Vi har satt upp ny tapet och nu när allt har torkat ser vi att vissa av kanterna står ut från väggen. Det ser ut som att vi skulle pressat ihop kanterna mot varandra på vissa ställen. Går det att göra nånting åt? Funderar på att skära i det och limma igen, men vet inte om det skulle lösa probleme.
 
En bild hade underlättat, men jag tror du är inne på rätt spår.
Skär/peta upp så du kan få in lim bakom.
 
Det är väl absolut det sista man ska göra att skära i en nysatt tapet. Snitten kommer garanterat att synas. Men pilla in lite lim är ok. Jag använde 10 mm plastspruta, typ sådan som ofta används på sjukhus.
 
Tune skrev:
Det är väl absolut det sista man ska göra att skära i en nysatt tapet. Snitten kommer garanterat att synas. Men pilla in lite lim är ok. Jag använde 10 mm plastspruta, typ sådan som ofta används på sjukhus.
Jag har lagt ett rakt snitt någon gång och det har inte synts efteråt. Då har det varit lite tjockare tapeter av modell "easy up", men jag får hålla med om att spruta känns som en bättre metod.
 
sblixten skrev:
Jag har lagt ett rakt snitt någon gång och det har inte synts efteråt. Då har det varit lite tjockare tapeter av modell "easy up", men jag får hålla med om att spruta känns som en bättre metod.
Håller med. Non-woven tapeter (ej papper) kan man skära i och få ett slutresultat där snittet är i princip osynligt. Men jag tycker ändå TS skall försöka utan att skära i första hand.

Om tapeterna skall läggas överlappande så tänk på från vilket håll släpljuset kommer så blir inte skarvarna lika avslöjande.
 
Är det satt omlott? Non-wowen?
Jag kör alltid mina skarvar med tapetskarvsrulle för bästa resultat men det går ju bara när man sätter upp dom.
56538__harris_premier_tapetskarvrulle.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.