lite med objektet...
Håller med. Tänkte dock inte snåla med kaklet. Tror som sagt på att "hur det ser ut" skapar mer värde än vilket varumärke det är på köket. Folk budar med ögonen ändå.
 
Det är sant i stor utsträckning. Det viktigaste med köket är finishen och utförandet. Sitter passbitarna som de ska och tight mot inredning och vägg o.s.v. så ger det en högre finishkänsla. Sen beror det på objektet. En lägenhet i ett miljonprogram lönar sig inte att renovera med ett dyrt kök. En våning med cityläge kan dock många gånger kräva detta för att sälja bra.
 
Mikael_Swe skrev:
Men personligen är prisgapet mellan IKEA kök och bättre kök för stort. Bostaden som ska renoveras ligger i ett "miljonprogram". Försäljning kommer att ske inom 2-3 år. Har talat med mäklare som menar att man inte får något "mer" för att man har bättre kök. Lite så jag tänker. Tänker jag rätt tror ni?
Vilka är dom bättre köken ? Har satt kök från många olika leverantörer , det är lika dana luckor lådor etc etc
 
Polos skrev:
Vilka är dom bättre köken ? Har satt kök från många olika leverantörer , det är lika dana luckor lådor etc etc
IKEA vs Kivik, Ballingslöv, Noblessa mm.
 
I grunden är det ju samma bolag som tillverkar flera av köken, tex Ikea och Epoq, jag har Epoq och på iaf 2 av paketen med hyllplan så stod det IKEA tryckt på undersidan av hyllplanen

Hade varit intressant med en sammanställning av vilka fabriker som tillverkar vilka märken.

Dock så står det ju tämligen klart att priserna normalt sett alltid är 20-25% för höga eftersom det känns som det är kampanj iaf halva året...
 
Pumba skrev:
I grunden är det ju samma bolag som tillverkar flera av köken, tex Ikea och Epoq, jag har Epoq och på iaf 2 av paketen med hyllplan så stod det IKEA tryckt på undersidan av hyllplanen

Hade varit intressant med en sammanställning av vilka fabriker som tillverkar vilka märken.

Dock så står det ju tämligen klart att priserna normalt sett alltid är 20-25% för höga eftersom det känns som det är kampanj iaf halva året...
IKEA och Epoq är i samma klass.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.