Hej

Har en 4x8m Folkpool där poolpumpen la av i höstas. Det är en gammal pahlen pump, gissningsvis från 70-talet. Har lämnat in den på firma för bedömning men dom är så sega att jag börjar ledsna o funderar på o köpa en ny istället.

Men dom jag hittar ligger på minst 7000:- och jag är dessutom osäker på vilken storlek/styrka jag bör ha på pumpen. Vart hittar man bra pumpar till bra pris och har ni något märke eller någon modell att rekommendera?

/Marcus
 
Det finns ett skäl till att din pump snurrat i 40 år.....

Bra pumpar till bra pris finns inte, kvalitet kostar. Jag har lagt stålarna på en pahlen bronspump och rek dig att göra detsamma. Rätt storlek för en 4x8 är O,55kW, modell P01 hos pahlen. Tyst och superkvalitet.
 
Jag har en Onga pump från Australiensiska Pentair, de har gjort pumpar sedan 1967. Vet inte hur länge den kommer hålla men har funkat bra för mig i snart 4 år och kostade 2 000 kr på utförsäljning av ett lager på Rubinpool. Vet inte vad de kostade innan. Tror jag fått en bra pump till bra pris, australiensarna kan det där med swimmingpool.
 
Det finns många stora drakar som kan göra pumpar, men betalar man 2000kr ( i normalpris förstås) så får man inte samma livslängd och ljudnivå. Beroende på prioriteringar kan det fortfarande vara ok....!

Pentair, hayward, zodiac etc har alla bra pumpar.
 
MathiasS skrev:
Det finns många stora drakar som kan göra pumpar, men betalar man 2000kr ( i normalpris förstås) så får man inte samma livslängd och ljudnivå. Beroende på prioriteringar kan det fortfarande vara ok....!

Pentair, hayward, zodiac etc har alla bra pumpar.
Att Pahlens gör grymma pumpar är ju min ett bevis på. Har dock svårt att lägga 10k på en poolpump i år då hustaket ska läggas om.

Hittade en Pentair på 1,1kw för halva pengen mot vad en Pahlen 0,55kw kostar. Måste väll vara en fördel med starkare pump som kan cirkulera vattnet fler ggr/dygn?

Kan detta vara ett vettigt budgetalternativ?

http://www.poolteam.se/product/pentair-pump-superflo-1-10kw3fas/
 
Jag tror att pentairpumpen är bra ( har ingen egen erfarenhet dock) men det är inte bättre med en kraftigare pump. Tvärtom är det egentligen så att pumpen måste dimensioneras efter sandfiltrets storlek för att orka backspola detsamma. Vid normal drift skulle reningen tjäna på att pumpen gick långsammare.

Hur stort sandfilter har du?
 
Tror det går i 70-80kg sand, kan det stämma? Har inte pumpen hemma men tror att den är på 1,1 eller 1,5kw

Telefonen som spökar o lägger till lite fina bonusbilder..?! :)

20140427_124832.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



20140427_124853.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 20140926_134223.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20140824_171730.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20150226_210309.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Aha det är där vår katt är när den är borta några dagar! :) Finns pumpen inte i mindre modell och utan 3fas. Tror den är overkill för det filtret. Smutsen/sanden ska inte virvla i filtret utan lägga sig som en kaka överst.
 
Jag har 100kg sand i mitt filter så jag gissar att en pump på över 1 kW är helt onödigt.
 
  • Gilla
Tompers
  • Laddar…
Vafalls: Jag har en rund pool från jf på 460cm å en pump på 750W. Men med solfångar matta på taket så tror jag att det behövs. Men funder på att köpa en värmepump, är den trög för pumpen.

Alltså har den mkt motstånd i sig?

MVH
 
Det första som kan vara bra att kolla är om den gamla pumpen är en 1-fas eller 3-faspump. Ifall du köper en ny 3-fas men bara har 1-fas dragen kan det bli en ordentlig elektrikernota för att dra dit övriga faser...

Nästa val som andra varit inne på är om man ska ha en pump av plast eller metall (oftast brons). Jätteskillnad i kvalitet men också i pris. Som med allt annat får man det man betalar för så om man är ok med en pump som låter mycket och har begränsad livslängd så kan man välja en billigare plastmodell. Personligen skulle jag nog iaf undvika de allra billigaste Kina-modellerna då de kan ge upp efter bara 1-2 säsonger om man har otur.

Energiförbrukning är också något man kan kolla på. Vissa av de lite dyrare modeller kan ha reglerbar effekt så den kan gå ner på lågvarv ibland för att spara energi.

Många kollar bara på antal kW när man dimensionerar pump. Detta ger väl ett grovmått men egentligen har olika pumpar ganska olika verkningsgrad och om du kollar på specarna kan flödet skilja ganska mycket på pumpar som är märkta med samma effekttal.
 
Ok, tack för eran input. Det är en 3-faspump som suttit där innan så det får bli en sån igen.
Nu när ni sett storleken på sandfiltret, är det fortfarande 0,55kw som rekommenderas till min anläggning tycker ni?

Kan tilläggas att jag har solfångare på taket, vet inte exakt storlek men tippar på åtminstone 30kvm. Men den slingan drivs med en egen pump och värmer vattnet i 2st 750 liters ackumulatortankar, så det borde inte beröra poolpumpen.
 
Redigerat:
Jag kan bara utgå från min egen anläggning och med den som facit behövs inte mer än 550W pahlen bronspump till 42kubik vatten och ett sandfilter med 100kg sand. Även för denna kombination skulle det vara önskvärt att köra pumpen på halvfart stora delar av dygnet.

Dimensionering: Dubbelkolla med din favoritpoolbutik.
Att tänka på i övrigt: Hastighetsreglering av trefasmotor i poolmiljö är inte enkelt, vill man göra det är det bättre att gå på en en-faspump.

http://www.inyopools.com/HowToPage/how_to_size_a_pool_pump_for_your_in_ground_pool_.aspx

Kolla steg 10. Matcha flöde i pumpen med maxflöde genom filtret baserat på filtrets spec.
 
Kan inte Pahlen själva renovera längre? Det gjorde de för bara ett par år sen, och det tog en vecka.
 
Har nu fått pumpen utdömd av verkstaden, imponerande att den hållit i drygt 40år.

Pratade med folkpool som rekommenderade Hayward Maxflo 0,75kw för 6200:- http://www.badbutiken.se/0-75-hk-Max-Flo-II-pump-3-fas-noryl/article

Kollade upp Pahléns sida igen och dom har en billigare pumpmodell som heter Badu top 14, men den verkar tillverkas av ett företag som heter Speck. Någon som vet något om denna pump? Har Pahlén med den på sin sida så borde det ju vara skaplig kvalité. http://www.pahlen.se/produkter/vattencirkulation-pumpar/poolpump-badu-top.html

Badu top 14 hittar man för 5000:- så den är alltså 1200:- billigare än Hayward.

Frågan är om man ska byta sandfiltret också för att få en fräsch och modernare anläggning, mitt gamla filter gör jobbet men korkpackningen i bronsreglaget har en tendens att läcka när man flyttar reglaget, trots att den är utbytt. Byter man sandfilter också får man hela paketet för 9300:- hos folkpool, d v s merkostnaden för filter och sand är endast 3100:-..... http://folkpool.strategu.tv/poolpro...erpaket-garden-m-075-hk-max-flo-ii-pump-3-fas

Men då kan jag å andra sidan lika gärna satsa på en ny bronspump och behålla gamla filtret..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.