Ja det är aquarelle rör jag kör med i mitt osse.
Problem med alger hade inte jag, inte ens i mitt 222 liters när jag körde 4 rör där.. Tyckte det var på tok för lite ljus i karet och växterna växte bara galvbra.. med 4 rör blev dom som skjutna ur en kanon och växte så de knaka.. Dock fick det inte plats 1,20 rör i den rampen utan där satt bara 4st 90cm rör på 30w eftersom karet på 222 liters bara är 110cm långt.
Hemligheten var lite att göra vattenbyten ofta och ha en bra cirkulation på vattnet och att det stod där solljuset inte kunde tränga fram, vattenbyte väldigt ofta gör jag ju för discusarnas skull som kräver en hel del av vattenkvaliten.
Co2 och ljus är som sagt det viktigaste för växterna ska må bra.. förutom cirkulation på vattnet då så dom rör sig och lättare kan uppta mer näring i vattnet än om dom står still.

222 liters karet med 2 rör, växte inte så himlans bra då och blev rätt mörkt i bakgrunden..
tm550_208affe1.jpg

Såhär såg 222 liters karet ut en kort tid efter att jag satt i 2 rör extra (totalt 4 rör)
tm550_25f8fc9f.jpg

tm550_9f6c2e7.jpg

Storlekar på plyfan vet ja inte.. Jag tog bara det som fanns hemma.. men om du gör själva ramen till din armatur tillräckligt stabil så behöver plyfan inte vara så tjock.. min är 4mm. och iomed att jag satte en ram på dörrarna så blev det rätt styvt.. Kunde dock ha vatt nån mm tjockare för dom är så pass stora.. Varje dörr är 60*53cm. Hela bänken är föresten 70cm hög.. Gjorde den en aning högre än orginalställning för att få upp karet en del, ser bättre ut då.. Enda nackdelen är när man ska ner o rengöra på botten eller nått för själva karet är 60cm högt och jag e ju inte världens längsta människa (170cm hög)  så jag har bara 40cm till godo..
Glöm bara inte att göra nått lufthål i armaturen på baksidan eller nått.. dom blir varma som attans när dom är heltäckande.

Lägg gärna upp bilder på ditt bygge osse.. Kul o se hur de utvecklas...
Har du ingen servrplats o lägga dom på så maila dom till mig så lägger jag dom på min server åt dig..
 
kommer köra utan tub-co2 utan kommer ha jordbotten som kommer producera lite co2.
ska bli ett äkta lowtech.
finns dom som kört dom i långt över 1år utan ett enda vattenbyte så dom kan göras mycket självgående men finns vissa krav som mycket stor växtmassa men passar mej bra.
är växtnörd ;D
kommer själv inte ha discus, har sån fruktansvärd beslutsångest skulle behöva minst 15 375liters akvarier för dom fiskar jag vill ha :surprised:

kommer sätta minst en liten fläkt i ljusrampen för kylning och ventilation och den kommer drivas av 7v istället för 12v så blir de helt tyst.

ska försöka fixa bilder när bänken är klar men kommer dröja ett tag.

men sak är säker, lysrampen ska bli riktigt stöddig så inte kattf*n ;) kan förstöra nåt haha
redan förstört ett täckglas i mitt nuvarande akvarie

sen kommer inte bänken bli så hög, akvariet ska stå om höger om mej bredvid soffan och höjden ska va lagom för att se in, sen är det möjligt ja gör en liten förlängning på bänken så katten för en liggplats också.
gillar å titta på fiskarna ibland och när ja får större blir hon nog mer intresserad.
 
hehehe.. samma som min Rolf (min katt).. sitter gärna nedanför o tittar upp på karet.. han bryr sig inte så möd föräns min gibbiceps (segelfenspleco, L165) kommer fram.. då jedrar blir de liv i katten.. Det är därför friggon jag har mellan akvariet och bänken är så fläckig.. jag har målat den svart för att den inte ska synas men så fort katten ställer sig på bakbenen för att jaga malen så har han framtassarna just på friggon med alla klorna ute...

Ja samma här.. minst 15 kar asså.. Just nu e de bara 1st 540 liter, 2st 222 liters o 1st 80 liters...
Låter som ditt bygge kommer bli riktigt bra faktiskt.. Lägg lite info under byggets gång så man har nått att läsa.. Akvarie är en rätt stor hobby hos mig..
 
kanske skulle köpa svart vävtejp och ha på frigoliten som skydd.

L165 skulle va fin å ha med om blir ju LITE för stora för ett 375L
rekommenderat i artbeskrivning säger 550L 160cm och 50cm längd.

hade fundering på ett gäng praktbotior men dom passar inte så bra i växtakvarier.
är däremot inne på silverhajar bl.a
också möjligt jag kommer försöka få tag på en gabonräka dom blir bortåt 15cm.

hade allra helst haft en 10-12st L046 sebrapleco men det ligger mest i drömmarnas värld.
får man dom för en tusing exemplaret får man va glad.

mitt nuvarande akvarie ska iallafall bli en liten räkodling vilket det ios redan är har minst 3 småräkor och misstänker att honan är på smällen igen.
körsbärsräkor.

och när 375L är färdigt och klart kommer nästa projekt.
ett flodakvarie på minst 200x30x30
sen bör jag nog inte ha några mer projekt huset ja bor i är...............inte det bästa
 
Hej hopp vad off topic den här tråden blev... :)

Jag håller med de föregående om ordspråket: Vid tvekan, ta en grövre dimension...
45X45 låter för klent, om du inte ska ha flera tvärreglar.

Du spar nog faktiskt pengar på att ta t.ex. 70X70 eller 90X90, och inte behöva så många meter trä...

Glöm inte heller att en klen regel kan bli MYCKET starkare med bra vinkel-lösningar (tänk hyllkonsoler). Snedstag, vinkeljärn etc. gör din bänk till ett berg... (är också billigt).
 
har blitt lite ändringar i konstruktionen.

kommer bara köra med 6 ben istället för 8 så det kommer bli allra minst 70x70.
sen kommer det sättas krysstag och allt kommer dras fast med stöddiga skruvar å vinkeljärn.

haha jo gick lite offtopic, är j***gt duktig på att "hijack" mina egna trådar ::) men en trevlig diskussionm är ju aldrig fel :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.