Berkelus
Jag har ett litet fritidshus där gräset går ända in till grunden. Jag tänkte gräva med spade cirka 50 cm runt hela kåken och lägga duk och sen makadam på. Dels för att få bort växtligheten men sen tänkte jag dra takavloppet ut till en kista någon meter från grunden då det nu rinner rakt ner.

Min undran är om detta är en bra plan? All feedback mottages tacksamt.
 
Jag tycker att det låter som en alldeles utmärkt idé!

Du kan ju samtidigt lägga dräneringsrör i "diket" du gräver och leda markvattnet till stenkistan också.
Men lägg separata, täta rör för takvattnet, dra det inte genom dräneringsrören.

Och kanske en meter är lite väl nära för stenkistan. Orkar du gräva två meter bort kanske ;)
 
  • Gilla
HenrikLWW
  • Laddar…
Beror lite på hur det är. Om gräset växer ända in mot grunden och dessutom når ev. fasadpanel så är det bra att få bort gräs och matjord. Men det finns också en risk med att du skapar en vallgrav runt din grund där vatten kan bli stående, speciellt om marken runt omkring dränerar dåligt, tex lerjord.
Man brukar rekommendera att ha makadam mot hus/källargrunden men att längst upp ha något annat som inte släpper ner vatten, från tex skyfall, lika lätt.

Du skulle kanske kunna ersätta matjorden med trädgårdsplattor som du lägger med svagt fall bort från grunden.
 
Berkelus
KnockOnWood skrev:
Jag tycker att det låter som en alldeles utmärkt idé!

Du kan ju samtidigt lägga dräneringsrör i "diket" du gräver och leda markvattnet till stenkistan också.
Men lägg separata, täta rör för takvattnet, dra det inte genom dräneringsrören.

Och kanske en meter är lite väl nära för stenkistan. Orkar du gräva två meter bort kanske ;)
Vad skönt att höra! Tänkte faktiskt om man skulle dra dräneringsrör när man ändå gräver men när jag har sökt runt så ska dem ju ligga strax under grunden och det är ju bra mycket lägre än 50 cm, och framförallt inget man gör med en spade (iaf inte jag).

Vart ska jag ansluta dräneringsröret då? Blir ju ett jävla projekt att ansluta till kommunalt avlopp, kanske en större stenkista för båda grundvattnet och takavloppet då? Eller tänker jag helt galet?
 
Berkelus
Gabbe1 skrev:
Beror lite på hur det är. Om gräset växer ända in mot grunden och dessutom når ev. fasadpanel så är det bra att få bort gräs och matjord. Men det finns också en risk med att du skapar en vallgrav runt din grund där vatten kan bli stående, speciellt om marken runt omkring dränerar dåligt, tex lerjord.
Man brukar rekommendera att ha makadam mot hus/källargrunden men att längst upp ha något annat som inte släpper ner vatten, från tex skyfall, lika lätt.

Du skulle kanske kunna ersätta matjorden med trädgårdsplattor som du lägger med svagt fall bort från grunden.
Gräset är ej vildvuxet utan nedtrimmat och når således ej upp till träpanelen. Om jag nu slänger ner ett dräneringsrör som blir det ju ingen vallgravs-effekt tänker jag? Stenplattor låter utmärkt, ska kika på det.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.