Hej alla gröna fingrar!

Vi håller på att bygga hus och tänkte redan nu kolla upp vart man ska vända sig för att köpa sin Thuja häck.

Vi är inne på Thuja Brabant, mestadels eftersom den är billigare och vi behöver ha 130 meter häck (325st då vi vill ha tätt)

Hur ska vi tänka?
Vilken sorts Thuja häck ska en Skåning i Närke använda sig av?
Vilken leverantör råder ni att man väljer?

Priset vi fick fram på http://www.plantinavia.se var 89 050kr. inkl frakt.

Tacksam för svar och tips!
 
Måste du ha så stora plantor? På den hemsidan är det ju från 150cm och uppåt. Om du nöjer dig med mindre så får du ju samma antal för 22.425kr plus frakt på hortogreen.com och då är plantorna 50-80cm och krukodlade. Om du kan tänka dig barrotade plantor blir priset 10.395kr i storlek 30-50cm. Men det tar ju några år innan häcken är färdigväxt då men å andra sidan har mindre plantor lättare för att etablera sig på platsen.
 
Hej Kalle B.
Eftersom vi inte vill vänta fyra-fem år innan häcken är insynsskyddad, så är 150cm minimum.
Vad har du för erfarenhet av hurtogreen?
 
Ger man plantorna goda förutsättningar med vattning när det är torrt på sommaren och rätt gjord så växer de max 60 cm per år (extremgoda förutsättningar). Vi satte 20 nya plantor för 2 år sedan och dessa har vuxit ca 30 cm/år och då har jag grävt ner slang för att förenkla vattning.

Ska man ha tät häck så brukar man räkna 3 plantor per m vilket borde ge ett behov på ca 400 plantor. De som bodde i vårt hus innan oss satte ny Tujahäck för ca 10 år sedan. Inte förrän förra året började häcken bli riktigt tät. Jag tror att de satte plantor som var 60-80 cm.

Tänk efter före, tujahäck är bland det tråkigaste man kan ha i en trädgård. Vi har sammanlagt ca 80 m och det är verkligen inget kul att klippa den. Ju högre häck ju jobbigare blir det att klippa och det tar längre tid innan den tätar till sig.
 
Douglas Bjerleus skrev:
Hej Kalle B.
Eftersom vi inte vill vänta fyra-fem år innan häcken är insynsskyddad, så är 150cm minimum.
Vad har du för erfarenhet av hurtogreen?
Okej, tycker du det är värt närmare 80k extra så visst, kör på det. Annars kan du ta ledigt fyra månader från jobbet för samma summa ;)

Jag har bara beställt en gång från hortogreen men då var allt till belåtenhet.
 
  • Gilla
Douglas Bjerleus
  • Laddar…
Jätte bra tips och info. Vi kommer köra på smaragd eftersom de ska vara mer lättskötta. Visst, det kan säkert ta minst dubbelt så lång tid att klippa jämfört med en vanlig häck, men för oss gör det inget.
Några fler bra tips på sidor?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Med tanke på antalet så hade jag nog kollat mot Polen eller Tyskland, plantorna kommer ju vanligt vis där ifrån, och då går det få betydligt lägre priser.
Jag köpte tex barrotade 45-60cm plantor, 9kr/st, 1000lapp för 35 meter häck.

Har inte något direkt tips om sidor men tror du kan göra betydligt bättre pris inklusive hemleverans med det antalet plantor du söker.
 
Jag har varit väldigt nöjd med Thujor.se.
Står mycket negativt om dem men jag är bara super nöjd med den hjälp vi fått!!
 
Någon som har flera tips på seriösa och bra inköpsställe av thuja?
 
Vi har köpt thuja som är uppvuxna i närheten, de är då vana vid klimatet. Importthujor kan i bland ha svårare att trivas.

Det är vad jag har hört iaf, och 100% av dem vi planterat har klarat sig.
 
Klippning av thuja smaragd är betydligt lättare än brabanten. Jag vet av erfarenhet - i min förra trädgård hade jag brabant som krävde 2 klippning/säsong med stora lass att frakta till tippen. Smaragden behöver bara putsas och är dessutom vackert grön även på vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.