Hej

Undrar om någon vet hur många publika IP man få via Telias fiber per hushåll?
Finns det nedskriven på svart/vit?
 
Jag har inte hittat något som står nedskrivet men vad jag förstått så får du 1 publik adress tilldelad med dhcp från en pool på 8 adresser.

Vill du ha en fast(a) adress(er) så får du betala för det och de enda abonnemang där den möjligheten finns (enligt deras hemsida) är företagsabonnemangen.
 
Menar du Telia Öppen fiber? Där borde det rent tekniskt vara den valda internetoperatören som ska svara på den frågan, men förmodligen har Telia någon klausul i avtalet med operatörerna om att de inte får erbjuda mer än en publik IP-adress. Jag har Bahnhof och jag får bara en publik IP-adress. Detta är dock inget problem längre, när man enkelt kan få DNS att fungera med dynamiska IP-adresser.

Man kan göra "allt" med endast en publik IP-adress. Dessutom får alla datorer bakom en NAT-router automatiskt ett visst skydd mot attacker som initieras utifrån. Jag släpper igenom port 22 (ssh) till en dator, och den blockerar i snitt ca 10 IP-adresser per dag för att de försöker logga in.

Vad vill du ha flera publika IP-adresser till?
 
Ja, det är Telia Öppen fiber jag har.

Anledningen att jag vill har två publika IP adresser är ... ena ska vara stabil för hemma bruk, så resten av familjen ska inte tjata på mig när jag leker med nätet. den andra ska till mitt experiment nät.
Jag behöver inte fasta IP, publika ip ska räcka.
 
b_hasse skrev:
Menar du Telia Öppen fiber? Där borde det rent tekniskt vara den valda internetoperatören som ska svara på den frågan, men förmodligen har Telia någon klausul i avtalet med operatörerna om att de inte får erbjuda mer än en publik IP-adress. Jag har Bahnhof och jag får bara en publik IP-adress. Detta är dock inget problem längre, när man enkelt kan få DNS att fungera med dynamiska IP-adresser.

Man kan göra "allt" med endast en publik IP-adress. Dessutom får alla datorer bakom en NAT-router automatiskt ett visst skydd mot attacker som initieras utifrån. Jag släpper igenom port 22 (ssh) till en dator, och den blockerar i snitt ca 10 IP-adresser per dag för att de försöker logga in.

Vad vill du ha flera publika IP-adresser till?
Helt riktigt så är det bredbandsleverantören som bestämmer detta, jag tog för givet att det var Telias abonnemang för fiber som frågan gällde.
Just Bahnhof ger numera en intern adress (Carrier grade NAT) om man inte ber att få behålla en publik adress.

Med öppen fiber så är det de abonnemang som finns listade på hemsidan som gäller.
 
l3i skrev:
Ja, det är Telia Öppen fiber jag har.

Anledningen att jag vill har två publika IP adresser är ... ena ska vara stabil för hemma bruk, så resten av familjen ska inte tjata på mig när jag leker med nätet. den andra ska till mitt experiment nät.
Jag behöver inte fasta IP, publika ip ska räcka.
Jag tror inte det finns någon av leverantörerna som löser det. För att få två fasta adresser samtidigt måste du antingen ha två abonnemang med var sin mediaconverter. Eller få ett subnät som ger dig två adresser och där du själv hanterar routing mm. Det senare är en företagslösning och faller helt utanför i detta fallet.
 
Då behöver du två olika abonnemang annars kommer ni ju ändå att dela på samma bandbredd.

Är det inte en bättre lösning då att skaffa en mer avancerad router och lägga upp olika subnät och strypa "ditt" subnät?
 
Jag har utrustningar, som t.ex. layer 3 switch och kan dela up trunk port from fiber till olika VLAN, som vidare till mina brandväggar. och switchen routar LAN trafik.

Det som är jobbigt är att man inte vet exakt hur många publika ip man få, för att ibland det gick bra att få ett IP från telia, men ibland gick det inte, när jag testar med olika datorer.
 
Du får bara en publik IP från Telia Öppen fiber oavsett leverantör. Jag försökte få en privat och en "jobb" IP men då måste jag dra fram två fiber till huset var beskedet jag fick...
 
anders07 skrev:
Du får bara en publik IP från Telia Öppen fiber oavsett leverantör. Jag försökte få en privat och en "jobb" IP men då måste jag dra fram två fiber till huset var beskedet jag fick...
Det är inte helt sant. Vissa leverantörer ger dig inte publika adresser utan ger dig privata adresser. Dvs att din router blir en del av leverantörens interna nät.
 
l3i skrev:
Jag har utrustningar, som t.ex. layer 3 switch och kan dela up trunk port from fiber till olika VLAN, som vidare till mina brandväggar. och switchen routar LAN trafik.

Det som är jobbigt är att man inte vet exakt hur många publika ip man få, för att ibland det gick bra att få ett IP från telia, men ibland gick det inte, när jag testar med olika datorer.
Du kan aldrig få mer än en publik IP såvida du inte har ett eget nät (subnät). Din router blir då gateway för hela det nätet och hanterar routingen för din utrustning.
En switch med VLAN är något annat, där kan du dela ett nät i flera virtuella utan (utan att behöva hantera subnät) och sätta accessregler mellan dina virutella nät.

anders07 skriver att man inte kan få två mediakonverters och två abonnemang på samma fiber, det stämmer säkert och kan bero på hur fibern hanteras i andra ändan eller på att man valt bort det som produkt för att rikta öppen fiber mot privatpersoner och hantera kommersiella kunder med andra produkter/lösningar.
 
Så ser mitt nät ut nu:

[Fiber från Telia] ------(trunk)------->[Switch]

[Switch] ------(VLAN) ------>[Brandvägg/router nr 1] för familjen (hårdvara från någon tillverkare)
[Switch]-------(VLAN) ------>[Brandvägg/router nr 2] för mig (kör linux)

Så länge har jag kunnat få 2 publika IP, men inte fler, eftersom jag har försökt med en tredje brandvägg utan att kunna få en ny IP.
 
Du kan ha två routrar med endast en publik IP-adress, men du måste då koppla dem efter varandra. Trafiken från det "innersta" subnätet kommer då passera två NAT-routrar på vägen ut till internet, men det fungerar. Det som sitter på det innersta nätet blir extra skyddat eftersom det automatiskt blir oåtkomligt från det yttre subnätet om man inte gör någon "port forward". Låt familjen surfa på det yttre subnätet så kan du använda det inre subnätet som experimentnät.
Genom att sätta upp "port foward" i båda routrarna kan du även ha en server på experimentnätet åtkomlig utifrån. Med bra routrar kommer du inte märka att trafiken går genom båda.
 
  • Gilla
l3i
  • Laddar…
J
Jag vet folk som fått ut max 2 publika adresser precis som du ifrån sin bredbandsswitch. Det är tydligen ingenting som Telia garanterar i tjänsten, utan en feature tills vidare. Dock väldigt bra om man tex vill köra en egen siptelefon samtidigt som man vill ha en enkel lösning i övrigt hemma och komma åt saker utifrån.
 
  • Gilla
l3i
  • Laddar…
Det är nog väldigt ovanligt att man kan få två VLAN med internetaccess genom sin fiber, i alla fall till konsumentpris.

Det är inte så att du helt enkelt "missbrukar" ett VLAN som är avsett för IP-TV eller IP-telefoni till din ena anslutning?


Ur teknisk synvinkel är det ju inga problem att leverera flera VLAN så man kan få få flera IP-adresser (eller dela ut flera IP-adresser till samma MAC-adress). Det är den administrativa biten det handlar om, för de priser som du betalar som privatperson idag så vill leverantörerna inte krångla med såna speciallösningar. De vill att alla kunder har exakt samma lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.