Man ska givetvis inte snylta på grannarna, utan ersätta grannarna för elkostnader och eventuella besvär. Det lär hur som helst bli billigare än att skaffa ett byggelsabonnemang. Och då blir det vinst både för TS och grannen.
 
Troligen har grannen inte ett så stort abonnemang att han utan vidare kan försörja ett husbygge. Normalt räcker inte 16 A till ett husbygge om man ska arbeta utan att hela tiden behöva ta hänsyn till strömmbelastningen.
 
Vet de som rivit hus/sommarstugor och då grävt upp kabel och monterat fasadmätarskåpet på en tillfällig ställning eller byggt ett enklare förråd där de sen har elcentral och allt i. Sen har de byggt upp sitt nya hus/sommarstuga och då har de förberett med slangar och skåp så att det bara är att koppla om sen när hela elinstallationen är klar inne i huset.

Nu finns det ju redan en anslutning där men fördelen kan vara att ska man bygga garage till sitt hus så bygger man det först. Då får man en kort tid på en tillfällig anslutning för bygg el och man kan ju förberede med fasadmätarskåp i garaget då och ha en undercentral där. Dessutom så får man ju ett bra ställe som man kan låsa in verktyg och material på och stå och måla brädor på regniga dagar. När man byggt klart huset så drar man bara in matningen från huset till fasadmätarskåpet på garaget och detta behöver ju inte nätägaren vara med på.
 
Är det någon som kan ge mig siffror på hur mycket dyrare er byggel varit än normal el?

Jag betalade samma pris som rörligt abb hos min nätleverantör så för min del var extakostnaden 0kr, husleverantören stod för elskåpet och installationen av elskåpet var nått som ingick i kostnaden för inkoppling av el till huset, inget som var avdragbart eller kostade extra.
 
@ pelpet. Tycker ditt förslag är bra och kamratligt. Jag har ingen relation till grannarna idag. Men jag tror att jag ska ödmjukt fråga. Kan 100 kr per dag som en schablon vara en rimlig ersättning? Vad tycker panelen?

Sen när det gäller byggström eller inte, jag tror det är bäst som de flesta skriver. Kör på tillfällig byggström. Upp med det ordinarie fasadmätarskåpet så snart det går och skifta över på ordinarie elabonnemang så snart det går.
 
Ddet hänger ju lite på om det kommer behövas kraftiga värmefläktar för att torka ur, eller om det bara är el till maskiner och lyse.

2st 9kWh fläktar drar ju el för motsv 500-600:- per dag dom går fullt.
Nu brukar det väl mest användas om det regnar när man reser stommen, eller har en gjuten platta att torka ur.
 
corre skrev:
2st 9kWh fläktar drar ju el för motsv 500-600:- per dag dom går fullt.
Hmm... 2 x 9 x 24 x 0:80 blir väl i runda slängar 350 spänn/dygn om de två fläktarna går h24...? (med en schablonkostnad om 80 öre / kWh)
 
Redigerat:
Jag räknar på 1.5, men den siffran är kanske gammal. Skulle vara ink nätavgifter, överföring och energikostnad etc.
 
Ett alternativ annars är att sätta ett markmätarskåp. Då kan man ansluta den permanent direkt, finns ett trefas uttag som man kan använd till en ev byggcentral.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.