24ezuw7.jpgJag har en mindre gäststuga som har lite luktproblem. Jag har svårt att bestämma vilken typ av lukt det är så jag hoppas att jag kan få lite input här.

När man går in i stugan är den första lukten "sommarstugelukt" dvs. instängt och inte skarpt på något vis. Lukten försvinner dock inte när man vädrar och jag tycker att det finns en antydan till nån annan lukt som är svårdefinierad.

Det är en mindre stuga på ca 23 kvm fördelat på två sovrum, en liten hall och ett rum som är tomt men skulle kunna agera toa.

Huset står på en jordkällare och huset har en murad torpargrund med några luftventiler.

Det finns inget vatten men det finns el och några radiatorer ger ca 15 grader under vintern.
Jag har mätt upp ca 50% relativ luftfuktighet vid ca 15 grader.

I dag rev jag bort heltäckningsmattan och hittade masonit under. Inga fuktangivelser.
Under masoniten fanns furuplankgolv. Inga fuktangivelser.
Under planket fanns isolering typ glasfiber eller liknande. Under den fanns lump! Dock inga angivelser om fukt.
Under lumpen låg ohyvlade brädor och under den var det 15 cm luft till marken. Marken består av sand.

Gick sedan på väggen. Den består av masonit som är målad eller tapetserad och under den är det ohyvlade brädor som ser behandlade ut.

Jag har läst om målade brädor som kan avge lukt. Kanske kan det vara något? Jag fixade en bild på härligheten.

Frågan är, vad gör jag nu? Har ni nån input?
 
Åsa Lund
Jag hade satt dit en sorptionsavfuktare, den tar fukt och lukt och ger viss välbehövlig värme under vintern
 
T.ex. masonit kan ta åt sig lukt.
Vi hade en garderobsvägg i ett av fritidshusets sovrum tidigare som hade tagits från ett hyreshus när de renoverades.
Det luktade unket/gammalt speciellt efter vintern, så när rummet renoverades åkte allt ut och med försvann lukten.
Så även om det idag inte finns något som ger lukt kan det sitta kvar i material.
Jag skulle riva bort masoniten och på väggarna sätta gips, men visst det blir en del arbete.
 
Åsa Lund skrev:
Jag hade satt dit en sorptionsavfuktare, den tar fukt och lukt och ger viss välbehövlig värme under vintern
Jag har tänkt tanken men har ej problem med fukt eller värme så jag tror jag försöker hitta felkällan istället. :)
 
AndersS skrev:
T.ex. masonit kan ta åt sig lukt.
... (borttagen text) ...
Jag skulle riva bort masoniten och på väggarna sätta gips, men visst det blir en del arbete.
Ok, det är en god tanke. Du tror inte det är nåt målat på brädorna då enligt bild?
 
Hur är det med väggventiler inuti huset, hur många finns?
 
Jonatan79 skrev:
Hur är det med väggventiler inuti huset, hur många finns?
Det är för få. Jag har dock vädrat ur stugan rätt länge men lukten är kvar så jag tror att svaret finns nånannanstans.
 
Åsa Lund
Anledningen är nog att det är för hög RF under vintern när stugan inte används. När temperaturen inne i stugan sjunker blir RF i luften som finns i huset högre. när det blir över 70% finns risken för mögeltillväxt och dofttillväxt.
En avfuktare löser det bekymret. Antingen sätter du in massor med Torrbollar eller så skaffar du en avfuktare.
 
Åsa Lund skrev:
Anledningen är nog att det är för hög RF under vintern när stugan inte används. När temperaturen inne i stugan sjunker blir RF i luften som finns i huset högre. när det blir över 70% finns risken för mögeltillväxt och dofttillväxt.
En avfuktare löser det bekymret. Antingen sätter du in massor med Torrbollar eller så skaffar du en avfuktare.
Bra tips! Jag har dock mätt RF och den håller sig på ca 50% och det är ju rätt bra tror jag?
 
SBH skrev:
finns ju denna lösning.
[länk]
Ja den är bra men har som sagt inget problem med varken temperatur eller fuktig luft inomhus. :)
 
Du kommer iaf behöva skapa en framtida ventilation på något sätt för att slippa dålig luft framöver.
 
Distordera skrev:
Ok, det är en god tanke. Du tror inte det är nåt målat på brädorna då enligt bild?
Går inte att svara på det utan varit på plats, men gissningen är att det inte är ev. målning som orsakar lukt utifrån.
 
Jonatan79 skrev:
Du kommer iaf behöva skapa en framtida ventilation på något sätt för att slippa dålig luft framöver.
Håller med!
 
AndersS skrev:
T.ex. masonit kan ta åt sig lukt.
Jag skulle riva bort masoniten och på väggarna sätta gips, men visst det blir en del arbete.
Jag har rivit bort boarden på väggarna. Det är råspont och utanpå det isolering, reglar och ytterpanel.
Vågar man skruva upp gips eller annan skiva (funderar på panelskiva i mdf) utan att skydda mot fuktvandring (plasta)?

Om du inte märkt det så är jag på ruta 1 när det gäller husägande. Sorry för nybörjarfrågor. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.