Som rubriken lyder, så söker jag för en kunds räkning efter ett visst "system" för skjutdörrar till garderob.

Förklarat så ska det fungera så här:
Låt säga att du har en garderobsvägg med måtten 2500mm takhöjd samt 4000mm brett. Dela in väggen i 4 det villa säga 1000mm breda dörrar. Dörrarna ska ligga brevid varandra när det är stängt ( inte omlott som det brukar vara). Markera dörrarna med siffrorna 1-4, säg att du vill öppna dörr nr 3, då trycker du på dörren och den hoppar ut ett steg. Sedan kan du flytta den dörren i sidled samtidigt som du kan flytta de bakre dörrarna, så teoretiskt sätt kan du flytta dörr nr 1 till platsen där dörr nr 4 var från början.
Jag har sökt med ljus och lykta, hört mig för bland kollegor också vidare. Jag har jobbat nästan i 20 år med specialsnickerier, men aldrig hört talas om något sådant här. Gör ett försök här, kanske det är någon som vet något. Observera att det endast behöver vara själva system dörrarna fixar jag på annat håll. Återkom gärna om någon vet något eller om jag varit otydlig.
Stort tack på förhand.
 
Har aldrig sett eller hört talas om sådana dörrar.
Kanske någon rymdteknologi :)

Varför duger inte "vanliga" skjutdörrar?
 
KnockOnWood skrev:
Har aldrig sett eller hört talas om sådana dörrar.
Kanske någon rymdteknologi :)

Varför duger inte "vanliga" skjutdörrar?
Det har jag också frågat, vi kan säga så här att det är en väldigt speciell kund. Hela projektet har beståt utav speciallösningar från kök till badrum samt övriga snickerier.
 
Om man stör sig på att dörrarna inte går i ett plan är väl vanliga garderober att föredra.
T.ex. 60 + 60 + 80 + 80 + 60 + 60 = 400.

Dvs ett par dubbelgarderober i mitten för sidenklänningarna och frackarna,
och två 60-garderober med lådor på var sida.

Fast OK, somliga vill krångla till det. Det är också ett nöje :)
 
  • Gilla
FRS
  • Laddar…
Kanske takskenor likt de som brukar finnas i mässor och konferanssalar. Dom är rätt modulärt byggda med möjlighet till förflyttningar åt olika håll samtidigt.
 
  • Gilla
FRS
  • Laddar…
corre skrev:
Kanske takskenor likt de som brukar finnas i mässor och konferanssalar. Dom är rätt modulärt byggda med möjlighet till förflyttningar åt olika håll samtidigt.
Jag har kollat med några tillverkare utav detta, de hade tyvärr ingen bra lösning. Det verkar vara själva "hoppet" när dörren flyttar sig ut som verkar vara det kluriga att lösa. Jag har även pratat med företag som bygger skjutbana glasväggar för typ butiker. De hade inte heller någon lösning. Ska klura lite till, somsagt tips mottages...
 
Att låta alla 4 dörrar byta plats som du beskriver har jag inte sett. Det finns beslag för att två dörrar bredvid varandra livar och går att trycka ut och dra över den andra. Kolla bla Frontino EKU. Finns några andra tillverkare också. Men det kanske du redan visste.
 
  • Gilla
FRS
  • Laddar…
xibeca skrev:
Att låta alla 4 dörrar byta plats som du beskriver har jag inte sett. Det finns beslag för att två dörrar bredvid varandra livar och går att trycka ut och dra över den andra. Kolla bla Frontino EKU. Finns några andra tillverkare också. Men det kanske du redan visste.
Beslaget till två dörrar vet jag om, såg det på theofils. Har kanske hittat en kontakt i Jönköping, men jag fortsätter att leta. Springer ni på något så får ni gärna uppdatera....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.