Hej!

Familjen växer och vi har börjat växa ur vårt parhus på ½ plan och 115m2.
Vi har hittat en trevlig tomt där vi tror vi skulle trivas, och börjat fundera på nyproduktion.

Tomten är gammal åkermark. Ingen geoteknisk undersökning har gjorts i området vad vi vet. Tomten beskrivs enligt följande ”Förhållanden bedöms dock som goda i större delen av området då morän går i dagen frekvent.” Det ligger många hus i närheten. I tomtpriset ingår ansl. Till VA. El och bredband finns vid tomtgräns.

Vi har tight budget och resonerat att vi hellre köper ett enklare nytt hus med ”garanti” än ett 25 år gammalt med massa renoveringsbehov, liknande det vi har idag. Till saken hör att priserna på gamla hus inte ligger långt ifrån nyproduktioner.

Vi vill göra så lite som möjligt själva.

Vi har räknat på Älvsbyhus Höner tillsammans med ett kopplat garage. Nu behöver jag hjälp att stämma av kalkylen nedan:

Tomt: 650000 kr, Inkl. Inkoppling av Vatten och avlopp
Hus inkl. Grund: 1354500 kr ÄH Höner
Garage: 132400 kr, ÄH Kopplat Garage/förråd, V21, 37,1m2
Grund Garage: 20000 kr, Gjuta platta. Kan vänta.
Markarbeten inkl. Extra material Hus + Garage: 350000 kr
Inkoppling Vatten & avlopp: 0 kr
Bygglov Garage: 3295 kr, (0-49m2)
Bygglov Hus: 22519 kr, (130-199m2)
Pantbrev: 54375 kr, Räknat på 2,7 Milj
Lagfart: 10575 kr, Räknat på 650000 kr
Anslutningsavgift el: 27625 kr, Källa EON.
Bredband anslutning: 25000 kr, Estimat. Finns vid tomtgräns.
Räntor: 25000 kr
Garanti- och försäkringskostnad: 0 kr, Ingår i huspris
Kostnad för fastighetsbildning?: 0 kr, Ingår i tomtpris?
Målning: 20000 kr, Endast färg. Kan vänta.
Byggel: 25000 kr, Rimligt? Behövs vid prefab? Ev. använd ordinarie el
Kontrollansvarig/Besiktningsman: 30000 kr
Gräsmatta och finplanering, 50000 kr. Kan vänta.
Oförutsedda småututgifter, 50000 kr
Risk, totalt 5%: 150000 kr, Extra grundarbete el. dyl.
Byggavfall samt städning av tomten: 5000 kr, Prefab = inte mycket avfall
Ev. Geoteknisk undersökning, 10000 kr
Totalkostnad: 3015289 kr

Har jag missat något? Är kalkylen rimlig? Går det att spara något?

Mvh David
 
Ser väll bra ut tycker jag, de enda ja inte ser att du har med är kostnaden för att göra färdigt övervåningen ?
 
Malten skrev:
Ser väll bra ut tycker jag, de enda ja inte ser att du har med är kostnaden för att göra färdigt övervåningen ?
Stämmer bra det! Har vi flyt med tomten och/eller om mina riskpengar inte inte faller ut så kan vi troligen leja bort mycket av arbetet. Om vi har oflyt (troligen) så har vi tänkt bygga klart själva allt eftersom. Bottenvåningen är ändå nästan lika stor som vårt befintliga hus, så vi sitter inte i sjön.
 
Finplanering tomt ligger ganska lågt i budget om den inte är jätteliten och jättplan, storlek?
 
Jonatan79 skrev:
Finplanering tomt ligger ganska lågt i budget om den inte är jätteliten och jättplan, storlek?
Drygt 1000m2, något sluttande. Utfyllnad ska, om jag tolkat detaljplanen rätt undvikas.Tanken är att budgeten skall räcka till en liten plätt gräsmatta åtminstone som start.
 
Avfall för 5000 kr är väl typ en enda container? Även om du bygger prefab blir det en hel del avfall.

Sen övervåningen då men den hade du ju en plan för.
 
Ligger inte bygglovskostnaden lite lågt? Den består ju ofta av flera komponenter, med nybyggnadskarta, utsättning osv. Ibland även en planeavgift (tomtens andel i kostnaden för detaljplanen) som kan vara rätt hög.
 
Byggel 25 000 kr låter mycket. Inkoppling kan ligga runt 5-7 000 kr + förbrukning. Men jag tror inte att ÄH behöver byggel. De kopplar in elen direkt och vid behov använder vanliga elen. F.ö. är ju deras byggtid väldigt kort.
 
Tack för alla svar!

Stringfellow Hawke skrev:
Avfall för 5000 kr är väl typ en enda container? Även om du bygger prefab blir det en hel del avfall.

Sen övervåningen då men den hade du ju en plan för.
Googlade detta och verkar som det räckte att köra bort med släpkärra. Det är något jag kan göra själv? Därav endast 5000:-

olotor skrev:
Byggel 25 000 kr låter mycket. Inkoppling kan ligga runt 5-7 000 kr + förbrukning. Men jag tror inte att ÄH behöver byggel. De kopplar in elen direkt och vid behov använder vanliga elen. F.ö. är ju deras byggtid väldigt kort.
Ja, jag tror också det. Minskar till 10k så har jag marginal.

hempularen skrev:
Ligger inte bygglovskostnaden lite lågt? Den består ju ofta av flera komponenter, med nybyggnadskarta, utsättning osv. Ibland även en planeavgift (tomtens andel i kostnaden för detaljplanen) som kan vara rätt hög.
Får kolla upp detta. Jag fick kostnaderna från kommunens hemsida.

Sen har jag en fundering. FI försöker införa amorteringskrav, som slår rätt hårt på en 3-miljonersvilla med över 70% belåningsgrad. Jag amorterar rätt mycket idag, och det bör inte bli något problem. Däremot är jag rädd för att de lite dyrare husen kommer sjunka som en sten i pris då det i princip krävs 1 miljon i kontantinsats för att få ner boendekostnaden. Åsikter?
 
Ang. ekonomin med amorteringskravet. Det finns massor med olika teorier om hur amorteringskravet kommer att påverka prisbilden.

Amorteringskravet påverkar främst de som jag kallar "marginalköpare". Det är ungdomar som köper sin första bostad, med lågt sparat kapital, som "tvingas" köpa på gränsen till vad de har råd med. Och det är folk som måste byta upp sig i en liknande ekonomisk situation. Kanske sitter med en liten etta och väntar tillökning.

De grupperna kommer att tvingas köpa lite billigare boende. De här grupperna köper oftast inte villor i det högre prisläget. De som köper de dyraste villorna på orten har ofta en ekonomi som ger en viss valfrihet. Om man bara har råd med den dyraste villan genom att avstå från semestrar osv. Så kan man välja något lite billigare.

Amorteringen är ju en form av tvångssparande, de som köper det dyraste har ofta marginal för en del sparande i sin ekonomi, kan välja att amortera istället för att spara i en aktiefond osv.

Så JAG tror att om amorteringskravet slår mot priserna så är det på lägenheter och villor i det lägre till medel pris-segmentet.

OM den delen av marknaden går ner lite så smittar det säkert av sig en del på resten av marknaden, men i mindre omfattning.
 
dast skrev:
Sen har jag en fundering. FI försöker införa amorteringskrav, som slår rätt hårt på en 3-miljonersvilla med över 70% belåningsgrad. Jag amorterar rätt mycket idag, och det bör inte bli något problem. Däremot är jag rädd för att de lite dyrare husen kommer sjunka som en sten i pris då det i princip krävs 1 miljon i kontantinsats för att få ner boendekostnaden. Åsikter?
Om ni själva har marginaler att klara amortering så antar jag att ni vill bo där, inte sälja? Men att räkna med ränteavdraget och 2% ränta skulle jag inte råda någon i dagsläget. Personlig syn. Vi räknade med 12% ränta och inga ränteavdrag när vi köpte hus. Man skall också fundera på konsekvenser om en person blir arbetslös.....dvs ibland kan det vara bättre att ha marginalerna på banken inte låsta i huset (anortera)..... Det är en övervägning.
 
Vid 12% ränta är ju inflationen minst 8%. Så då "amorterar" man ju ändå. Idag kan man ju binda på 10 år till 3% om man vill vara säker.

Det går inte att säkra upp för allt. Vi säkrade nog upp för mycket med vårt nuvarande hus, som vi köpte 2008. Och eftersom vi köpte ett "billigt hus", så har vi inte kunnat dra nytta av uppgången på samma sätt som de som "chansade" och lånade på sig mer.
 
Funderar p 1-planshus istället, för att slippa jobba med övervåningen. Då blir det istället mindre. ÄH Trym är nästan i samma prisklass och 122m2. Kanske är det lite litet för en familj med 2-3 barn?

Tanken i så fall är att bygga ett rejält uterum, samt ett vidbyggt garage, som man i värsta fall kan inreda till ett extra rum...
 
  • Gilla
tittibitti
  • Laddar…
Tyr är väldigt mysigt och välplanerat, har varit inne i sådant. Vi bygger enplanshus men med Eksjöhus, så trötta på trappa inomhus i vårt nuvarande boende. Barnen är ändå på samma våning som oss.
 
tittibitti skrev:
Tyr är väldigt mysigt och välplanerat, har varit inne i sådant. Vi bygger enplanshus men med Eksjöhus, så trötta på trappa inomhus i vårt nuvarande boende. Barnen är ändå på samma våning som oss.
Intressant! Vi skall kika på ett Tyr ikväll, lite oroliga att det känns litet. Men idag har vi 115m2 i två plan och jag har mätt upp trappan och den "äter" 2*4m2, så egentligen bor vi idag på 107m2, och vi tycker inte själva huset är för litet. Dock har även vi optimal planlösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.