MaxPax skrev:
På våra släp kan man plocka av lemmarna, spänna fast i de yttre krokarna på gavlarna och sedan hänga dit lemmarna igen. Spännbandet löper då mellan lem och ram.
Självklar, varför ha jag inte fattat det?
Du menar naturligtvis den förliga och aktre fällbara lemmen (ursäkta sjörövarspråket).

Och nog skämtat om lemmar nu, den andra heter ju baguette :)
 
Tack för tipsen immobil, det verkar som att släpet får ligga utan flak några dagar.

Sen så verkar det här med tipp vara närmare än jag trodde. När jag tittar närmare på släpet så verkar det som att det finns en tippfunktion men att den är avvecklad eller aldrig använd. Kolla bilderna nedan. Det finns en ledfunktion i chassit framför hjulen, men samtidigt är flaklådan fastsatt i dragstängerna med muttrar. Det verkar också finnas fästen till flaklås fram på flaket, men det finns ingenstans att fästa ett flaklås.

20150414_175222264_iOS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150414_175229015_iOS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150414_183333180_iOS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150414_184533490_iOS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150414_184736602_iOS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Kollar jag på fordonsinfon på transportstyrelsen så hittar jag ingenting om tipp. Så här står det (länken ditlagd av mig):
Tekniska data
Motornummer:
Kaross: Flak - Godslåda (15)
Karosserikod tillägg:
Karosserikod särskilda ändamål:
Slagvolym, cm3:
Växellåda:

Någon som har några bra idéer om vad man kan göra av detta?
 
  • Gilla
schackspelare
  • Laddar…
När jag kör grus, jord eller liknande som ska skottas av lägger jag en stor plastskiva i botten. Då skadas inte durken och det som ska av glider lättare.
 
Är inte denna stora plastskiva lika dyr eller t.o.m. dyrare än plywooden?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Förslag: Gör ett fäste för dragplogning av snö? ;)
 
Mitt släp ser ut som ditt med krokar för lämlås och var noterat som förberett för tipp och det var bara att montera tippbalk.
tippbalk.jpg
 
ceson skrev:
Mitt släp ser ut som ditt med krokar för lämlås och var noterat som förberett för tipp och det var bara att montera tippbalk.
[bild]
TACK! Tippbalk! Det var en sån jag sökte, utan att veta att det fanns. Verkar finnas färdiga att köpa för omkring 1500:-.

Alt så köper jag en meter 90mm x 50mm stålbalk med 5 mm godstjocklek och sågar ut de breda sidorna på kanten. Då kan jag bulta fast den över mina 80mm x 40mm dragstänger utan att borra i dem. Alt så köper jag en lite kortare bit 80mm x 40mm rör och svetsar fast, och monterar sedan flaklås.

Jag antar att jag får demontera stången tilll bromsen för att få ut den ur hålet på flaket, och sedan dra den genom att nytt hål i tippstången?

Jag har också hittat en sak till man bör göra, och det är att klä insidan av baklämmen (med ä) med plyfa, då det underläggar uppkörning av fordon.
 
Lite mer funderande har jag hunnit med. Ska man ha en tipp så tror jag att en gasfjädertipp passar mig bäst, eftersom den ligger under flaket. En skruvtipp hamnar framför framlämmen, och kan vara ivägen om man måste flytta långa föremål.

Är det någon som har koll på vad man ska ha för gasfjäder till detta? Hur stor längd? Hur stor tryckkraft? Jag har sökt lite på nätet men hittar bara olika gasfjädrar som ska passa till olika serier av vagnar, och givetvis finns ingen fjäder att köpa som passar en vagn från -87.
 
På en hyrvagn jag lånade en gång så kunde "skruven" enkelt tas bort med ett par sprintar. På detta sätt var den inte i vägen om man behövde fälla framlämmen.
 
KnockOnWood skrev:
Är inte denna stora plastskiva lika dyr eller t.o.m. dyrare än plywooden?
Nix. Har tre stycken plastskivor (5mm tjocka) som jag tog från en byggcontainer. De har suttit i en gammal hiss :)
 
Jag hade gått på skruvtipp då kan jag själv styra kraften och som mexitegel skriver verkar den inte svår att ta av eller kanske tillverka om man hittar en stödfot med tillräckligt lång slaglängd.
tippskruv.jpg

Gasfjädrar är inte så lätt som det verkar, jag hade ganska stora problem innan jag fick mina nya till kåpan att fungera smidigt.
 
ceson skrev:
[bild]
Just den där skruvfoten såg ju faktiskt väldigt smidig ut. Om man svetsar fast en rejäl maskinskruv på dragstången borde man kunna fästa in nederdelen där utan problem i alla fall. Jag vill ju helst undvika att borra i dragstängerna.
 
Är inte profilen i framkant på tippbalken till för att sätta nederdelen av skruven i och bara en sprint igenom.
 
Jag var och kollade på några hyrvagnar idag, och de hade tipp med flaklås men ingen skruv vad jag såg. Kollade iofs inte under, det får jag göra sen. Men behöver man ha en tippskruv eller gasfjäder? Hur bra klarar man sig utan?

20150416_142539633_iOS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De hade dessutom ingen tippbalk, utan det var ditsvetsat en bil fyrkantsrör i samma profil som dragstängerna. På vissa vagnar så hängde det en liten dekorationskedja där som skydd för att dragstången ska falla ner. Det kanske är den enklaste och billigaste lösningen? En bit sådant fyrkantsrör tillsågad borde man få för en dryg hundring, och sen får man svetsa.
 
Det är nog en smart tanke att bara fixa så att den är tippbar och se om det räcker. Skruv eller annat kan du sätta på om du märker att det behövs.

Vad har du för axel, rund eller fyrkantig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.