Problem med grannen igen. (Skrivit flera trådar här).

Min granne har servitut på min infartsväg som lyder "Rätt att använda befintliga vägen x för utfart till allmän väg".
Deras hus ligger parallellt med min infartsväg ca 20 m. Längst in så har dom sin parkering för 4 bilar (dom har dock bara 1 bil).
Nu har dom bestämt sig för att dom vill anlägga en till stor parkeringsplats direkt i början där servitutet startar. Alltså ha en stor parkering sitt hus sen en stor parkering igen.

Detta kommer förstöra gårdens infart. Då det är stenlagt på båda sidorna, är enhetligt och ser inbjudande ut. Ska dom bygga en parkering så måste ju stenarna tas bort på ena sidan och det kommer förstöra hela helhetsintrycket.

Kommunen har ej fått in någon ansökan på något, dom kan ej heller svara på om det är okej att göra detta, och om det behövs tillstånd.

Vet någon här? Är det okej att bara för att man har ett servitut på en väg så får man göra hur många avfartsvägar som helst eller hur ser det ut?

Grejen är också att dom har en egen infart på andra sidan utav sitt hus, som dom aldrig använder men som är både större och bättre än dom som är i anslutning av min mark.

Mycket tacksam för era goda råd och inputs.
 
Allt blir enklare med en bild, för jag får inte ihop frågeställningen.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vems är marken där den planerade parkeringen skulle byggas?

Är det grannens mark och för att komma till parkeringen så utnyttjas din väg (via servitutet) så är det kanske svårt att stoppa.
Men är det din mark som parkeringen skulle anläggas på, så har jag svårt att förstå hur grannen tänker - då ockuperar han ju din mark :wow:

Förresten, det är ju inte första gången du har problem med denna granne.
Hur gick det med vattnet och elstolparna. Det är alltid trevligt med återkoppling ;)
 
Redigerat:
Vems mark finns stenarna på?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
roland53 skrev:
Vems är marken där den planerade parkeringen skulle byggas?

Är det grannens mark och för att komma till parkeringen så utnyttjas din väg (via servitutet) så är det kanske svårt att stoppa.
Men är det din mark som parkeringen skulle anläggas på, så har jag svårt att förstå hur grannen tänker - då ockuperar han ju din mark :wow:

Förresten, det är ju inte första gången du har problem med denna granne.
Hur gick det med vattnet och elstolparna. Det är alltid trevligt med återkoppling ;)
Jag har inte återkopplat om varken vatten eller el för att det fortfarande är ett pågående projekt :(. Började dock ana slutet då jag helt enkelt tillslut fick säga att "-Jag kommer stänga av ert vatten den (datum)".
Fick då ett sms, "Om vi ens ska fortsätta diskutera detta så förutsätter det att du inte stänger av vattnet."
Svarade med att dom inte riktigt var i förhandlings läge :).
Men dom har nu gått med på att vi ska lägga upp betalning på vattnet, dock med tydliga input på att dom faktiskt knappt använder vatten. Jag dricker inte ens vatten svarade jag och ska det bli en sån strid om kronor och ören är jag inte intresserad alls. Så anar en lösning på vattnet. Stolparna och elen kommer jag baka in i vattenkostnaden.
Men då hux flux mitt i när det började ljusna så ska dom riva infarten till noll nytta vad jag kan se.

Det är deras mark dom tänker plana ut och grusa upp.
Vet ej om det är på min eller deras mark stenarna ligger på.
Allt är avstyckat konstigt, snett och vint i förhållande till allt, dom har ryckt upp alla såna tomtmarkeringar med motivering att dom kört på dom och fått punktering.
Borde väl eg. kunna mäta bredden på servitutsvägen på kartan och sen mäta vägen och få fram vems stenarna är.

Känns bara som dom vill bråka mera, känns konstigt om dom bara kan lägga till en till väg på servitutet.
 
Om jag inte minns galet så är det böter på att rycka upp gränspinnar! Så har du det skriftligt så är det bara o klämma dit dom!

Sen så får du lov o förtydliga, vart vill dom anlägga en parkering? Hur ser det ut? Rita en bild, om du har en tomtkarta kan du stega för att få en hyffsad koll på gränser
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Lutte skrev:
Om jag inte minns galet så är det böter på att rycka upp gränspinnar! Så har du det skriftligt så är det bara o klämma dit dom!
Böter? Nej, det är fängelse för att flytta eller förstöra en gränsmarkering. I upp till fyra år!

Så TS problem med grannarna kanske snart löser sig självt, så att säga.
 
  • Gilla
Kenoli och 2 till
  • Laddar…
Förr i tiden var det t.o.m. dödsstraff att ta bort gränsmarkering, som statens ställföreträdare märkt ut - så det anses som ett allvarligt brott !
 
Enligt fastighetskartan på hitta.se så ligger ju halva vägen på deras mark, så stenläggningen som påverkas är sannolikt deras också.
 
Det kan ev. stämma, men man skall komma ihåg att de elektroniska kartorna stämmer dåligt. Framförallt på landet.
 
En lantmätare har varit ute och visat vart 1 utav linjerna på deras tomt går, då vi skulle plantera buskar där. Han frågade då om vart dom metallpinnar dom bara några år tidigare, vid avstyckningen, satt dit tagit vägen. Då sa grannarna att dom tagit upp dom, pga upprepade punkteringar. Han gav dom i alla fall varken böter eller fängelse.

Jag ska ordna bilder under dagen.


scim skrev:
Enligt fastighetskartan på hitta.se så ligger ju halva vägen på deras mark, så stenläggningen som påverkas är sannolikt deras också.
Förstår inte riktigt vad du menar? Fadtighetskarta på viken fastighet?
 
Maria Hallberg skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar? Fadtighetskarta på viken fastighet?
Som jag förstått av din beskrivning så är din grannes fastighet man ser på hitta.se, och din är väster om den. Enligt den går gränsen mitt i vägen. Men om du vet att tomtpinnarna satt på deras sida av vägen så är det ju det som gäller.

Men om stolparna resulterade i punkteringar så låter det ju som att de satt mitt i vägen ;)
 
tommib
Är det kanske så att parkeringen är en hämnd för striden med vattnet? Jag kommer ihåg att jag har läst den tråden också tidigare och minns att grannen hade en lite märklig inställning till det hela. Var det inte så att din tomt tidigare hade varit i deras ägo?
 
scim skrev:
Som jag förstått av din beskrivning så är din grannes fastighet man ser på hitta.se, och din är väster om den. Enligt den går gränsen mitt i vägen. Men om du vet att tomtpinnarna satt på deras sida av vägen så är det ju det som gäller.

Men om stolparna resulterade i punkteringar så låter det ju som att de satt mitt i vägen ;)
Jag må vara trög men jag förstår fortfarande inte vad det är för karta du hittat på hitta.se.

Här är min mark på till höger om man svänger in på uppfarten och sen vidare runt hela deras hus.

Jag vet inte vart pinnarna suttit längs med min väg, dom var uppdragna innan jag köpte.

När Lantmäteriet var här när vår häck skulle upp så satte han upp en trästolpe i ena hörnet, den backade grannen över 3 dagar senare så att pinnen gick av, det är ju svårt att köra bil ;-).
 
Det stämmer att dom ägde hela gården tidigare, och nu tror dom kan få x anal miljoner för den men ände fortsätta bestämma.

Vet ej om det är hämd eller inte. Känns ju dumt från deras håll i såna fall, då vi fortfarande inte klara med vattnen och att jag fortfarande ha laglig rätt att stänga av det omgående.

Jag skulle tycka det var synd om dom förstör infarten, och vill bara veta om detta är något jag kan ha åsikter på, annars väljer jag gärna striderna. Jag tycker det är märkligt när dom har en stor parkering för 4 bilar samt en ytterligare infart där man lätt kommer in med både lastbil och släp om man önskar.. Ser inget behov när dom har 1 liten bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.