Jag ska snart riva ut köket och börja lägga golvet. Har i stort sett bestämt mig för ett kök med EK-luckor. Kanske blir det EK på underskåpen och ljusa laminatluckor på överskåpen, eller enbart EK!

Jag har tittat på ett par olika sorters klinkers, men har bestämt mig för en italiensk modell. Den är 32x32 om jag inte minns fel, och med lite ojämna kanter. Nu funderar jag på vilken färg jag bör välja med tanke på EK-köket?
Jag anar att terracotta är för lik (mörk) Eken. Det finns en mycket ljusare version av denna också, som kanske bryter av lite bättre från EK-luckorna. Vet inte hur jag ska förklara färgen, men som en väldigt ljus terracotta ???

Vilken tror ni passar bäst till ett EK-kök ?

Behöver lite råd!

mvh Wiking
 
Jag tycker att du skall ha så ljust du kan till ek.
Det tycker jag är supersnyggt.

Men här är smaken som baken.

Men ni som tycker annorlunda har naturligtvis fel! 8)
 
Nix har naturligtvis inte fel, endast dålig smak... ;)

Eftersom jag har fantastiskt god smak tycker jag att det är snyggt med en mörkt grafitgrå klinker tilll företrädelsevis oljade ekluckor.
Så här nånting kanske:
00090.jpg

Eller så här:
S2-Formek-m1-liten.gif

Märkligt nog visar inte lucktillverkarna så mycket av golven...man man kan iallafall ana. :)
 
Jag kan böja mig för grått ;D
Vi har, i och för sig till vitt kök, en rätt kul platta.
Det är en granitplatta som är gjord av mald granit som gjutits i plattor. Alltså är den tunn som en klinker, men ser faktiskt ut som sten. Eftersom det är sten...
Yta och lyster ger stenkänsla. Men utan bygghöjd. Och utan priset...
Jag tror att den kostade 300-400 kr per kvm.
Men jag vet så klart inte leverantören :(
Men det går att ta reda på.

Om man vill, så syns den nog på någon bild på hemsidan. (Fast ganska dåligt upptäckte jag nu).
Samma platta ligger också mot fönsterdörrarna.
Den är ljusare än vad det ser ut som på köksbilderna.

Dags för mig att läsa på i digitalkamerasträngen och investera tror jag...
 
Hallå
När vi var och tittade/bestämde färg på klinkers till våra luckor som är gräddvita/ek så avrådde säljaren från terracotta pga att det blir "blackt" alltså att det försvinner mot varandra dessa trä/färgslag.

Den som lyder råd är vis tänkte vi :) och valde en mörkare grå, lite ojämn platta för att få liv i färgen.
 
Jag tror också på grått ihop med ek. Däremot skulle jag försöka få till en melerad variant så golvet ser "mildare" ut. Jag tror det kan se lite stramt ut annars (min smak). Det finns många spräckliga/melerade/tonade varianter med en mild naturlig look.

Terrakotta tycker jag går bort helt. Det är som pannkakstårta till förrätt, smörgåstårta till huvudrätt, och frukttårta till dessert på ett och samma kalas!!!
 
Skulle definitivt skippa terracotta men även beige toner. Helt klart mycket snyggare med grått och är rummet bara hyfsat ljust så skulle jag också gå på mörkare grå ton, ger liksom lite "tyngd" åt golvet, finns många keramiska plattor nu som är väldigt lika natursten (utom prismässigt ;)) en grå nyans som kalksten ungefär tycker jag är super till ffa. oljad ek.
MVH/Christina.
 
Nu blev det jobbigt :-/ Var rätt så inställd på den ljusa modellen. Kanske man får ta och tänka om då. Finns det nån annan färg än grå/svart som skulle passa till EK?
Vi tänkte att den gråsvarta kanske blir för mörk.

Det jobbiga är att efter mycket letande så har vi hittat en snygg klinkermodell (kom ej ihåg namnet). Dessa hade ojämna kanter som gjorde att det såg mer rustikt ut. Grymt snyggt faktiskt. Men det fanns ju inte hur många färger som helst att välja på:

Terracotta, Ljus beige/terracotta, Svart/mörkgrå, Vit melerad.

Vad tror ni om den vitmelerade??

Kanske ska tillägga att vi kanske ska ha "Fejk" tegel på en av väggarna i köket, samt en Contura-kamin!
 
Oh ja! Vitmelerad är nog inte fel! Vilket ljust fint kök du skulle kunna få! Tänk dock på att det KAN se "smutsigt" ut. Kan vara bra att lägga ut några plattor (om du har möjlighet) ett par dagar så du ser hur det ser ut i olika ljus i ditt hus. Flytta runt dem så du ser hur de ser ut på olika platser i köket. Om jag vore du skulle jag passa på att kolla hur nyansen stämmer med det "fusktegel" du ska ha. Det finns massor av snygga varianter på dekortegel och jag personligen skulle nog välja en mer beige,vit eller ljusgrå variant som passar med golvplattorna än traditionell ockra/terrakotta (tegelfärg). De nyanserna skulle jag absolut välja bort. En annan tanke är också att om du har både ljust golv och ljusa väggar kan det bli lite "mesigt" om du inte kontrar med något mer kontrastrikt. Välj gärna en riktigt mörk (ek eller mörkare) matgrupp eller mörk (läs färgstark) fondvägg alt kaklet över bänken tex. Ett billigt "kontrastknep" är tavelramar, gardiner, dukar...
 
Nu är det ju som så, att murstocken som går genom köket kommer att tas fram (är f.n. gömd bakom träpanel). Och jag antar att den är av vanlig tegelfärg. På denna hade jag sedan tänkt installera en Contura braskamin (mörkgrå). Blir denna tegelfärg ful med EK-färgen på luckorna?
Sedan har jag lite olika funderingar på fondväggar m.m.
Om jag väljer svartgrå klinkers så ska man kanske ha åtminstone en ljus vägg i exempelvis vit sandfärg. Mitt tänkta kök går ej upp till taket, och den övre remsan som blir över funderade jag på att måla mörk/vin-röd.
Kanske vill jag även ha en 30cm hög alu-platta ovanför bänkskåpen!
Mitt tänkta matbord är i Irlänskt trä (mörk brun). Hur funkar det med gråsvart klinkers. Kanske bättre med ljusa klinkers då?

Vad tror ni om detta. Något som bör väljas bort eller läggas till??
Blir det problem med den troligt tegelfärgade murstocken?
Det är svårt det här. Kan ju heller inte jämföra klinkersen med köket, då jag ska lägge golvet innan jag köper köket!

/Förvirrad ???
 
En gammal murstock i vanlig tegelfärg som tas fram i köket blir INTE ful tillsammans med ekluckor och inte är den väl "fejk" heller ;)
Men jag tror inte på kombinationen vitmelerat klinkers- massivt ekkök- murstock-fondvägg-vinrött parti ovan köksskåp-mörka möbler- alu.plåt mellan under och överskåp.
Nåt måste definitivt bort ;)
Den där kombinationen du har skissat på lägger tyngden på fel ställe i rummet (under förutsättning att du inte har 3-4 m i takhöjd och vill sänka den känslan)
Om du har normal takhöjd dvs. ca. 2,40 så kommer den där vinröda randen att "sänka" taket en hel del. Mitt förslag är:
-BORT med vinröd rand under tak och låt istället köksinredningen gå ända upp till tak, både praktiskt och mycket snyggare. Lurar ögat och gör takhöjden "högre" istället.
-Lägg "tyngden" i rummet på golvet, ta ett mellanmörkt grått golv, gärna melerat men helst inte svart, tänk också på att både svart och nästan-vitt klinkers är ganska otacksamma ur städsynpunkt(allt syns).
- Var sen tacksam om du har en gammal murstock i fint skick, mao. visa den, den passar till det mesta.

Nu tycker jag att du har en snygg,lättare och mindre "plottrig" bas som ändå känns både modern/tidlös, när köket sen är monterat kan du lättare se hur mycket ytterligare accenter du ska/kan lägga in i form av fondväggar o.dyl.
Till den här basen känns det OK med både alu.plåt(om du följer upp det på annat ställe i köket tex kåpa,vitvaror) eller snyggt kontrasterande/matchande kakel eller mosaik eller varför inte en kombination av båda.
Poängen är bara att gör "grunden" först och fyll sen på med det övriga eftersom, så får du lättare ett bättre slutresultat.
OCH håller du väggarna ljusa och enfärgade så klarar i princip alla rum ett mellangrått golv ;)
MVH/Christina.
 
byggimpert skrev:
En gammal murstock i vanlig tegelfärg som tas fram i köket blir INTE ful tillsammans med ekluckor och inte är den väl "fejk" heller ;)
Men jag tror inte på kombinationen vitmelerat klinkers- massivt ekkök- murstock-fondvägg-vinrött parti ovan köksskåp-mörka möbler- alu.plåt mellan under och överskåp.
Nåt måste definitivt bort ;)
Den där kombinationen du har skissat på lägger tyngden på fel ställe i rummet (under förutsättning att du inte har 3-4 m i takhöjd och vill sänka den känslan)
Om du har normal takhöjd dvs. ca. 2,40 så kommer den där vinröda randen att "sänka" taket en hel del. Mitt förslag är:
-BORT med vinröd rand under tak och låt istället köksinredningen gå ända upp till tak, både praktiskt och mycket snyggare. Lurar ögat och gör takhöjden "högre" istället.
-Lägg "tyngden" i rummet på golvet, ta ett mellanmörkt grått golv, gärna melerat men helst inte svart, tänk också på att både svart och nästan-vitt klinkers är ganska otacksamma ur städsynpunkt(allt syns).
- Var sen tacksam om du har en gammal murstock i fint skick, mao. visa den, den passar till det mesta.

Nu tycker jag att du har en snygg,lättare och mindre "plottrig" bas som ändå känns både modern/tidlös, när köket sen är monterat kan du lättare se hur mycket ytterligare accenter du ska/kan lägga in i form av fondväggar o.dyl.
Till den här basen känns det OK med både alu.plåt(om du följer upp det på annat ställe i köket tex kåpa,vitvaror) eller snyggt kontrasterande/matchande kakel eller mosaik eller varför inte en kombination av båda.
Poängen är bara att gör "grunden" först och fyll sen på med det övriga eftersom, så får du lättare ett bättre slutresultat.
OCH håller du väggarna ljusa och enfärgade så klarar i princip alla rum ett mellangrått golv ;)
MVH/Christina.


Jag var kanske lite otydlig i min formulering, men det jag räknade upp var bara olika funderingar jag har haft. Inte att jag ska ha alla tillsammans.
Med fejktegel menade jag att jag skulle sätta det på en  del av väggen, men även ta fram det äkta teglet (murstocken).
Denna är jag självklart lycklig över att ha i köket. Den sticker till och med ut ca. 35cm från väggen! Blir nog finfint.
Du har nog rätt med att skippa det röda ovan skåpen, men jag tvivlar på fullhöjd på skåpen. Tycker inte att det är lika snyggt! Men man kan ju prova att skissa upp ett sådant och se hur det ser ut.
Vad tror du om att lämna det vitt ovan väggskåpen istället. Kan inte det också "höja" köket gentemot rött?

Vad gäller vitvaror så ska jag ha rostfri (inbygg. ugn/micro), kåpa + häll med alukant.

Är ljusbeige klinkers helt uteslutet till detta köket tycker ni?
Kan mycket väl tänka mig ett golv med grå nyans. Det tråkiga är att det bara fanns åt det mörkare hållet, nästan svart, på den modellen jag har hittat.
Kanske den funkar, jag får låna hem och testa, annars får man väl ge sig ut och leta nya modeller!

Tack för tipsen Christina!

mvh wiking
 
Naturligtvis är inte ljusbeige klinker helt uteslutet, även om jag tycker det är mycket snyggare med grått ;)
Men jag skulle nog hellre ge mig ut en gång extra för att kanske låna hem lite olika plattor och bilda mig en uppfattning, men till syvende och sist så är det ditt kök och du som ska bo där, så det viktigaste är ju att DU gillar det :)
Jag vidhåller nog ändå det där med fullhöjdskåp och en snygg takanslutning i samma mat. som luckorna men det finns ju många varianter på det där med överskåp fast jag tycker nog ändå att den sk. kontinentalhöjden är både en smula "tråkig" och ffa. en fruktansvärd dammsamlare ;) Men som sagt samma som ovan gäller ju även detta. Väljer du att ha k-höjd på ö-skåpen så tycker jag att du har samma färg på väggen där som i övriga rummet (om den är ljus ;))
Lycka Till, det blir säkert jättebra!
MVH/Christina.

PS: Tänk på att om murstocken är gammal så är det inte helt lätt att få tag ett likadant tegel nu spec. inte i "fejk"varianten, fundera på hur kombinationen blir om dom partierna ska placeras bredvid varandra, det gamla teglet är med all säkerhet mycket vackrare både i nyanser och patina/DS.
 
byggimpert skrev:
Naturligtvis är inte ljusbeige klinker helt uteslutet, även om jag tycker det är mycket snyggare med grått ;)
Men jag skulle nog hellre ge mig ut en gång extra för att kanske låna hem lite olika plattor och bilda mig en uppfattning, men till syvende och sist så är det ditt kök och du som ska bo där, så det viktigaste är ju att DU gillar det :)
Jag vidhåller nog ändå det där med fullhöjdskåp och en snygg takanslutning i samma mat. som luckorna men det finns ju många varianter på det där med överskåp fast jag tycker nog ändå att den sk. kontinentalhöjden är både en smula "tråkig" och ffa. en fruktansvärd dammsamlare ;) Men som sagt samma som ovan gäller ju även detta. Väljer du att ha k-höjd på ö-skåpen så tycker jag att du har samma färg på väggen där som i övriga rummet (om den är ljus ;))
Lycka Till, det blir säkert jättebra!
MVH/Christina.

PS: Tänk på att om murstocken är gammal så är det inte helt lätt att få tag ett likadant tegel nu spec. inte i "fejk"varianten, fundera på hur kombinationen blir om dom partierna ska placeras bredvid varandra, det gamla teglet är med all säkerhet mycket vackrare både i nyanser och patina/DS.

Det blir väl till att låna hem alla de olika nyanserna då! Det blir antagligen lättare att bestämma sig då antar jag.
Jag ska ta och rita upp mitt tänkta kök igen, fast med fullhöjd, så får se hur det ser ut. Kanske har jag dömt ut det alternativet för snabbt. Jag såg nämligen ett kök med K-höjd som jag smälte för ::) Men man ska ju heller inte va omöjlig och envis!

Vad gäller teglet så har du nog rätt. Det kanske räcker med murstockens tegel. Den är rätt stor (ca. 90cm. bred), så den kommer att synas :)
Blir nog svårt att hitta exakt samma nyans på ett fejk-tegel.

 
Den första bilden som KARLXII visar är ju super duper fin. Men om den är ljusbeige eller ljusgrå det vet jag inte. Smaken är ju som baken, så kör på det DU tycker är bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.