Inte gott om uppdateringar just nu.
För tillfället vilar detta arbete till förmån för annat fixande hemma...
 
myrstack skrev:
Det är arean som du kan åstakomma med låg tröskel, urfräsning, överluftdon mm.
Inte kan väl överluftdon vara med i den tumregeln?
Ett RGV 700 har ju 350cm2 area, vilket utan problem kan monteras i en dörr om man vill.

Ett snabbt överslag ger att 200cm2 ges av 3,5mm glipa runt en vanlig dörr (räknad på 90cm bredd och 200 cm höjd).
I medeltal 3,5mm glipa kan nog uppnås med urfräsning.
Får räkna djupare när dragningen är klar.
 
Såg förresten att den bild jag lagt upp på dragningen på överplanet inte var särskilt bra.
En bättre bild finns här:
Ventilationsritning Vind_Entré.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nån nu som kan ge kommentarer?

Edit: Vet inte varför bilden läggs upp dubbelt...
 
  • Ventilationsritning Vind_Entré.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jahapp, då var det ritat i källaren då.
Ventilationsritning Källare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags att börja fundera över tryckfall och ljudnivåer.
 
3,5mm springa runt dörrar ger cirka 75 Pa tryckfall i badrummet (20 l/s).
Det faller inom tumreglerna för maximalt mottryck för att öppna dörren, men det känns högt när jag tittar på fläktkurvorna.
Brukar man räkna med stängda eller öppna dörrar?
 
Ot: Avsaknad av (många) kommentarer beror nog på den tekniska höjden i diskussionen.


Dock kommer jag fortsätta följa för jag är själv sugen på ett FTX system i huset...
 
  • Gilla
GeBe
  • Laddar…
GeBe skrev:
3,5mm springa runt dörrar ger cirka 75 Pa tryckfall i badrummet (20 l/s).
Det faller inom tumreglerna för maximalt mottryck för att öppna dörren, men det känns högt när jag tittar på fläktkurvorna.
Brukar man räkna med stängda eller öppna dörrar?
System ska räknas med väldimensionerade areor för överluft dvs stänga dörrar. Frångår du en rekomendera överluftarea så får man vara lite kreativ men normalt räknar man inte tryckfall utanför donen så du bör bara räkna tryckfall och det resulterande luftflöden i kanalen fram till och med donet. Man ljusterar generellt systemet med öppna dörrar och även med en öppen ytterdörr alt ett fönster öppet
 
  • Gilla
GeBe
  • Laddar…
myrstack skrev:
System ska räknas med väldimensionerade areor för överluft dvs stänga dörrar. Frångår du en rekomendera överluftarea så får man vara lite kreativ men normalt räknar man inte tryckfall utanför donen så du bör bara räkna tryckfall och det resulterande luftflöden i kanalen fram till och med donet. Man ljusterar generellt systemet med öppna dörrar och även med en öppen ytterdörr alt ett fönster öppet
Tack för bra svar igen!
När jag läser runt i handböcker etc. känns det som att man funderar mycket noga på flöden i kanaler, men inte alls på hur luften ska kunna röra sig i rummen. Men det är kanske en annan del av byggnadskonstruktionen?

Just nu siktar jag på urfräsning av dörrar och karmar (varken dörrar eller karmar har något sådant i dagsläget) överallt där luftflödet är 10 l/s eller mer samt överluftsgaller i dörrbladet där flödet är 16 l/s eller mer.
Det känns bra, men är omöjligt att räkna på...

Det där med att man justerar med öppna dörrar och öppet ut är ju fusk... :eek:
Det innebär att beräknade värden enbart är teoretiska, man har aldrig det flödet i verkligheten.
Fast det är väl klart, byggreglerna är väl valda för att man, om man dimensionerar och justerar på det sättet, ska få tillräckligt bra ventilation till vardags.
 
GeBe skrev:
Tack för bra svar igen!
Det där med att man justerar med öppna dörrar och öppet ut är ju fusk... :eek:
Det innebär att beräknade värden enbart är teoretiska, man har aldrig det flödet i verkligheten.
Fast det är väl klart, byggreglerna är väl valda för att man, om man dimensionerar och justerar på det sättet, ska få tillräckligt bra ventilation till vardags.
Tja, tänk dig ett oändligt tätt hus och sen ska du få ditt svaga undertryck genom ett något högre frånluftsflöde. Är huset oändligt tätt får du inget annat flöde in än ut. Ett hus som läcker som ett såll injusteras givetvis med stängda fönster i och med att det inte gör någon skillnad :x

Öppet fönster och sedan inljustering av don följt av en mätning av undertryck med stängda fönster är väl i princip standard med normal till extremtäta hus.

Praktiskt när många påstår att man ska köra 10% högre frånluftsflöde än tilluft hamnar man i en vardagssituation på exakt så mycket högre frånluftsflöde som huset läcker in så givetvis skiljer teori och verklighet där
 
GeBe skrev:
3,5mm springa runt dörrar ger cirka 75 Pa tryckfall i badrummet (20 l/s).
Brukar man räkna med stängda eller öppna dörrar?
Är lite nyfiken hur kom du fram till 75Pa över dörren vid 20 l/s? det låter väldigt högt.
Man bygger systemet för att det inte skall påverkas (mer än marginelt) av om dörrar är öppna eller stängda.

Angående hur luften rör sig i rummen eftersträvar man maximal omblandning, undvika kortslutning t.ex. frånluftsdon precis innanför toalettdörr.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
@Swixalot
Jag räknade om utifrån tumreglerna för källaren och kom fram till 51 l/s frånluft, vilket känns mer rimligt, det ger 0,26 l/s/m2.
Hur många är ni i ert hushåll?[/QUOTE]

Ursäkta att jag inte hunnit svara förrän nu! Vi är fem i hushållet, har drygt 230 kvm boa på bottenplan, och av källaren är endast ca 50 kvm ansluten till FTX (resten är en uthyrningsdel med separat frånluft). Vi bor fem personer i den del som är ventilerad med FTX, och har endast (41+23 L/s=) 64L/s frånluft totalt för 230+50 kvm. Som jag minns det är detta väl under rekommenderat med tanke på ytan, men jag tycker att det fungerar mycket bra.
 
FrittDrag_II skrev:
Är lite nyfiken hur kom du fram till 75Pa över dörren vid 20 l/s? det låter väldigt högt.
Man bygger systemet för att det inte skall påverkas (mer än marginelt) av om dörrar är öppna eller stängda.

Angående hur luften rör sig i rummen eftersträvar man maximal omblandning, undvika kortslutning t.ex. frånluftsdon precis innanför toalettdörr.
Jag var lat och använde denna: http://www.dimensionera.se/ventilation/tryckfall.php
Räknat som en 15mm lång kanal som är 3,5mm hög och 5800mm bred (har jag för mig).

Mottrycket är känsligt för den smala strypningen (3,5mm).
Skulle man dubbla höjden och halvera bredden blir tryckfallen endast 6% av det ovan, vilket man uppnår genom att kapa dörren i nederkant, sätta in galler och/eller fräsa ur karm och dörr.
Detta ger att man inte kan känna skillnad om dörrar är öppna eller stängda utan instrument...

För övrigt har det inte hänt mycket i helgen, det har bytts däck och servats bilar.
Får se om jag får ett nytt ryck och räknar igenom lufthastigheter och tryckfall i veckan, för att kunna summera materialsatsen som behövs....
 
Swixalot skrev:
Ursäkta att jag inte hunnit svara förrän nu! Vi är fem i hushållet, har drygt 230 kvm boa på bottenplan, och av källaren är endast ca 50 kvm ansluten till FTX (resten är en uthyrningsdel med separat frånluft). Vi bor fem personer i den del som är ventilerad med FTX, och har endast (41+23 L/s=) 64L/s frånluft totalt för 230+50 kvm. Som jag minns det är detta väl under rekommenderat med tanke på ytan, men jag tycker att det fungerar mycket bra.
Tackar för svar!
Överslagsmässigt innebär det att du har cirka halva det rekommenderade flödet i hela bostaden på fem personer (vilket vi också är).
Om du tycker det är ok borde det duga för mig i källaren där vi inte allt för ofta är...
 
Tänk på att överluft in till toalett, badrum & tvättstuga skall tas in nertill på dörrbladet genom att korta av dörrbladet, ventilerad golvtröskel eller överluftdon på dörrbladet (eller borra några symmetriska hål längst ner på dörren). Överluft ifrån andra rum skall däremot tas i överkant, t.ex. sovrum m.m.

Varför det är så vet jag inte riktigt, kanske ventilerar det bort fukten bättre om man tar in begagnad luft nertill in till badrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.