Hej!
Vi ska till o bygga hus o fjärrvärme är ett givet val. Hustillverkarna är alla mycket positiva till att gjuta in vattenslingorna för fjärrvärmen i grundplattan. Det verkar väl mysigt o energieffektivt, men vad gör man om det uppstår en liten läcka eller något annat fel på slangarna/rören? Jo, man får bila upp plattan o åtgärda felet. Låter svårt tycker vi. Hur kan man garrantera att slangarna håller forever?

Hur har ni andra resonerat kring detta?
Är det någon som har denna lösning idag, å hur funkar den i så fall? Är värmen behaglig sommar som vinter?

Tacksamma för svar o resonemang!
 
Den teknik som används idag är säker!!
Plastslang, inte rör, som antingen najas fast i överkantsarmeringen el fixeras med spec fixturer. Om man skulle få för sig att lägga värmeslangen i en annan slang så gäller helt andra dimensioneringsförutsättningar dessutom skulle man inte få ur slangen i alla fall, eftersom c/c-avståndet gör att det blir för tvära böjar. Självklart skall slingan provtryckas efter gjutning så att man är säker på att den är OK.
 
Visst verkar det säkert, men om man ändå känner viss oro, finns det nåt lite smartare system för golvvärme?
Vi har hört om något där man lägger slingorna ovan plattan, närmare innergovlet liksom. Vet du nåt om det systemet?

Vänligen!
Nicke
 
provtryckning INNAN gjutning, efter är det så dags att provtrycka....
 
Tack så hjärtligt för länken till VillaVarmkillens utläggningar. Måste säga att det verkar finnas mer fördelar med att lägga golvvrämeslingorna ovan grunden, än att gjuta in dem. På nåt sätt känns det sundare....

Tackar!!
 
Har tittat noga på Villa Varms lösning och den vanliga. Valde till slut den vanliga av kostnads och bekvämlighetsskäl. Tror dock att Villa Varms lösning är minst lika bra även om de naturligtvis talar för sina egna lösningar så att säga. Men känner ni er det minsta oroliga välj då en lösning där den läggs ovanpå. Det är ni som ska bo där sen och känna er nöjda och lugna. Vi hamnade i samma dilemma angående våra vanliga vattenrör som alla ligger i taket. Vi valde att sänka taket ytterligare 28mm efteråt för att få lite extra marginal mot att råka sätta en spik eller skruv i taket. Vilket jag själv skulle grubblat på i alla oändlighet efter varje uppsatt lampa i framtiden ;)
 
Jag har också noga jämfört och utvärderat golvvärmeförläggningen och kommit fram till att gjuta in slingorna i plattan.

Främsta skälet till detta är priset och enkelheten.

Det kommer att bli ett trögare system jämfört med att lägga det ovanpå plattan.

Däremot tror jag inte det kommer att använda mer energi vid uppvärmningen. Skälen till det är att värmeslingan ligger ytligt i plattan och ovanpå lägger man golvet direkt. Det blir 9 mm ovanför om man väljer ett bra laminatgolv eller 14 mm om man lägger trä. Om man väljer Villavarms metod så har man 22 mm golvspån ovanpå och sedan kommer trä eller laminatgolvet. Detta isolerar mer än betongen.

Vad det gäller läckage så ser jag inte att det skulle vara en mycket större katastrof med förläggning i plattan jämfört ovanpå. Detta eftersom man i båda fallen måste riva upp golven och även i Villavarms alternativ kommer förmodligen plattan att behöva torkas då man haft läckage. Vattnet kommer att söka sig neråt och rinna ner i plattan i båda fallen och det måste torkas. Möjligtvis upptäcker man läckaget i Villavarms metod snabbare jämfört med ingjutning och på så sätt kan man minimera skadorna. Samtidigt så kommer det vattnet att leta sig ner i plattan en bit ifrån själva läckan och man kanske blir tvungen att riva upp mer innergolv för att lokalisera var vattnet runnti ner och sedan torka.

Jag tror som sagt att merkostnaden inte kan sparas in på överskådlig tid då energibesparingen blir liten. Läckagerisken är större om man förlägger värmen ovanpå plattan, men kanske något lättare att åtgärda.

Det finns fördelar och nackdelar med båda dessa system och det är bara att väga dessa mot varandra och besluta sig för det ena eller andra. Det jag håller med Villavarm och andra är att man bör välja golvvärme idag då det ger bra komfort, högre andrahandsvärde samt en lägre temperatur på varmvattnet som ska värma huset (vilket är en fördel då man har värmepump i någon form).
 
Hmmmmm...

Nu är vi fundersamma.
Har pratat med många o läst noga det ni skrivit. Tack för utläggningarna. Vi har ännu inte bestämt fabrikör, men det lutar väl just nu åt det blir ingjutet.

Vi får se...

Tack så hemskt mycket för inläggen. Jag ska naturligtvis uppdatera när valet är gjort.

/Nicke
 
Någon som har några mer synpunkter? De flesta hustillverkare verkar förespråka att gjuta in rören i plattan, men jag känner mig inte helt säker… Visst, det fungerar säkert bra de närmaste åren, men hur skall rören kunna bytas om 30 år? Eller varar dom lika länge som huset så att det aldrig kommer att bli aktuellt med byte?
 
Om man nu har ingjutet och måste byta slangar, det är väl då som det kan vara ide' med Villa-varm systemet. För det är väl nästan mindre jobb med att lägga nya slangar ovanpå plattan än att byta ut ett villa-varm system?
Man måste bara se till att ha 12cm taknivå tillgodo.
 
NiklasochSigrid skrev:
Hmmmmm...

Nu är vi fundersamma.
Har pratat med många o läst noga det ni skrivit. Tack för utläggningarna. Vi har ännu inte bestämt fabrikör, men det lutar väl just nu åt det blir ingjutet.

Vi får se...

Tack så hemskt mycket för inläggen. Jag ska naturligtvis uppdatera när valet är gjort.

/Nicke
En kompis köpte en fd affär byggd -91 o ville ha golvvärme o då ändå fönster mm skulle in gjorde han på samma sätt som villavarm.. Kan bara konstatera att det vart mycket bra o har inte några problem med trögheten som uppstår i ett ingjutet system som en annan kompis har.. Där kan de ofta bli 28° vid tvära tempratur ändringar då det är svårt att lära utegivaren att förutspå tempen.. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.