cc80 skrev:
Har varit och tittat på kök hos Kolmårdskök idag.
Har ett kök vi älskar... Men priset var häftigt med.

Vi vill ha ett kök i sekelskiftes stil .

Är det någon som har ett liknande antingen samma köksföretag eller liknande.

Vad kostade ert.

Priset för det vi titta på är ca 250000 och då är det inkluderat med vitvaror.

Har suttit och kollat priser jämfört andra vitvaror... Och vissa är billigare andras är till och med billigare hos Kolmårdskök.

Har kollat Bomankök
Ikea...med de har inte det där extra....

[bild]

[bild]
Vi har precis beställt ett kök där luckan och stilen påminner om det här.

Köket heter Sentens Gård. Vi köper platta paket och våra luckor och stommar går lös på ca 60k för ett medelstort kök.

Värt att kolla in om du vill spara en slant.

/nochl
 
  • Gilla
cc80
  • Laddar…
Åsa Lund
Jag hade hellre satt mikro i ett annat skåp och istället haft diskmaskinen en bit upp från golvet
 
  • Gilla
cc80
  • Laddar…
K
Oj. Jag har budgeterat 20k för hela vårt kök... Det är kanske en post som vi bör se över :)

Har dock svårt att se hur ni kan spendera 100kkr på vitvaror..

Vi räknar med att dubbel kyl/frys och beg spis, beg vask och blandare kommer att kosta under 8000 kr. Micro och diskmaskin (tot 500 kr) tar vi med oss från nuvarande boende.

Så som folk byter spisar till höger och vänster svämmar marknaden nästan över av billiga vitvaror.

Men så är ju jag till 7/8 smålänning :)

Jag tycker att ni ska överväga att tillverka luckorna själva en gång till!
 
  • Gilla
parom och 1 till
  • Laddar…
Kallebo skrev:
Oj. Jag har budgeterat 20k för hela vårt kök... Det är kanske en post som vi bör se över :)
...
beg vask och blandare kommer att kosta under 8000 kr. Micro och diskmaskin (tot 500 kr) tar vi med oss från nuvarande boende.
...
Håller med dig i stort!
Fast min diskbänk, köpt på blocket för 500 kr var visserligen oanvänd :)

Men om folk har råd så får de väl bygga sina superfina kök.

// 1/14 hallänning :)
 
  • Gilla
Bertil Wagner
  • Laddar…
Vi ska ha svart klinker i köket. Väggarna vet jag inte. Skulle nog också valt ek någonstans mer.
 
Det köket vi tittat på är det vi velat ha. Självklart beror det på priset. Se det mer som en rikt linje. Sen får man överväga...jämföra och beräkna. Att köket kostar det är vi medvetna om. Vi har byggt nästan allt själva och har knappt tagit några lån. Gräver själva sågar eget virke av träden som stod på tomten och väljer att göra fönstren själva men kosta på köket.

Att det inte nog blir exakt som på bilden är nog klart,men något åt det hållet. Att betala 12000 för en diskmaskin är ej tänkbart..:) De hade en för 3500:- med.

Vitvarorna hos köksleverantören skulle kosta runt 60000 men det går att kolla priser på andra ställen.
 
delia3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bertil Wagner och 1 till
  • Laddar…
Oj...vad snyggt ��

Gillar verkligare gasolspis men det ska vi inte ha. Vi ska ha en 70 VM induktionshäll i ett hörn.

Det är ju så med försäljare de scannar av kunden säljer in det dyraste och hoppas man ska bli helt såld på deras saker.

Jag är säljare själv så mitt största driv just nu blev att hitta snarlikt kök med snarlika lösningar till ett mycket bättre pris .
 
Om ni använder diskmaskinen mycket så satsa på en Miele, gissar att er 12000kr maskin är det. MEN, man kan välja en billigare från dem. Vi köpte en för 5500kr på elgiganten som hade en drive. En ngt enklare variant men kvaliteten är super.

Eftersom ni gör mycket själva och inte tagit en massa lån så kan ni ju se det som att ni köper det ni vill (älskar) och ni har råd med det. Lägga in köksbudgeten i resten av bygget, då kanske inte totalen blir så ruggig iaf. Dessutom slipper ni leta och jobba så hårt med alla val. Det kan vara värt att köpa sinnesfriden med en paketlösning ibland. Annars gillar jag tanken på att leta vitvaror själv och på ett bra paketpris från tex elgiganten el liknande.

Barstolarna och överhänget på köksön är jag inte helt förtjust i. Stämmer liksom inte in. Men i övrigt är det jättefint. Det hade dock varit extra trevligt och mer "sekelskiftestil" om ni valde inbyggda vitvaror så gott det går. Det gör massor för intrycket.

Ni kan också välja bort köksön helt till en början. Om ni känner att ni saknar den i er livsstil så skaffar ni en udda möbel i mitten. Kanske ett specialbygge med svart, öppet underrede och granitskiva på eller tvärtom med carraramarmor på. Öppen för att den blir billigare (samt snyggt)och man kan ställa brickor, vackra korgar, stora grytor eller salladsskålar.

https://www.pinterest.com/pin/258534834831829340/

https://www.pinterest.com/pin/141511613262836243/
 
Eller hitta någon form av gammal möbel (skåp? bord?) att ställa i mitten istället för köksön. Kan dock behöva lite modifiering pga för låg arbetshöjd. Har sett en jättehäftig köksö gjord på ett gammalt antikt, slitet skåp med stenskiva ovanpå.
 
  • Gilla
cc80 och 1 till
  • Laddar…
Köks ön är en sån detalj jag ej behöver nu :) sambon vill ha den dock. Högre upp i tråden finns en bild på en ö med ekskiva fastna lite för den. Den superdyra diskmaskinen som vi planerade in känner jag nu i efterhand att näe...den vill jag inte ha.

Har inlett projekt kök :) det ska banne mig gå att få ett drömkök men inte för hutlösa pengar.

Men samtidigt är ett kök viktig. Men utan vitvaror och till och med köks ön halkar vi ner några tusen.
 
järfälla-kök.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär kan ett Ikea-kök bli om du vill.
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Köksön i vårt kök tidigare i tråden, är bland det bästa i hela köket. Måtten är 1500x900. Där kan man stå och arbeta flera stycken åt gången, behöver inte stå med ryggen mot när man har gäster, perfekt vid storbak och när man behöver ställa fram mat vid fester. Rekommenderas starkt redan från början så ni även kan planera in eluttag mm.
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
[bild]

Såhär kan ett Ikea-kök bli om du vill.
Men det ser ju ut som ikea.
 
Morten Alper skrev:
Men det ser ju ut som ikea.
Jaså? På vilket sätt? Inget av det du ser är nämligen köpt på Ikea. De har inga innanförliggande luckor, de hittar man bara på dyrare kök som Kvänum eller platsbyggda kök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.