Har haft objudet besök hemma som tog sig in via källarfönstret. Hur gör jag för att det här inte skall bli en vana? Har ett gammalt fönster som man låste med såna där "vika låsgrej runt pryl med konstig form". De är ju sönderryckta nu så jag gissar att jag får byta ut fönstret mot något annat. Men funkar såna där järnrör som man sätter tvärs över eller finns det någon bättre metod? Källarväggarna består av såna där gråa block vad de nu heter.
 
Bygger du själv fungerar det bra att sätta upp järnrör i vilka du lägger ett löst armeringsjärn. Nästan omöjligt att forcera (i vart fall utan elverktyg) då armeringsjärnet snurrar inuti röret om man försöker såga med bågfil etc.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Aha, smart! Hur fäster jag röret i väggen på lämpligt sätt?
 
Går nog att lösa på många sätt (mer eller mindre snyggt). Jag har bra provat detta i en arbetsbod där det inte spelar så stor roll om det är snyggt och då lät jag röret vara längre än armeringsjärnet, borrade ett hål genom röret och drog i en rejäl skruv av den typ som inte kan skruvas ut igen på varje sida. Då kan man inte heller få ut armeringsjärnet.

Finns ju annars färdiga galler med inkrypningsskydd, skruvar och allt i bättre låsbutiker etc men de kostar ju en bra slant...
 
Amatörsnickaren skrev:
en rejäl skruv av den typ som inte kan skruvas ut igen
Vad är det för skruv?

Amatörsnickaren skrev:
Finns ju annars färdiga galler med inkrypningsskydd, skruvar och allt i bättre låsbutiker etc men de kostar ju en bra slant...
Så sant, är väl risk att en sådan lösning kostar mer än hela mitt hus.
 
9377692-origpic-5a0a2d.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
till exempel

Säkerhetsskruv finns förhoppningsvis hos järnhandlaren eller låssmeden, annars:

https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=s%C3%A4kerhetsskruv

Eller om du har nån bra smed på Dal, som kan hjälpa. Jag har ingen i huvudet just nu, men kan kolla!
 
Jag förstår att ingen vill ha in objudna gäster men tänk också på att källarfönster kan vara den enda utrymningsvägen ni har vid en brand. Hellre ett par stulna gummistövlar och tjugo kilo potatis än att mista någon kär familjemedlem eller vän.

Personligen kör jag hellre larm, som inte hindrar den som verkligen vill in men håller småtjyvar borta, än sätter galler för mina fönster. Är det "riktiga" inbrottstjuvar så tar de sig in iaf.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.