Vi har köpt ett enplans med källare, Anebyhus från 1976.

När man duschar i källaren upplevs elektriska stötar från blandaren. Jordning av inkommande vattenrör är utfört, utan skillnad. Avloppsbrunnen är av gjutjärn.

Vid mätning framkom:
Jord till avloppsbrunn dusch -> 0,3V - 1,3V, mindre än 4mA ström.

Någon som har nån idé, eller har erfarenheter om liknande?
 
jorda brunnen osså...
 
TiGGrE skrev:
jorda brunnen osså...

Är det verkligen rätt?

Att föra in jordade punkter är ju ett bra sätt att säkert få lite elektroner genom kroppen OM det finns andra punkter som inte har jordpot. Finns ett fel som spänningssätter delar av rörinstallationen låter det nästan farligt att jorda brunnen på chans?

Just brunnen i ett badrum måste vara det sista man vill jorda, blir det fel på annan utrustning och man har vatten på golvet så är man ju rökt......

???
 
nån som har mätt upp inkommande jord? verkar på beskrivningen som det finns en dålig nolla nånstans
 
Har någon dragit en monteringsskruv till blandaren i en kabel i väggen?
 
var ett inte helt utförande svar

min granne hade exakt samma problem, han vart rekommenderad att jorda avloppet med ett spett i marken ute och sen en 2½mm3 kabel till den

vet inte vad det kallas, men det löste hans problem (kunde vara direkt obehagligt att duscha tydligen)

(edit) kolla upp det med en riktig elektriker först dock)
 
Hur har det gått?? har nämligen uppstått samma problem här.....
 
El_-micke skrev:
nån som har mätt upp inkommande jord?  verkar på beskrivningen som det finns en dålig nolla nånstans
Jag håller en slant på Mickes förslag!

Typiskt att det pirrar i fingrarna i duschen när man har en dålig nolla någonstans på vägen.
(Detta fenomen slipper man väl om nätägaren håller femledarsystem fram till kåken?)
 
är vatten och/eller elledningar dolda? Gjorde misstaget själv och lade upp en skarvsladd ett par varv runt vattenledningsröret av järn i källartaket. Gav ganska spännande resultat när jag skulle dricka direkt ur kranen :-X

med andra ord spänningen iducerades från elkabeln in i vattenledningsröret. Om man kan se rör- och ledningsdragningarna så se om de ligger för nära varandra under någon längre sträcka (parallellt)
 
Är man garanterat säker om man har jordfelsbrytare på huvudsäkringsskåpet i källaren (där all ström kommer in i huset, så att säga?)

Jag menar inte att detta gör att det inte kan "pirra" som ni beskriver ovan, men jag tänker rent säkerhetsmässigt. Kan jag dö i duschen om nåt händer med elen, trots att jag har jordfelsbrytare installerad av elektriker?
 
Nej,

Rent teoretiskt kan man tänka sig fel som inte fångas upp av en jordfelsbrytare, ex om inkommande PEN ledare till huset bryts, då kan man få alla apparater i huset ströförande utan att jfb "upptäcker" problemet.

Fast det felet är troligen väldigt ovanligt, så jag tror du kan vara ganska lugn.
 
Ja, jag menar mest om jag ska vara orolig för jag vet ju inte VEM som drog elen på min inredda vind, även om allt ser bra ut och verkar vara bra gjort.

Så även OM det t.ex inte är en certifierad elektriker utan bara en elkunnig snickare som gjort det, så borde jag kunna känna mig säker ändå, eftersom jag låtit riktig elektriker sätta in jfb i källaren. Korrekt uppfattat?
 
Njaa,

jag nämnde ju teoretiska osannolika fel.

Om vi tänker oss att installationen är felaktig utförd i någon del av huset, rent fusk alltså. Så finns det ju en variant som är ganska vanligt fusk framgörallt i äldre installationer. Det är att skapa en "lokal skyddsjord" genom att helt enkelt koppla skyddsjord i en kontakt till nollan i kontakten. Detta är förbjudet och olämpligt av en lång rad skäl.

Men ett av skälen är att om du då får ett isolationsfel på en apparat så att du får ström i dig, och samtidigt tar i en apparat som är "fuskinkopplad" så leder ju du tillbaka strömmen in i nollan, då löser inte jordfelsbrytaren ut.

En jordfelsbrytare är bra och säker under förutsättning att installationen i huset är någorlunda korrekt.

Fusket jag nämnde ovan var framförallt förr vanligt om man behövde jordat uttag i köket för kylskåp, när resten av huset eller lägenheten saknade skyddsjord. Sedan har det ofta fått hänga med in i modern tid.

Men den typen av fusk kan säkert en okunnig "hempulare" med lågt säkerhetsmedvetande göra idag också.
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Har inte varit inloggade här på ett tag, p.g.a. ingen fritid för närvarande.


I varje fall, tack så mycket. Jag är själv kass på området (el) men skall följa upp lite idéer med min elektriker. Prioriterar för närvarande andra delar av huset (övervåning först, källare sen).

Lyfter den här tråden när jag bytt gjutjärnsbrunnen till plast, skall även byta blandare och allt annat i duschen. Är ju lite misstänksam om man vågar riva i skiten bara...Kan dröja ett tag, men jag har ju fått några uppslag. Fram tills dess får man väl se "stötarna" som nån el-terapi som förhoppningsvis kommer få nån kroppsdel att växa, vem veta det kanske blir något positivt av det här
/Nonex
 
Jag har under en period haft små pulserarande stötar i duschen. Jag felsökte allt i huset, men hittade inget fel. Även när huvudbrytaren var avstängd kom de små stötarna.

Det var först när min granne, en bonde med höglandsboskap, kapade strömmen tills elstängslet som stötarna försvann.

Jag hade tidigare mätt på stängslet och misstänkt att det var det som orsakade mitt problem, men kunde inte riktigt tro att så var fallet. Nu är det mer eller midre klarlagt att det var elstängslet som var orsaken till mina problem. Det är ungefär 30 meter från elstängslet till mitt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.