Vi har också valt att ha takkrona på baksidan. Vi har betalat 74000 för vår takkupa.
 
Ok,oisolerad kupa då eller fick ni rabatt? Vi tänkte göra jobbet själva först och bara materialet ligger på 20000 ungefär. De lägsta siffrorna jag hittat på nätet är ca 100000 för att isolera. Får du det för 40 är det riktigt billigt. Men låter lite för bra för att vara sant, kanske idé att kolla upp? :) Det absolut billigaste vi hittade var strax över 100000.
 
Får kolla upp det igen. Kan säkert skilja lite mellan olika regioner men som sagt så låter det lite för bra!
 
Kul med information, hoppas ni fortsätter skriva och länka gärna till era bloggar.
Jag och tjejen kollar för fullt efter hus och nu känns det som ett Spira 175 ligger som favorit. Vi har fyra barn och tänkte samla dem i varsitt sovrum på övervåningen samt ett allrum och en toa/dusch. Tänkte två takkupor och den ena med balkong.funkar det med takkupor vid trappen och även ha toa där?
Kommer behöva garage oxå så man kan stoppa undan allt, vet inte om jag kommer bygga det själv eller köpa allt färdigt.

Alla tips och idéer tas tacksamt emot!
 
Med 4 knoddar hade jag nog rekommenderat 194, dvs 2-plans huset. Då får ni ut några extra kvm :) Men det är ju inte alla som gillar utseendet på det heller. Vet inte hur det är med wc där. De flesta bygger ju det i hörnan, men det borde väl gå att dra VA lite längre in. Har du ingen brådis med garage så kan det ju bli billigt att bygga själv. Finns ju ganska billiga byggsatser idag från bl.a. Mellby garage eller Björklidens garage som vi tog.

Grundläggaren har nu kommit igång på våran tomt och leverans väntas 13 maj. Sedan har vi tillträdesdatum den 17 juni :)
 
Pytt skrev:
För oss gick tyvärr 168 bort pga detaljplanen för tomten, där 38° taklutning var max... Annars hade vi kanske valt 168 ändå, för det är ganska liten prisskillnad för 16 kvm extra samt en, enligt oss, mycket vacker takhöjd. Väljer man 168 tycker jag dock att man nästan "måste" välja takkupan också, eftersom det enligt mig blir lite "för mycket" tak när man ser huset framifrån annars.
Hej!

Vi har just byggt ett Spira 168 utan takkupa och vi ångrar det inte alls, utifrån är huset jättefint och på insidan blir det superhärlig rymd ändå och en mer modern känsla enligt mig! Ni kan se mer på min blogg: www.lakespira.blogg.se
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lakespira skrev:
Hej!

Vi har just byggt ett Spira 168 utan takkupa och vi ångrar det inte alls, utifrån är huset jättefint och på insidan blir det superhärlig rymd ändå och en mer modern känsla enligt mig! Ni kan se mer på min blogg: www.lakespira.blogg.se
Härligt! Inga takfönster heller? Hur blir ljusinsläppet då? Tror jag varit inne och kikat på er blogg tidigare men får ta en till titt. :)
 
Lakespira: Jag kikade lite till på er blogg nu, och ni har fått ett väldigt fint hus! Jag såg att ni har badkar i badrummet på övervåningen, var ni tvungen att förstärka någonting i bjälklaget för det eller klarar det den belastningen ändå?
 
Jag tycker också att huset ser bättre ut utan kupan, men vi ville ändå ha den extra ytan i allrummet uppe :) Vi kommer ha baksidan i söderläge, och därmed kupan också. Därför tog vi inga takfönster på framsidan. Vi får säkert in mycket ljus ändå från de 3 fönstren i kupan. Däremot kan det bli lite varmt mitt i sommaren :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.