Det är flera VLAN som kommer in från fiber ingång, dock har jag en switch som klarar att ta bara internet VLAN från det och skicka vidare till andra portar/datorer.

Leverantärerna behöver inte fixa någon special lösning, så länge de kan leverera på ett standard sätt.
 
Så du får alltså två IP-adresser på ett och samma VLAN? Jag tolkade dig som att du hade två VLAN med varsin IP-adress.

Det normala är ju som sagt var att de begränsar till en IP-adress per kund, eftersom det är stor brist på IP-adresser (om man inte kör IPv6).
 
Det är väl inte flera VLAN som ligger närmast till hands för att få flera IP-adresser, utan att operatörens DHCP-server tillåter utdelning av flera IP-adresser till samma kund.

Det "borde" vara så att man är ansluten till sin operatör genom ett VLAN i fibern som Telia Öppen Fiber tillhandahåller. Då skulle Telia inte ens vara inblandade i diskussionen om antal IP-adresser.
Ren tekniskt borde det alltså vara väldigt enkelt för en operatör att tillhandahålla flera publika IP-adresser.
Jag tror det är rent affärsmässiga och avtalsmässiga anledningar till att man inte kan få flera IP-adresser. Med ADSL hade jag 2 st fasta publika IP-adresser. I början kunde man hos Bonet få extra IP-adresser för 30:-/månad (per IP-adress).
 
Att jag nämnde VLAN var just att i mina ögon är det enda rimliga sättet att lösa

ena ska vara stabil för hemma bruk, så resten av familjen ska inte tjata på mig när jag leker med nätet. den andra ska till mitt experiment nät.
Är det samma VLAN så kan man ju inte hålla isär dem på det sättet, leknätet kan ju fylla linan helt och då påverkar det "det stabila nätet".
 
VLANen i sig har inte så mycket med detta att göra. DHCP-klienten sitter i routern, det är den som begär en adress ifrån Telia. Tack vare switchen kan du koppla två routers till utsidan och få två adresser. Att detta funkar är mer tur och ett scenario Telia inte tänkt på. Det finns inga garantier för att det fungerar i morgon, eller om adresserna i den pool varifrån dina tilldelas tar slut.
 
Nerre skrev:
Är det samma VLAN så kan man ju inte hålla isär dem på det sättet, leknätet kan ju fylla linan helt och då påverkar det "det stabila nätet".
Det beror lite på hur avancerad switch/router du har. Det finns de som kan hantera service policies mellan VLAN.
 
Jag kör med Sophos UTM Home Edition som brandvägg. Där kan man sätta QoS och på det sättet styra hur mycket bandbredd olika nätverk ska ha tillgång till oavsett hur många publika IP-adresser man har.

I mitt fall är jag ansluten till ett öppet kommunägt fibernät och har Bahnhof som leverantör. De delar ut max fem publika adresser varför jag också har fem interface på utsidan av brandväggen (kör den virtuellt) som alltså får varsin adress. Praktiskt när man vill styra in samma port till olika maskiner på insidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.