Jag och min sambo kollar hus och har hittat ett som vi på ett sätt vill ha. Länk: http://www.maklarringen.se/Kopa/Objektsida/Objektgalleri/?objectid=OBJ32105_1400539246

Men något jag stör mig fruktansvärt mycket på är utbyggnaden. För mig ser det ut som ett garage.
Är det för att det är plattak? Man kan ju inte riktigt göra om det heller eftersom det är ett fönster på andra våning. Har ni några ideér eller får vi helt enkelt låta det vara så? Kanske blir bättre när man får en annan färg på det.
 
hahalj
Det är nog som du säger svårt att göra något annat med tanke på originalhusets fönster ovanför. Själv hade jag inte köpt ett hus om jag stör mig så oerhört mycket på en sådan här detalj, även med ny färg så blir ju inte utbyggnaden annorlunda utformad. Men i detta fallet tycker jag inte det är utbyggnaden som är mest störande, jag hade nog funderat ett par varv över järnvägen strax utanför tomten... men annars verkar huset och tomten helt ok.
 
hahalj skrev:
. Men i detta fallet tycker jag inte det är utbyggnaden som är mest störande, jag hade nog funderat ett par varv över järnvägen strax utanför tomten... men annars verkar huset och tomten helt ok.
Det värsta med omgivningen är nog inte järnvägen, utan mer att värö bruk ligger så nära och man har den klumpen upplyst i fönstret hela nätterna
 
Kanske byta fönstret i sovrummet på övervåningen mot en altandörr, sätta upp räcken och lägga golv till en sol- eller kvällsaltan?
Hur är sol- och utsiktsläget?

Men jag tycker att läget är lite tufft, alldeles invid Västkustbanan.

Jag lärde mig simma när jag var 7 år i viken intill, i Kärra :)
Ett kvällsnöje var att räkna antal vagnar i godstågen, som vi precis skymtade.
När vi kom till 50 tappade vi oftast räkningen :)

Det är nära till Värö Bruk och Ringhals. Var jobbar ni någonstans?

PS
Varför har de en stor hydrofortank i växthuset?
 
Det där borde ju vara "enkelt" att bara förlänga övervåningen, och ta upp någon takkupa till för ljusinsläpp och symmetri.
Men som hahalj noterade, järnvägen är det nog svårare att komma till rätta med...
 
hahalj skrev:
Det är nog som du säger svårt att göra något annat med tanke på originalhusets fönster ovanför. Själv hade jag inte köpt ett hus om jag stör mig så oerhört mycket på en sådan här detalj, även med ny färg så blir ju inte utbyggnaden annorlunda utformad. Men i detta fallet tycker jag inte det är utbyggnaden som är mest störande, jag hade nog funderat ett par varv över järnvägen strax utanför tomten... men annars verkar huset och tomten helt ok.
Nej så fruktansvärt stör jag mig inte, fick det kanske att låta värre än vad det är.
Du har rätt i att det går inte att utbyggnaden inte blir annorlunda utformad med färg, men det blir iaf inte värre. Förstår inte hur man kan måla hus i brunt :)

Järnvägen är jag såklart lite skeptisk till också men det kan inte bli värre än där vi bor nu, vi ska lyssna och se hur mycket det låter och stör. Jag tror inte det är något stort problem.
 
Hojte skrev:
Det värsta med omgivningen är nog inte järnvägen, utan mer att värö bruk ligger så nära och man har den klumpen upplyst i fönstret hela nätterna

Inget som stör oss tycker vi. Det är väl isåfall lukten ibland.
 
KnockOnWood skrev:
Kanske byta fönstret i sovrummet på övervåningen mot en altandörr, sätta upp räcken och lägga golv till en sol- eller kvällsaltan?
Hur är sol- och utsiktsläget?

Men jag tycker att läget är lite tufft, alldeles invid Västkustbanan.

Jag lärde mig simma när jag var 7 år i viken intill, i Kärra :)
Ett kvällsnöje var att räkna antal vagnar i godstågen, som vi precis skymtade.
När vi kom till 50 tappade vi oftast räkningen :)

Det är nära till Värö Bruk och Ringhals. Var jobbar ni någonstans?

PS
Varför har de en stor hydrofortank i växthuset?

Där sa du något bra, göra altan där uppe. Utsikten är ju fin. Då får man havsutsikt skulle jag tro.
Tack för tipset!

Jaha där ser man, kärra är fint :)
Ja godstågen kan ha många vagnar efter sig... Bor i princip granne med järnvägen nu och det hörs när de susar förbi om man säger så.. Hehe...

Vi jobbar inne i varberg båda två.
 
b8q skrev:
Det där borde ju vara "enkelt" att bara förlänga övervåningen, och ta upp någon takkupa till för ljusinsläpp och symmetri.
Men som hahalj noterade, järnvägen är det nog svårare att komma till rätta med...
Det skulle man ju också kunna göra kanske om man inte väljer att göra altan som en annan skrev :)
 
PurreP skrev:
Utbyggnader är tyvärr ofta ganska fula....

Själv ska jag åka och titta på detta huset:

[länk]

Utbyggnaden ser tyvärr ut som om en buss kört in i vardagsrummet....

Men det har många fina kvaliteter annars och utbyggnaden gör mycket för planlösningen.
Jo det är väl så, svårt att komma ifrån.
Oj det var lite saftigare pris men väldigt fint hus :)
 
hahalj
lijnah skrev:
Inget som stör oss tycker vi. Det är väl isåfall lukten ibland.
Vi har rullgardiner för mörkläggning. Vi har morgonsolen rakt i vårt sovrum, men kan lätt ha lång sovmorgon även sommartid utan att vakna av ljuset...
Vad gäller järnväg, vi bor ca 300 m från en av landets mest trafikerade stambanor men har en remsa granskog mellan som dämpar ljudet så det är inget problem när man ska sova på natten. Är man däremot ute i trädgården eller på altanen på sommaren så går det inte föra ett normalt samtal när godstågen dundrar förbi. Man får ta det onda med det goda.
 
P
Du kanske kan göra om taket som jag gjorde om det går? Hade en ful ca 30cm hög sarg runt hela tillbyggnaden och bara en brunn för allt vatten. Tog bort sargen och takpappen, la ny papp samt satte hängrännor och vindskivor.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
P
Före bild

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ofta måste man se på husets potential snarare än utseendet. Varför inte undersöka möjligheten att bygga på en våning på utbyggnaden, så får du mer boyta och ett mer "enhetligt" utseende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.