exerg skrev:
Det är snarare dom som tvingat honom att anlita dem. Han vill bara bygga ett garage.
-MH- skrev:
Myndighetsutövning är helt väsensskilt från förhållandet kund/näringsidkare.
Låter mer som maffiametoder än nåt annat...
 
...
 
H
Sir Duke skrev:
...
Intressant inlägg ;)
 
KnockOnWood skrev:
Jag vet inte riktigt, men jag tror att man får de grannar man förtjänar :rolleyes:
Man får väl bjuda grannarna på några kubikmeter ved så tinar de kanske upp ;)
 
HEM2121 skrev:
Intressant inlägg ;)
Hehe jaa det gäller ju att ha substans och underbygga det man säger ;)

Nej det var en citering som hamnade helt fel, och det går ju inte att radera inlägg så då fick det bli nonsensprickar.
 
H
Sir Duke skrev:
Hehe jaa det gäller ju att ha substans och underbygga det man säger ;)

Nej det var en citering som hamnade helt fel, och det går ju inte att radera inlägg så då fick det bli nonsensprickar.
Förstod det ;)
 
martinhedin skrev:
Gör absolut inte på detta sätt. Man är betalningsskyldig om man får en faktura, och om fakturan inte betalas i tid så kan ytterliggare avgifter komma. Ring kommunen och få bekräftat att de uppfattat att fakturan bestrides. Att skicka tillbaka ett papper men röd text betyder inte att fakturan registreras som bestriden i kommunens bokföringssystem.

För övrigt kan det tyckas löjligt att ett marklov för att fälla ett träd ska kosta så mycket pengar. Men tänk på att ett en ansökan av ett marklov måste granskas, administreras och godkännas/avslås. Det är en person som tar betalt mellan 400-800 kr i timmen som utför det jobbet, plus arbetsgivaravgifter etc. Om det jobbet tar 2-4h så är vi redan uppe i 1000-4000 kronor bara i lön. För ett träd kanske man kan tycka att det jobbet borde gå på 30min, men sedan ska saker skrivas in i datorn och i CAD filerna, och marklovet skall arkiveras som vilket annat. Det är snarare en självklarhet att små jobb kostar mer, eftersom mycket ska göras runt omkring oavsett hur enkel granskningen är. Det ska ju gå att söka på marklovet sedan för allmänheten etc.

Sen är det inte en faktura, det är en debitering enligt ett taxebeslut och ska överklagas till länsstyrelsen om man inte är nöjd inom tre veckor från det man tagit del av beslutet.
 
pelpet skrev:
Kommunpolitikerna, som har tillåtit kostnaderna att skena på det här sättet, förtjänar ett kok stryk. Även om det är lagligt så är det helt barockt. När blir det populärt bland kommunpolitiker att nagelfara den egna administrationen och prioritera bort onödiga arbetsuppgifter?
Jag tycker det ytterst hänger på folk som bor i kommunen.
Om man fortsätter år efter år att bara knyta näven i fickan, men ändå röstar på patrasket som inför dessa regler, ja vems är felet då?
 
peterhjalmarsson skrev:
Till att börja med har man väl enligt konsumentköp/tjänstelagen ingen rätt att ta ut enavgift för en tjänst om man inte upplyst konsumenten om det innan. Hade det gällt en privat näringsidkare hade det bara varit att bestida fakturan på den grunden. Eller är kommuner befriade från det kravet?
Kommuner och myndigheter lyder inte under konsumentköpslagen. Bra va?
 
Verkar bero på var man bor och vi bor tydligen i en bra kommun :) När vi skulle börja ta bort träd inför vårt kommande bygge (jag hade läst denna insändare) så frågade vi kommunen och det var bara att fälla det vi behövde, inga frågor om storlek och inga kostnader. Bäst att fälla de sista 5 innan dom ångrar sig ;)
Gäller strandtomt inom planlagt område. Tycker det låter vansinnigt att det ska kosta för att fälla träd på egen tomt.
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Polaren bor i Mariefred, när tomten styckades fick han en stor ek på uppfarten mitt i vägen.
Vad att göra, jo kapa ner den typ.....
Det var en ek från den gamla allen, det står fullt av ekar längs gatan, men han hade den enda tomten som fick den mitt på uppfarten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.